„Ha valaki meg akar érteni egy millennialt (vagy más néven egy Y generációst, valakit, aki 1980 és 1995 között született), csak próbáljon meg megtenni egy mérföldet a cipőjében. És ha bárki ezt tervezi, előbb bizonyosodjon meg róla, hogy cipő, amit felvesz, nem magas sarkú. A millennialok ugyanis ezért már nem rajonganak” – áll abban a nemrég megjelent cikkben, amelyben az Icepop szerzője azt gyűjtötte össze, hogy az Y generáció milyen termékeket nem vásárol, vagy nem vásárol olyan mennyiségben, ahogy azt a korábbi generációk tették.
A millennialnak vagy másképpen Y generációsnak nevezett férfiak és nők jelenleg 25 és 40 év között vannak. Utánuk a Z generáció következik, ők azok, akik 1995 és 2009 között születtek. Az elődeik pedig az X generáció (az 1965 és 1979 közötti születésűek) és a baby boomerek generációja, akik 1946 és 1964 között jöttek világra. Leginkább az ő szokásaikhoz, a baby boomerekéhez képest változtak nagyot a mostani fogyasztási szokások.
Az utóbbi néhány évben főleg az angolszász sajtóban szaporodtak meg a fentebb idézetthez hasonló cikkek, amelyekben a szerzők közgazdászok, trend- és piackutatók megkérdezésével azt listázzák, hogy milyen korábban népszerű szolgáltatásoktól és termékektől fordultak el a mai huszonévesek és harmincasok. És ilyen bizony számos akad, a nagy értékű autók vásárlásától az étkezésekhez (korábban legalábbis) alapvetően hozzátartozó szalvétákig.
Megvagyunk golf, szerencsejáték és tűsarkú nélkül
A piackutatók által megjelölt áruk és szolgáltatások egy részénél könnyű megérteni, hogy miért nem fogy belőlük annyi, mint korábban. A millennialoknak ugyanis kevesebb elkölthető pénze van, mint elődeiknek, ahogy már az X generációsok is kevesebből kényszerültek gazdálkodni, mint a baby boomerek. Vagyis egyszerűen azért nem vesznek annyi házat, autót, ékszert, nem kötnek nagy értékű biztosításokat, nem járnak Las Vegasba szerencsejátékokat játszani, nem golfoznak és nem mennek luxushajóutakra (már a Covid előtt sem), mert nem futja rá nekik. (Fontos megjegyezni, hogy ezek a kutatások és cikkek elsősorban az amerikai és nem az európai, pláne nem a kelet-európai fogyasztási szokásokról szólnak.)
Ugyanakkor a millennialok által elutasított termékek másik csoportja nem kerül sokba. Ezeket nem azért nem veszik, mert nem telik rá, hanem mert már nem tetszik nekik, úgy érzik, hogy nincs rájuk szükségük, vagy egyenesen károsnak, környezetszennyezőnek, pazarlónak vagy egészségtelennek tartják a fogyasztásukat, viselésüket.
Ilyen termékek például a gyorséttermi ételek, a müzlik, a lekvárok, a cukros üdítők, de ide tartoznak a vasalók, a szívószálak, a papírszalvéták, az öltönyök és bizony a magas sarkú cipők is.
Carrie Bradshaw egy lakás árát verte el rájuk
Míg a kétezres évek sikersorozata, a Szex és New York elképzelhetetlen lett volna a főszereplő, Carrie Bradshaw tűsarkú cipői nélkül, amelyekre a sorozat szerint a hosszú évek alatt egy kisebb lakás árát verte el, mára ezeket a cipőket a lapos talpú, alacsony sarkú modellek, és leginkább a sportcipők (sneakerek) váltották fel az utcákon.
A hétköznapi élet persze korábban sem teljesen úgy nézett ki, ahogy azt a Szex és New Yorkban láthattuk. A New York-i (és általában az amerikai nagyvárosi) nőkre jellemző volt például, hogy a tűsarkút a táskájukban cipelték, és inkább sportcipőben gyalogoltak le háztömböket. Majd amikor megérkeztek a munkahelyükre vagy arra az eseményre, ahol elegánsan akartak kinézni, átvették a tűsarkút. A piackutatások szerint a mai húszas, harmincas nők már nem veszik át.
Annyira nem, hogy néhány sztár már a vörös szőnyeges eseményekre sem hajlandó vállalni a magas sarkú cipők viselésével járó kényelmetlenségeket. Gal Gadot, a Wonder Woman sztárja például a film egyetlen sajtóeseményén sem volt hajlandó magas sarkú cipőt húzni.
„Meg akarom alkotni a lapos sarkú cipők trendjét a vörös szőnyegen. Szeretek magas sarkút hordani, gyönyörű, szexi és így tovább. De ugyanakkor, különösen a tűsarkú cipőkben, nehéz egyensúlyozni. Bármelyik pillanatban eleshetünk bennük. És nem tesznek jót a hátunknak sem. Akkor miért csináljuk ezt? Hordhatnék magas sarkút a meghúzódott hátam ellenére, de én inkább úgy voltam vele, hogy hordjunk lapos talpút. Vártam már erre a pillanatra” – mondta erről a színésznő.
A példáját több más sztár is követte, többek között Uma Thurman, Emma Watson, Cate Blanchett, Kristen Stewart, Lana Del Rey, Elle Macpherson, Emma Thompson, Nicole Kidman és Charlize Theron merészkedett lapos talpú cipőben a vörös szőnyegre egy-egy filmpremier alkalmával az elmúlt években.
De miért ment ki a divatból a tűsarkú?
Talán nem is a divatból ment ki, hiszen a kifutókon továbbra is láthatjuk a modelleken, inkább a hétköznapi viseletek sorából kopik ki lassan. Az egyik nyilvánvaló ok az, amire Gal Gadot is utalt, hogy a viselése kényelmetlen és egészségtelen. A fiatalabb generációk egyre egészségtudatosabb életet élnek, kevesebbet dohányoznak, többet sportolnak, többen próbálnak egészségesen táplálkozni, hódítanak a különböző vega és vegán diéták.
Az orvosok régóta hangoztatják, hogy a magas sarkú cipők rendszeres viselése rosszat tesz a testnek. Az ilyen cipők feleslegesen terhelik a bokát, térdet, medencét és az egész gerincoszlopot. Egy négy-öt centisnél magasabb sarkú cipőben megváltozik a test egyensúlyi helyzete. Ennek korrigálása egyfajta kényszertartást eredményez, ami erősen igénybe veszi a gerinc alsó szakaszának csigolyáit, ezzel hosszabb távon derék- ás hátfájdalmakat okozva. Nem véletlen az sem, hogy a nőknél a láb bizonyos betegségei négyszer gyakoribbak, mint a férfiaknál.
Persze a magas sarkú korábban is egészségtelen viselet volt, mégis többen hordták, mint manapság. A népszerűsége csökkenéséhez talán hozzájárult a testpozitív nézetek terjedése a közösségi médiában is, amelyek szerint elsősorban maguknak és nem másoknak kell tetszeni. A magas sarkú kétségtelenül szebb alakot, szebb lábformát biztosít, mint a lapos cipők, de az utóbbi években ez mintha már nem igazán kompenzálná a fogyasztók számára a kényelmetlenségét.
A home office is betett a magas sarkú cipőknek
„Hallottam egy idézetet egy luxuscipőkkel foglalkozó tervezőtől, mely szerint nem szeretné, hogy bárki is azt gondolja a cipőiről, hogy kényelmesek tűnnek. Emlékszem, hogy arra gondoltam, hogy a mai fiatal nőknél ez nem fog működni. Ők ugyanis úgy gondolkodnak, hogy a cipő nem a tervezőről meg a művészi munkájáról szól, hanem róluk és a járásukról” – idézi az Elle amerikai kiadásának cikke Kit Yarrow fogyasztói magatartással foglalkozó pszichológust.
A koronavírus-járvánnyal járó életmódváltozás sem kedvezett a tűsarkú cipőknek. Akik főleg az irodában hordták, mert a munkahelyi dress code része volt, a home office terjedése miatt már nem bújnak bele.
A kényelmesebb ruhák a több otthonlét miatt amúgy is egyre jobban elterjedtek, a távolságtartás pedig korlátozta azoknak a kiöltözős társadalmi eseményeknek a számát, ahova a legtöbben felvették a tűsarkú cipőjüket.
A divatnak muszáj változnia
Mindez nem jelenti azt, hogy a magas sarkú cipők ideje teljesen lejárt. „A nemzetközi trendekben már látszik, hogy a magas sarkú cipők, és azokon belül is a vékony sarokkal rendelkező tűsarkúk vissza fognak térni a divatba” – mondja Lendvai Lilla stylist, a RUHA közösségi gardrób, webshop és üzlet tulajdonosa. Szerinte a divatnak egyszerűen muszáj mindig nagyot változnia, mert ha nem változik jelentősen, akkor nem tudja fenntartani magát. Vagyis a sportcipők uralmát szükségszerűen követi majd a magas sarkak visszatérése. Mindez azonban a stylist szerint nem jelenti azt, hogy a sportcipők kiszorulnának az utcai divatból, inkább egymás mellett él majd a kétféle stílus.
Jelenleg egyébként ő is azt tapasztalja, hogy nagyon kevés magas sarkú cipőt adnak el.
„Itt a boltunkban tíz pár eladott cipőből maximum egy magas sarkú, nyolc pedig kifejezetten kényelmes, sportos”.
És ez a tendencia már évek óta: Lendvai Lilla szerint a divatban kifejezetten hosszú ideje, legalább 5-6 szezon óta tart a sportcipők uralma. Ugyanakkor Svédországban azt látta, hogy a fiatalok körében a pufidzseki, biciklis nadrág, magas sarkú cipő kombináció hódít, kiegészítve egy nagyon pici, hónalj alá érő táskával.
A mostani huszonévesek és harmincasok szabadabban viselik a ruhákat, állítja Lendvai Lilla. Úgy látja, hogy jobban merik kombinálni a színeket, a stílusokat keverni, nem félek annyira kitűnni a tömegből, mint az idősebb korosztályok. Ebbe belefér az is, hogy a sportcipőt olyan öltözékekkel is kombinálják, amelyekkel korábban nem volt elképzelhető. A stylist egyébként tizenöt éve főleg sportcipőt hord, azt mondja, hogy már akkor is ezt hordta, amikor még ciki volt ebben megjelenni bizonyos eseményeken. Nem is tartja valószínűnek, hogy később mást, például tűsarkút fog hordani. „Egyrészt magas vagyok, másrészt nem szeretem, ha akadályoz valami a mozgásban, és stylistként amúgy sem befolyásol, hogy éppen mi számít divatos viseletnek”.
(Kiemelt kép: Manolo Blahnik tűsarkú cipők a moszkvai GUM áruházban. 2019. március 28. Fotó: Sefa Karacan / Anadolu Agency / Getty Images)