De nemcsak a fodrászatokban törlik el a nemi alapú árdiszkriminációt: egyéb szolgáltatásokért, sőt a nőknek szánt termékekért sem lehet többet fizettetni a nőkkel.

Mi történt?

New York államban nemrég életbe lépett a „rózsaszínű adó” tilalma, tehát sem a kereskedők, sem a szolgáltatók nem kérhetnek többet a nőknek szánt termékekért és szolgáltatásokért.

Miért fontos?

Mert ugyan a nők világszerte még mindig kevesebbet keresnek ugyanazért a munkáért (ez az úgynevezett gender pay gap, vagyis nemek közötti bérszakadék), mégis a kifejezetten nőknek szánt termékek közül soknak magasabb az ára, mint a férfiakra célzott termékeknek.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Mivel magyarázzák a cégek azt, hogy többet kérnek a nőknek szánt termékekért?
  • Mennyivel fizetnek többet a nők ugyanazért?
  • Mit gondolnak erről itthon a fodrászok?

New York államban nemrég életbe lépett a „rózsaszínű adó” tilalma, tehát sem a kereskedők, sem a szolgáltatók nem kérhetnek többet a nőknek szánt termékekért és szolgáltatásokért. A döntést azzal magyarázzák, hogy meg kell fékezni az árdiszkriminációt, ami a hasonló termékek és szolgáltatások igénybe vételekor a nőket negatívan sújtja. Andrew Cuomo kormányzó áprilisban jelentette be a tervet, miszerint  a 2020-as női agenda részeként bevezetik a nemi alapú diszkrimináció tilalmát, amely nemcsak a termékekre terjed ki, mint például a nők számára hagyományosan drágábban kínált dezodor vagy borotva, de a szolgáltatásokra is, beleértve a vegytisztítást és a fodrászatok szolgáltatásait is. Mostantól, ha egy női blézert mondjuk 12 dollárért tisztítanak valahol, míg egy férfi öltönykabátot 8 dollárért, az már törvénysértést jelent. „A rózsaszín adó eltörlésével a lányok és nők nem lesznek többé kitéve ennek a káros és igazságtalan árazási rendszernek, és minden vállalkozás, amely nem hajlandó véget vetni ennek a gyakorlatnak, számon kérhetővé válik” – írta Cuomo egy közleményben.

A rózsaszín rém

A rózsaszín adó (angolul pink tax) az a kereskedelmi trükk, amikor lényegében ugyanazt a terméket drágábban árulják a nőknek, mint a férfiaknak. Itthon ritkábban beszélünk róla, pedig Magyarországon is sújtja a nőket, bár kisebb mértékben, mint mondjuk az Egyesült Államokban. Ha megnézed a nőknek szánt borotvákat, drágábbak. Ha elmész egy fodrászatba, a női hajvágásért jóval többet kérnek, akkor is, ha csak egy hosszú haj rövidebbre vágásáról van szó, ami kevésbé tűnik bonyolult műveletnek, mint egy megkonstruált férfifrizura. Arról nem is beszélve, hogy az intim higiéniás termékek is sok helyen luxusadóval terheltek világszerte, pedig ezek alapvető higiéniai termékek. A 27%-os áfával Magyarországon a legmagasabb az egész világon az alapvető női higiéniai termékek adója. Csak összehasonlításképpen: ekkora áfa van az alkoholon és a cigarettán is, míg 2019-ben a friss tej, az ESL és az UHT tej áfája is 5%-ra csökkent, illetve sok más élelmiszer (pl. halhús), könyvek, gyógyászati segédeszközök és gyógyszerek, éttermi szolgáltatások szintén ebbe az alacsonyabb áfa kategóriába tartoznak.
A gyártók hajlamosak azzal védeni az árkülönbséget, hogy a nők több fajta terméket vásárolnak, nagyobb méretválaszték áll rendelkezésükre, így külön-külön mindenből kevesebbet kell gyártani, ami pedig növeli az előállítási költséget. Persze az, hogy miért vásárolnak többet, és miért van számukra úgy lefestve a történet, hogy nekik igenis szükségük van ezekre a termékekre, az megint más kérdés. A gyártók másik védekezése, miszerint a nőknek másként kell reklámozni (vagyis drágábban, mert nagyobb a verseny) igencsak ingatag lábakon áll. Amíg mondjuk egy rózsaszín laptop esetében még jogos is lehet az érvelés (hiszen nyilván kisebb rá a kereslet, mint egy feketére), addig ez a magyarázat a rózsaszín és kék borotvák vagy egy hajvágás esetében már nehezebben állja meg a helyét.

Ennyivel drágább nőnek lenni

Rengeteg tanulmány született az utóbbi évtizedekben a pink adó jelenségéről. New York városának fogyasztóvédelmi osztálya egy jelentésében arra jutott, hogy a nőknek szánt hajápolási termékek átlagosan 48%-kal drágábbak, mint a férfiaknak szánt hasonló termékek. A negatív árdiszkrimináció pedig már a gyerekeket is sújtja: a kislányoknak szánt játékok átlagosan 7%-kal kerülnek többe, mint a kisfiúknak kínáltak. Még egy 2011-es jelentés arra hívta fel a figyelmet, hogy a véletlenszerűen kiválasztott fodrászatoknak csupán 15%-a használ nemsemleges árképzést, az összes többiben a nők sokkal többet fizettek ugyanazokért a szolgáltatásokért. Az, hogy egy fodrászatban egyforma árképzés van női és férfi hajra, nem most történik meg a világon először, például a londoni Chop-Chop fodrászat szalonjaiban is gendersemleges árképzés van, ahol minden, a fodrász kezei között töltött 20 perc 20 fontba kerül, függetlenül attól, hogy férfi vagy nő az alany.

Egyébként itthon is léteznek ilyen fodrászatok: az általában csak hajvágásra specializálódott gyorsfodrászatok közül van, amelyik árképzésében nem különböztet meg férfiakat és nőket, kizárólag a szükséges munka alapján történik a díjazás. 

A New York-i rendelet természetesen nem azért jött létre, hogy kiszúrjon például a fodrászatokkal: annyit jelent, hogy csupán nemi alapon nem kérhetnek el többet egy szolgáltatásért. Ha egy frizura elkészítése sokkal több időt és munkát igényel, mint egy másik, akkor az többe is kerül, csak éppen mindegy, hogy férfinak vagy nőnek készítik. Ezzel egyébként az általunk megkérdezett magyar fodrászok többsége is egyetért, sőt, volt, aki szerint itthon is kötelezővé kellene tenni a New York-i példát. „Ha csak azt nézzük, hogy mennyi időt tölt el a fodrász egy férfi és egy női haj elkészítésével (csak vágással) akkor időben szinte alig van különbség – mondta egy budapesti szalon fodrásza. – Ilyen alapon szerintem jó elgondolás, hogy ne legyen eltérő ár. Sok helyen egyébként is külön árat szabnak a rövid, középhosszú, és hosszú hajra.

A legjobb megoldás az lenne, ha percdíj alapú lenne a hajvágás, így nem okozna többé gondot, hogy ugyanannyit fizet egy időigényes férfi vendég 1,5 óra után, mint egy kevesebb hajú női vendég, akinek a frizurája elkészül 30 perc alatt.”

 Így gondolják ezt New York államban is tehát, ahol a döntéshozók szerint ez a rendelet egy lépéssel közelebb juttathat bennünket egy egyenlőbb társadalomhoz. „A rózsaszín adó eltörlése hozzájárul ahhoz, hogy a nők lebontsanak újabb, eléjük háruló akadályokat és ezáltal anyagilag sikeresebbek lehessenek – mondta Kathy Hochul, a helyi kormányzati iroda képviselője. – Nem toleráljuk a diszkriminatív gyakorlatokat az államban, és folytatjuk a harcot a nemek közötti bérszakadék megszüntetéséért, a teljes egyenlőség és igazságosság eléréséért minden New York-i ember számára.”

(Kiemelt kép: nőklapja.hu)

Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.