Rekordösszeg gyűlt össze a lánygyerekeket segítő programokra

A lánygyerekek világnapja azért jött létre, hogy a lánygyerekeket ért hátrányok csökkenjenek a világon. Lassú változás elindult ugyan, de a statisztikák még mindig döbbenetesek.

Mi történt?

Rekordbevétel gyűlt össze az idei UNICEP Pop-Up Store-on, vagyis gardróbvásáron, amelynek teljes összegével a UNICEF lánygyermekeket segítő programjait támogatják a szervezők.

Miért fontos?

Több mint egymilliárd, 18 éves aluli lány él a földön és igen nagy arányban hátránnyal indulnak az életben. 

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Miket lehetett kapni a gardóbvásáron?
  • A fejlett demokráciákban sem tökéletes a helyzet, ezen pedig a COVID-19 is ronthat.
  • A lánygyerekek helyzete lassan, de biztosan javul a világon, de még mindig 5-ből 1 lányt gyerekkorában házasságra kényszerítenek.

Október 11-e a Lánygyermekek Világnapja, amelynek alkalmából az UNICEF és partnerei mindig igyekeznek a világ figyelmét a lánygyermekek ügyére irányítani. Ennek alkalmából rendezték meg idén is nagyszabású jótékonysági gardróbvásárukat. A háromnapos Pop-Up Store ezúttal is márkás ruhadarabokkal, rendkívül kedvező áron várta az érdeklődőket, akik rengetegen voltak és rekord értékben vásároltak is. Noha úgy hangzik, mintha valami kedves és vidám ünnepnap lenne ez a Lánygyermekek Világnapja, korántsem felhőtlen apropóból született a világnap.

2020-ban a világ számos pontján, és bizony még a fejlett demokráciákban is, még mindig hátrányból indulnak az életben azok a gyerekek, akik lánynak születtek.

A COVID-19 előtti válság előtt a Világgazdasági Fórum azt jósolta, hogy a haladás jelenlegi ütemében 257 évbe telik a nemek közötti gazdasági szakadék megszüntetése. A járványnak és a válságnak még koránt sincs vége, de a bizonyítékok azt mutatják, hogy a COVID-19 társadalmi-gazdasági következményei aránytalanul befolyásolják a nőket, lassítva az amúgy sem gyors folyamatot.

Rekordbevétel

A népszerű gardróbvásárt második alkalommal rendezték meg és idén is hatalmas sikerrel zárult. Összesen bruttó 11 millió forint gyűlt össze, ami a tavalyi 6,7 millió forintos bevétel közel kétszerese. A háromnapos Pop-Up Store-on – melynek háziasszonyai Mihalik Enikő, világhírű topmodell, valamint Blaskó Nikolett, az ACG Reklámügynökség ügyvezetője és az UNICEF kurátora voltak – idén a vadonatúj és alig használt női ruhák, kiegészítők mellett férfi és gyerek modellek is várták a vásárlókat. A rendkívül elérhető áron beszerezhető termékek között rengeteg hazai tervezői darab is várta az érdeklődőket, hiszen 65 hazai designer csatlakozott a jótékonysági akcióhoz. Az idei év a széles kínálat és a hazai tervezők kiemelt részvétele mellett más meglepetést is tartogatott: a jótékonysági vásárt egy különleges aukció előzte meg, ahol 23 egyedi luxus darabra lehetett licitálni. Az online árverésből 1, 6 millió forint gyűlt össze, amelyből a gardróbvásár bevételével együtt az UNICEF lánygyermekeket segítő programjait támogatják a szervezők. A világhírű szupermodell, Mihalik Enikő idén második alkalommal volt háziasszonya a vasárnap lezárult jótékonysági akciónak.

„Nagyon jó volt látni, hogy az akció megmozgatta az embereket, és a tavalyihoz képest hatványozottan több felajánlás érkezett, de arról álmodni sem mertem volna, hogy ekkora összeg gyűlik össze. Az UNICEF a teljes bevételt azon programjaira fordítja majd, melyekkel tovább harcolhat például a gyerekházasság intézményének felszámolása és a női írástudatlanság ellen, valamint támogathatja a fiatal nőket abban, hogy kibontakoztathassák tehetségüket.”

A három nap alatt a vásárlók a legszigorúbb higiéniai előírások betartása mellett, rögzített idősávokban vásárolhattak a H&M bemutatótermében. A nyitónapon az üzleti élet számos kiemelt szereplője megjelent, akik a környezetvédelem és a fenntarthatóság jegyében, nemcsak számos saját ruhát és kiegészítőt ajánlottak fel, de a helyszínen maguk is vásároltak az alig használt darabokból, hogy felhívják a figyelmet a tudatos vásárlás jelentőségére.  Hogy minden ruha gazdára találjon, a gardróbvásár végén megmaradt darabokért az E.ON Hungária Csoport 1 millió forintot ajánlott fel. A fenntarthatóságot aktívan támogató energetikai vállalat az UNICEF Magyarország Kilátó Programja és az Ökumenikus Segélyszervezet segítségével juttatja el a ruhaadományt a rászorulókhoz. „A divat arról szól, hogy színt és örömöt csempésszen a mindennapjainkba. Akik részt vállaltak ebben a kezdeményezésben, sokat tettek azért, hogy színt és szépséget vihessünk fiatal lányok életébe. Hiszem, hogy a Pop-Up Store-ban mindenki jól járt, a vásárlók remek darabokat találhattak, a világ pedig ismét egy kicsit jobb hely lett.

Galéria | 18 kép

 

Az UNICEF-nél a vásáron összegyűlt összeggel folytatjuk azt a megkezdett munkát, amelynek eredményeként 25 millió gyerekházasságot sikerült már megakadályozni az elmúlt években és 43%-kal csökkent az írástudatlan fiatal nők száma”

– mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.    

Lánygyermekek világnapja

Az ENSZ 2011-ben döntött arról, hogy október 11-e a lánygyerekek világnapja legyen, először 2012-ben volt hivatalosan is világnap. Ezzel a céljuk, hogy felhívják a figyelmet azokra az élethelyzetekre, amelyekkel a gyermeklányok és a fiatal lányok szembesülnek. Gyerekházasság, nemi alapú erőszak, oktatási egyenlőtlenség, önbizalomproblémák – többek között ezekkel a nehézségekkel kell szembesülniük a lányoknak nap mint nap. Az elmúlt 25 évben számos területen javult a lányok helyzete, de tennivaló még van bőven, erről számolnak be az UNICEF statisztikái is:

  • Minden évben továbbra is 12 millió lányt adnak 18 éves kora előtt férjhez, véget vetve ezzel a gyermekkoruknak. Azok a lányok, akik gyerekként házasodnak, nagyobb eséllyel fejezik be idő előtt a tanulmányaikat, mint társaik. Még ennél is rettenetesebb, hogy gyakorlatilag

minden hetedik másodpercben férjhez adnak egy 15 év alatti lányt egy náluk sokszor jóval idősebb férfihoz.

– állt a Save the Children elnevezésű nemzetközi gyermekvédő szervezet 2016-os jelentésében. A fiatalon kötött házasságok nemcsak az oktatáshoz való joguktól és egyéb lehetőségektől fosztják meg a lányokat, hanem a halál vagy a korai gyerekszülés során szerzett maradandó sérülések kockázatát is növelik.

  • Globálisan 130 millió 6-17 év közötti lány egyáltalán nem jár iskolába.
  • Világszerte négyből egy 15-19 év közötti lány egyáltalán nem dolgozik és nem is tanul. Összehasonlításként: ez az arány a fiúknál tízből egy.
  • Mintegy 15 millió 15-19 év közötti lány volt már nemi erőszak áldozata az élete során.
  • Világszerte 3-ból 1 lányt és nőt ért fizikai vagy szexuális erőszak élete során. A jelenlegi adatok szerint a koronavírus-járvánnyal járó karanténhelyzet hatására a lányok és nők elleni erőszak, különösen családon belüli erőszak egyre több áldozatot szed: idén tavasszal másfélszer annyi nőt bántalmaztak otthonukban, mint tavaly ilyenkor.
  • Globálisan a 10-19 évesek körében az új HIV fertőzések áldozatai 74%-ban lányok.
  • Az 1,1 milliárd 18 évesnél fiatalabb lány él a világon. A hátrányos nemi megkülönböztetés sokuk életének minden területére hatással van, ez határozza meg mikor és kivel házasodhatnak, részesülnek-e oktatásban, hozzáférnek-e a az egészségügyi szolgáltatásokhoz, vállalhatnak-e munkát.

A lányok kilátásai lassan, de biztosan javulnak. Az UNICEF a világ minden táján kormányokkal, partner szervezetekkel és gazdasági szereplők bevonásával küzd a leánygyermekek esélyeinek növelése érdekében. Az elmúlt évtizedben globálisan 15%-al csökkent a gyerekként férjhez adott lányok száma, így ma már „csak” ötből egy lányt kényszerítenek házasságra a 18. születésnapja előtt. Csökkent a fiatalon édesanyává váló lányok száma is, míg 1995-ben 1000 15-19 év közötti lányra 65 szülés jutott, mára ez a szám 43-ra mérséklődött. 1998 és 2017 között az iskolából kimaradó lányok száma 37,5 százalékkal csökkent. Jelentős eredményeket sikerült elérni az írástudatlanság felszámolásában is:  1995 és 2016 között 42%-kal lett kevesebb a 15-24 év közötti írástudatlan nő.

Ha tetszett a cikk, regisztrálj, hogy hozzáférj az előfizetői tartalmainkhoz is!

 (Fotók: Szívós Sándor, Soós Bertalan és Zsolnay Péter, kiemelt kép: Blaskó Nikolett, Mihalik Enikő és Mészáros Antónia. Fotó: Szívós Sándor)