Bár a karácsony még viszonylag messze van, egy új felmérés szerint az amerikai anyák hetven százaléka máris aggódik az ünnepi előkészületek miatt. Úgy érzik ugyanis, hogy az idei, különösen nehéz év után még különlegesebb, szebb karácsonyt kell biztosítaniuk a gyerekeiknek. Kérdés, hogy ez miért csak az ő dolguk, és hogy a nagy tervek mennyire veszélyeztetik az utóbbi években lassan terjedő minimalista, zöld karácsony divatját.

Mi történt?

Bár még két hónap van karácsonyig, egy friss felmérés szerint a megkérdezett amerikai anyák hetven százaléka már érzi a nyomást, hogy az idei ünnepeket még különlegesebbé varázsolja, mint korábban.

Miért fontos? 

A koronavírus-járvány miatt a 2020-as év különösen megterhelő és nyomasztó volt, ezért a kutatásban megkérdezett nők úgy érzik, hogy idén még többet kell tenniük azért, hogy az ünnepi időszak jól sikerüljön.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Az amerikai anyák úgy érzik, hogy idén a járvány miatt más feladatokkal is meg kell küzdeniük az ünnepi időszakban, mint korábban.
  • Túlnyomó többségük több elismerést várna a karácsony előtti erőfeszítéseiért, mint amennyit kap.
  • A magyar nők jelentős része is stresszesnek éli meg az ünnepek előtti időszakot.

Tízből hét anya úgy érzi, hogy idén különösen ki kell tennie magáért az ünnepi időszakban — derül ki a Zulily és a OnePoll új felméréséből. A koronavírus-járvány miatt úgy érzik, hogy még önfeledtebb, tökéletesebb ünnepeket kell biztosítaniuk a gyerekeik számára. (Az ünnepi időszak, az úgynevezett holiday season az Egyesült Államokban a november végi Hálaadástól az újévig terjedő, kicsivel több, mint egy hónapos időszakot jelenti.) 
A megkérdezett anyák 84 százaléka szerint az ünnepek idén a járvány miatt nem lehetnek olyanok, mint a korábbi években. Emiatt úgy érzik, hogy még többet kell tenniük, hogy mégis a korábbi évek hangulatát varázsolják az otthonaikba. 70 százalékuk mindenképpen feldíszíti az otthonát, 51 százalékuk azt tervezi, hogy saját maga készíti el az ünnepi dekorációkat, 37 százalékuk szórakoztató családi eseményeket akar szervezni, 64 százalékuk pedig úgy tervezi, hogy idén a korábbi éveknél is több süteményt sütnek az ünnepekre. 

Több elismerésre vágynak

A járvány miatt megjelent a nők által említett feladatok között az is, hogy köszönőlapokat fognak írni az alapvető szolgáltatásokat nyújtó embereknek, egészségügyi, kereskedelmi dolgozóknak, tanároknak. A megkérdezettek 36 százaléka érezte úgy, hogy idén erre is időt kell szánnia.   

A megkérdezett anyák jelentős része, 63 százalékuk ugyanakkor azt mondta, hogy szeretnék, ha a családjuk jobban elismerné azokat az erőfeszítéseket, amelyeket az ünnepi időszak megszervezésére, előkészítésére tesznek.

A fáradozás ellenére a válaszadók 76 százaléka úgy nyilatkozott, hogy alig várja, hogy lássa a gyereke mosolyát, amikor eljönnek az ünnepek. Ami a következő évet illeti, a megkérdezettek 70 százaléka reménykedve gondol 2021-re, és bízik benne, hogy több jót hoz, mint az idei év.
Arra sajnos nem tért ki a kutatás, hogy miért az anyák felelősek elsősorban azért, hogyan sikerülnek az ünnepek. Az eredményeket ismertető cikk arra biztatja a nőket, hogy ne zsákmányolják ki magukat, nem kell mindenben tökéletesnek lenniük, bármit is tesznek, az pont elég lesz, legyen idejük a pihenésre. Arról azonban nem esik szó, hogy miért nem közös családi feladat az ünnepek előkészítése, mennyi segítséget kapnak az anyák, ha kapnak egyáltalán, ünnepi időszak előtt és alatt.   

A magyar nők is érzik a karácsonyi stresszt

Bár ennyire friss hazai kutatás még nincs, a korábbi évek vizsgálataiból tudjuk, hogy a magyar nők egy része is érzi a nyomást a karácsonyi időszak előtt. A Policy Agenda 2018-as felmérése szerint a magyarok több mint negyede kifejezetten stresszes időszakként éli meg a december vége előtti heteket. A magyar nők kevesebb mint fele, 45 százaléka mondta magáról, hogy egyáltalán nem stresszes az ünnepek miatt. 13 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy aggódik amiatt, hogy a megfelelő ajándékokat választotta-e ki, míg a férfiak csupán 7 százaléka szorongott emiatt.
Egy 2016-os nemzetközi Nielsen-kutatás szerint, amelyben huszonöt európai ország és az Egyesült Államok összesen 20800 lakosát kérdezték az ünnepi időszakról, a nők 66 százaléka mondta azt, hogy ő szervezi meg az ünnepeket. Az ajándékvásárlásról a nők 75 százaléka mondta, hogy az ő feladata, míg a karácsonyi díszítésről 78 százalékuk állította, hogy az is ő dolga.
Ebben a kutatásban a nők 46 százaléka, ugyanakkor a férfiaknak csak 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára a karácsonyi időszak fokozott stresszel jár.

A megkérdezettek magyar nők 40 százaléka arra kérdésre, hogy mit jelent számára a karácsony, a stresszt válaszolta.

Hogy miért stresszelnek ennyire, annak fő okaként, 44 százalékban az előkészületeket, a tervezést, a főzést jelölték meg.

Oda lesz a zöld karácsony?

Az amerikai felmérés eredményei azért is meglepőek, mert az utóbbi években egyre inkább terjed a minimalista és a zöld karácsony divatja. Eszerint a korábbi szokásokkal ellentétben kevesebb ajándék, kevesebb ünnepi dekoráció, kevesebb csomagolóanyag is elég ahhoz, hogy szép legyen az ünnep. Ha minimalizáljuk az ajándékozást, a csomagolást és a dekorációt, akkor az ünnepi időszak kevesebb munkával és stresszel, valamint a környezetet megterhelő szeméttel jár. 

Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.

(Kiemelt kép: nőklapja.hu)