A kedden véget ért Londoni Divathét egyik legizgalmasabb kollekcióját a koronavírus-járvány és az 1918-as spanyolnátha ihlette.

Mi történt?

A koronavírus-járvány most már a divaton is rajta hagyta a nyomát: Bora Aksu török divattervező új kollekcióját a spanyolnátha nővérei ihlették.

Miért fontos?

Érdekes valós időben látni, ahogyan egy világméretű esemény konkrétan rajta hagyja a nyomát a divaton, nem pedig csak évekkel később képeződik le rajta.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • A divat sokkal több, mint a ruhák, amiket magunkra aggatunk.
  • Miért pont az ápolónők ruhája volt az ihletforrás?
  • Milyen trendeket hoz magával a járvány?

A divat nem csak az öltözködésről szól, a ruhák, amiket hordunk, nem csupán használati eszközök, amelyek az időjárás viszontagságaitól óvnak bennünket, nem csak egy szükséglet kielégítésére szolgálnak. A divat egy nagyon komplex kulturális és társadalmi jelenség, ami a gazdaságot is állandó mozgásban tartja. Úgy is mondhatnánk, hogy a divat azt a társadalmi és időbeli rendszert írja le, amely egy bizonyos időben és összefüggésben aktiválja a ruhát, mint társadalmi jelző – magyarán magában foglalja a változást, az újdonságot, mindezt az idő, a hely és a viselő kontextusában.
Az idő pedig most kifejezetten izgalmas, hiszen a koronavírus-járvány és a vele járó globális tapasztalat olyan jelenség, ami hosszú időre rányomja majd bélyegét a kultúrára, gondolkodásunkra. Ennek pedig meg is történt első divatlenyomata (na jó, az első talán az volt, hogy a maszk kiegészítővé vált): kedden ért véget a divatvilág egyik legfontosabb eseménye, a szeptemberi londoni divathét, amelyen megcsodálhattuk az első olyan kollekciót, amelyet a koronavírus-járvány ihletett. A török származású, Londonban élő divattervező, Bora Aksu bevallottan a járványt hívta segítségül, amikor ihletforrást keresett új kollekciójához. És ha világjárvány, akkor spanyolnátha. (A történelem egyik legnagyobb világszerte pusztító járványa volt, amit az influenza A nevű vírusa okozott 1918-19-ben, és amibe a Föld teljes lakosságának mintegy 3-5 százaléka belehalt.)

Galéria | 5 kép

Éljenek az ápolók!

Járvány idején nem nehéz egy járványra asszociálni, Bora Aksut is az 1918-as influenzajárvány és az azt kísérő, háborúval súlyosbított gyászidő ragadta tehát magával, illetve még annál is jobban az ezt követő, nagyon optimista időszak és az első világháború utáni jólét és gyarapodás. A tervező szerencsére nem a korszak sötét, szomorú szimbólumaihoz nyúlt és nem is az időszak céges bulikon és beöltözős partikon oly sokszor elhasznált divatját elevenítette fel.

A Vöröskereszt munkatársai, Boston, Massachussetts, 1919. március. (Fotó: PhotoQuest / Getty Images)

„Az ünneplés gondolata az, ami izgalommal tölt el. Mert ezek az idők elmúlnak majd és a jövőt sokkal jobbá tehetjük”

nyilatkozta Aksu. Ezért nyúlt egy olyan csoport viseletéhez, akik akkor is és a mostani járvány során is elképesztően fontosak, ezek pedig az egészségügyi dolgozók, jobban mondva az ápolók és az ő régi uniformisuk. Öltözetük a tervező számára a fényt, a reményt és újrakezdődő életet szimbolizálja, így aztán a létrejött kollekció ennek megfelelően könnyed, tavaszias lett (ne feledjük, a jövő tavaszi-nyári trendjeit láthattuk most), amit gézes anyagok és játékos, romantikus formák uralnak, a ruhák nagy része akár esküvői ruhának is beillene, annyira könnyedek és ártatlan hatásúak.

Egyéb trendek a koronavírus után

Noha most úgy tűnik, odébb van még a vége, már most látszik, milyen irányokban halad majd tovább a divat. Az egyik fontos irány az otthoni viselet lesz, soha annyi lezser, otthon is hordható ruhát nem láthattunk még divatheteken, mint most, Victoria Beckham új kollekcióját például a lockdown loungewear kifejezéssel lehet legjobban leírni, ami magyarul talán annyit tesz, hogy karantén alatti lazulós viselet – persze a Victoriára jellemző glammel ötvözve. Elvégre a karanténidőszak alatt hatalmasat nőtt a kényelmes, mégis mutatós otthoni göncök iránti kereslet, és ez a trend, ahogyan a home office, úgy tűnik, egy darabig marad is. A járvánnyal járó gazdasági káosz magával hozza a minimalista vonalat, így ha minden igaz, egy darabig nélkülöznünk kell majd a hatalmas logókkal ellátott, feltűnő darabokat is. 

Szinte magától értetődő, hogy ha a fogyasztók globális problémákkal szembesülnek, akkor egyfajta valóságból való menekülésként a nosztalgiához fordulnak,

újra fel is bukkantak a 70-es éveket idéző darabok is. A leginkább örvendetes trend azonban talán az, hogy a kijárási tilalmak során a közösségek nagy erőkkel támogatták a kiskereskedőket, amiből kiindult egyfajta kedvesség alapú gazdaság, ami a divatiparra is átgyűrűzött: a fogyasztók minden eddiginél jobban figyelnek arra, hogy a vállalkozások hogyan bánnak a dolgozóikkal és persze hogyan bánnak a bolygóval.

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

(Kiemelt kép: Medellek Bora Aksu bemutatója előtt, 2020. szeptember 18-án, a London Fashion Week-en. Fotó: Tristan Fewings / BFC / Getty Images)