Őszi-téli parfümújdonságok, amik egy jobb világba repítenek – 1. rész

Ha jó az illatod, jobban érzed magad. Ha pedig jobb a közérzeted, a járvány miatti kellemetlenségeket is jobban viselheted. Érdemes tehát megtalálni azt a parfümöt, ami kiragad téged a hétköznapokból.

Te miért viselsz parfümöt? Hogy másokat kápráztass el vele, vagy hogy jobban érezd magad a bőrödben? Ha utóbbi a válasz, akkor nem kérdés, hogy a kijárási tilalom idején, home office-ban kuksolva is szeretsz magadra fújni aktuális kedvencedből. Ha előbbi miatt, akkor érdemes végiggondolni azt, hogy kellemes illatfelhőbe burkolózva nemcsak a kedved lehet jobb, de a normalitás illúzióját is megteremtheted magadnak, ami igencsak fontos ezekben a mentálisan megterhelő időkben. Ezért van létjogosultsága a parfümnek a bezártságban is, hiszen az ember minden lehetőséget megragad az eszképizmusra, vagyis a nyers valóságból való menekülésre. (Ezért nézünk például bugyuta sorozatokat is.)
Szaglásunk talán a legősibb az érzékelési képességeink között, hiszen már egysejtűként, a tapintás és ízlelés kifejlődése előtt is detektáltuk a levegőben oldott vegyi összetevőket. Ha egysejtűként fontosak voltak az illatok, akkor emberi lényként is azok, amikor 10 ezer illat és szag megkülönböztetésére vagyunk képesek. Ez tény, akkor is, ha nem tartozol azon parfümmániások közé, akiknek tényleg feldobja a napját, ha valami kellemes permetet hint magára. De ha ráadásul olyan vagy, aki imád újdonságokat kipróbálni, esetleg még olvasgatni is róluk, akkor pontosan érted, miről beszélünk. Jogos lehet a gondolat, hogy jelen helyzetben van jobb helye is a kiadásoknak. Ez részben igaz, az ember azonban sok esetben nem racionális lény. Egy jól megválasztott illat ráadásul olyan szinten emelheti a közérzetet, olyan sok pluszt adhat, hogy sokszor minden fillért megér egy-egy üvegcse. Ma már kevésbé kell attól tartani, hogy ha megunsz egy illatot, a nyakadon marad fölösleges pénzkidobásként, hiszen a Facebookon már elég sok olyan csoport van, amelyekben cserélgetni is lehet a nemkívánatossá vált illatokat, esetleg ki lehet adni belőlük 5-10 milliliteres üvegcsében. Így már azért könnyebb szívvel vág bele az ember a vadászatba – elvégre vadászni azt van mit most is, sorra jönnek ki a parfümházak és divatcégek az újdonságokkal. Kipróbáltuk az őszi-téli szezon néhány újdonságát, hogy kapaszkodót adhassunk a széles kínálatban. Első körben nézzük a választék könnyedebb részét!

Giorgio Armani, My Way, Eau de Parfum

Az idei év nagy húzása volt az Armanitól, hogy a környezettudatosság jegyében újratölthető parfümöt dobtak piacra. Ha a My Way bejön, márpedig ez a finom, modern, virágos kompozíció meglehetősen szeretnivaló, következő alkalommal jóval barátságosabb áron beszerezhető hozzá az utántöltő, amellyel háromszor is csordultig tölthetjük a dizájnos üveget. A cég szerint ez az illat azoknak a nőknek való, akik nyitottak, kíváncsiak és önazonosak, emellett pedig készen állnak arra, hogy bármerre is járjanak a világban, minden találkozásból tanuljanak valamit, folyamatosan szélesítsék látókörüket. Ez persze elég általános, de ebben a fehér virágcsokorban tényleg van valami, ami arra sarkall, hogy az ember vegye a kalapját és távoli, ismeretlen városok utcáin sétálgasson. Persze most nem a gyakorlatban, inkább csak képzeletben. Az üvege nagyon szép, minden polcot feldob, az biztos!

Az illat

Narancsvirággal és bergamottal indít, de a friss jegyekkel azonnal jön az Indiából származó tubarózsa és a jázmin, amitől elegánsabb irányt vesz. A madagaszkári vanília, a cédrus és a fehér pézsma (nem kell aggódni, ez már nem az állati eredetű pézsma, hanem a manapság leginkább használt szintetikus verziója, ezt hívják fehér pézsmának) tiszta, klasszikus alapot biztosít a My Waynek, ami nem egy bevállalós, őrült illat – na nem mintha az akarna lenni – hanem inkább az a megnyugtató fajta, amitől úgy érzed, az élet szép.

Hermès, L’Ombre Des Merveilles, Eau de Parfum

Az Hermès (ejtsd: ermé) parfümjei mindig különlegesek, ez tény. Ahogyan az is, hogy még az elvakult niche parfüm rajongók is egyetértenek abban, hogy az Hermès parfümök ugyan dizájner parfümnek számítanak, de mivel saját parfümőröket alkalmaznak, akik tényleg a velejéig ismerik a brandet, akiket ugyan kötnek a trendek, ám közben lehetőségük is van valami izgalmasat alkotni, ezért már-már niche illatokat kreálhatnak. Csakúgy, mint a Chanel vagy a Guerlain házak esetében. A Merveilles (Csodák) sorozat 2004-ben indult útjára az Eau des Merveilles nevű parfümmel, és akkora siker lett az uniszex darab (ne felejtsük, a legkomolyabb parfümök szinte kivétel nélkül egyformán jól működnek férfiakon és nőkön), hogy azóta ez az Hermès legtöbb darabbal bíró sorozata, amelynek legújabb tagja a L’Ombre Des Merveilles.

Az illat

A parfüm, amelyet Christine Nagel kreált, a fények és az árnyak kontrasztjának felfedezésének élményét kínálja (a l’ombre szó árnyékot jelent). Fekete tea, tömjén és tonkabab – három összetevő, ami valami iszonyúan izgalmas, éjtónusú csodává válik (hoppá, de hát a neve is az, hogy csoda). A fás jegyű és friss tea a tonkababtól kicsit megpuhul, a tömjén miatt mégis misztikus lesz az összhatás. Nem fog mindenkinek tetszeni, uniszexsége miatt egyesek túl maszkulinnak tarthatják, pedig az év egyik legizgalmasabb újdonsága.

Chanel Coco Mademoiselle L’eau Privée, Eau Pour La Nuit

Oh la la! A Coco Mademoiselle nevű parfümöt 2001-ben vezette be a Chanel, hogy a fiatalabb vásárlókat is megszólítsa. Jacques Polge (1978 és 2015 között volt a divatház parfümőre) kreálmánya pedig nem csak megszólította a fiatalabb vásárlókat, de teljesen meg is őrjítette őket, a Coco Mademosielle gyakorlatilag az egyik legkeresettebb parfüm lett világszerte. Azóta újraformulázták sokak bánatára (népszerűségén mit sem csorbított), kijött belőle az Intense változat két évvel ezelőtt, most pedig, kapaszkodj meg, előrukkoltak az éjszakai verzióval. Nem, nem a bulizós verzióval, hanem azzal, amit lefekvés előtt fújsz magadra. Igen, éjszakára.

Az illat

Imádod, megőrülsz. Az alapillat akkordjait Olivier Polge parfümőr lepuhította, visszavette, a mandarin a rózsaszirmokkal és jázminnal tiszta fehér pézsmán ragyog, és olyan megfoghatatlanul lágy, hogy az embernek kedve lenne belevetni magát egy egész kádnyiba belőle. Igen ám, de pont ez az a finomság, ami miatt sok fórumon kárhoztatják, hiszen annyira finom, annyira törékeny és légies, hogy gyorsan elillan. De ha átadjuk magunkat a műfajnak, és arra használjuk, hogy otthon, lefekvés előtt hangolódjunk a nyugodt, csodás álmokra, akkor nem csalódunk. Illetve az sem, aki bennünket közelről szagolgat, hiszen hatósugara erősen limitált, de bőr közelben egész sokáig ott marad. És mint mondtuk, varázslatosan finom.

4711 Acqua Colonia, Lychee & White Mint, Eau de Cologne

A 4711 Eau de Cologne név mindannyiunknak ismerős: a márka több mint 200 éves múlttal rendelkezik, máig gyártják a nagybetűs kölni vizüket. A 4711 Acqua Colonia a cég aromaterápiás vonala, évente többször is kijönnek valami finomsággal. 2020-ban tökéletesen rezonált üzenetük a pandémia miatti alapélményünkre, ami nem más, mint a stressz és a nyugtalanság enyhítése. A Lychee & White Mint azt a könnyűséget és csipetnyi gondtalanságot nyújtja nekünk, amire gyakran vágyunk. Az alkotót, Natalie Gracia-Cettót az egzotikus alapanyagok és a wellness tudatossága inspirálta. 

Az illat

Azt szokták mondani, hogy a nagy klasszikusokkal nem lehet mellélőni. Ha szereted a friss illatokat, valóban nehéz mellé nyúlni az Acqua Colonia kínálatában. A licsi átlátszó, gyümölcsös édességéről azt mondják, pozitív hatással van a sejtvédelemre is, az aromás fehér menta pedig friss illatával a testnek és szellemnek is új energiákat ígér. Megszáradva pedig meglepően púderes, így hűvösebb időben is kedvesen ölel bennünket.

Chloé, Rose Tangerine, Eau de Toilette

A Chloé Signature parfümje az illatvilág egyik legnagyobb szupersztárja, annyira ikonikus alapvetéssé vált, mint a Coco Mademoiselle. Ha az ember valami kifinomult, klasszikus illatra vágyik, egyszerűen nem nyúlhat vele mellé. Különösen, ha úgy vágyik visszafogott, szappanos tisztaságra, ha közben azért szereti, ha semmivel sem összekeverhető az illat, amit visel. Ezt a kis masnis ikont álmodta tovább Sidonie Lancesseur és Michel Almairac parfümőr. Az Rose Tangerine-ben megmaradtak a Chloéra jellemző emblematikus jegyek, például a ragyogó, friss, makulátlan rózsa, ami szerves része a márka identitásának.  

Az illat

A Rose Tangerine esetében a különleges rózsa váratlan, gyümölcsös fordulatot vesz: az élénk, napfényes mandarinesszencia ragyogással tölti meg az illatot, míg a határozott fekete ribizli zöldellő felhanggal erősíti karakterét. A cédrus és a fehér ámbra alap pedig megőrzi a modern, kortárs eleganciát. Nagyon hasonlít a neves klasszikusra, de felszabadultabb, öntudatosabb lett, de továbbra is olyan, amit nem felejt az ember.

Gucci, Bloom Profumo di Fiori, Eau de Parfum

2015-ben Alessandro Michele lett a Gucci ház kreatív igazgatója, és szinte abban a pillanatban kifordult magából a nagy múltú márka. Ez a kifordulás van, akinek nem tetszik – szezonról szezonra sokan kiakadnak azon a vakmerő és nemtörődöm módon, ahogy a tervező stílusokhoz, mintákhoz, anyagokhoz vagy éppen a nemekhez nyúl. A szabad szellemű Michele újra fontossá tette a márkát, ami az idők során belesüppedt az unalmas luxusvilágba. Sőt nem is fontossá tette, mondjuk ki, hogy miatta lett a Gucci a milleniálok és Z generációsok kedvenc márkája, ami egy egész földgolyó öltözködési stílusát befolyásolja. Michelének olyan erős víziói vannak, hogy senki sem lepődött meg, amikor 2017-ben kijött az első Gucci parfüm, ami kizárólag az ő kreatív vezetésével készült el. Ez volt a Bloom, aminek itt a 4. flankere, a Profumo di Fiori.

Az illat

Alberto Morillas parfümőr követte Alessandro Michele utasításait, amelyek ezúttal is keleties irányba vittek. Arab jázmin, kínai lonc, tubarózsa, ylang-ylang alkot igazi virágorgiát, ami szantálfás, orriszos, benzoinos, nehezebb jegyeken tombol. Hétköznapi illat, mégis buja, ami nem kötődik évszakhoz. Nyáron remek a jázmin miatt, a télhez pedig azért passzol, mert mégis olyan jó meleg bújós az összhatása. Remekül sikerült flanker, ami nagyon nőies, minőségre pedig csaknem olyan, mint valami méregdrága niche parfüm.

(Fotók: nőklapja.hu/Nagy Tamás)

Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.