Te miért viselsz parfümöt? Hogy másokat kápráztass el vele, vagy hogy jobban érezd magad a bőrödben? Ha utóbbi a válasz, akkor nem kérdés, hogy a kijárási tilalom idején, home office-ban kuksolva is szeretsz magadra fújni aktuális kedvencedből. Ha előbbi miatt, akkor érdemes végiggondolni azt, hogy kellemes illatfelhőbe burkolózva nemcsak a kedved lehet jobb, de a normalitás illúzióját is megteremtheted magadnak, ami igencsak fontos ezekben a mentálisan megterhelő időkben. Ezért van létjogosultsága a parfümnek a bezártságban is, hiszen az ember minden lehetőséget megragad az eszképizmusra, vagyis a nyers valóságból való menekülésre. (Ezért nézünk például bugyuta sorozatokat is.)
Az első részben a frissebb, könnyedebb illatokat mutattunk meg, most pedig következzenek az igazi, hűvösebb időre való nagyágyúk, amelyekkel garantáltan nagy hatást teszel majd mindenkire.
Givenchy, L’Interdit, Eau de Parfum Intense
A L’Interdit Hubert de Givenchy első parfümje volt, amelynek népszerűsítéséhez múzsáját és barátját, Audrey Hepburnt kérte fel. Ezzel parfümtörténetet írtak, hiszen ez volt az első eset, hogy egy híres színésznőt használtak fel egy reklámkampányhoz. Az üzlet része volt, hogy ezután Hepburn egy éven át csak ezt az illatot használhatta. A Givenchy-ház 2018-ban húzott egy elég jót azzal, hogy tisztelegve a nagy klasszikus előtt, leporolta, felfrissítette a kreációt és újra a polcokra tette. A siker nem maradt el, 2019-ben ki is jött az EDT verzió, majd 2020-ban ez a fekete bomba, az Intense verzió.
Az illat
Vannak a tipikus signature illatok (signature aláírást jelent angolul), amelyek annyira markánsak, hogy ha valaki beléjük szeret, akár egy életen át képes viselni azt, vagy legalábbis állandóan visszatérni hozzá. Olyan parfümök ezek, amelyet ha ismerőseik megéreznek, rögtön az az illető jut róla eszükbe. A L’Interdit Intense egy tipikusan ilyet illat. Semmivel sem összetéveszthető, az eredeti L’Interditnél mélyebb, sötétebb illat, ami szinte elkábít. Anne Filpo, Fanny Bal és a parfümőrök legzseniálisabbika, Dominique Ropion kreálta ezt is, csakúgy, mint az EDP-t és az EDT-t. Ebben az eredeti narancsvirág a merész, intenzíven addiktív tubarózsával találkozik. A fás alapillat füstös jegyei, a vetiver és pacsuli továbbra is megtalálhatóak benne, de körte és bergamott helyett fekete bors tüzesíti a lakkfekete üvegben található parfümöt. Keleties, fás, bőrös, füstös, igazi couture, nagybetűs luxus.
Lancôme, Idôle L’Intense, Eau de Parfum
Ha tél, akkor általában jönnek az intense parfümök, nem volt ez másként a Lancôme-nál sem. A tavalyi év egyik telitalálata volt a Zendayával promózott Idôle, amely a Lancôme szerint a mai, fiatal, határozott nők illata. Egy évvel később az Idôle visszatért, nevéhez (L’Intense) híven merészebben, bátrabban egy fontos küldetéssel. Az Idôle L’Intense az ambiciózus nők megállíthatatlan lendületét ragadja meg, ötvözi a tiszta ragyogást egy érzékibb és ragyogóbb ciprus akkorddal.
Az illat
A finom, friss rózsás kreáció 2020-ban erőteljesebb és vonzóbb, mondhatni érettebb lett. Az Idôle L’Intense háromféle jázmint, kétféle rózsát és akáciát tartalmaz, a bergamottot és a körtét keserűnarancs és mandarin váltotta, a vaníliás, fehér pézsmás alapot pedig szantálfával, pacsulival, cédrussal és kasmír fával mélyítették. Nagyon rózsás, mégsem az az oldschool rózsa illat, ugyanakkor pedig, bármennyire is nehezebb és krémesebb mint elődje, meglepően friss is. A tartósságára pedig igazán nem lehet panasz.
Valentino, Voce Viva, Eau de Parfum
A Valentino új női illatának Lady Gaga az arca, így nem meglepő a parfüm üzenete sem: arra bátorít, hogy hallgass a szívedre, hogy inspiráljuk egymást és éljük meg álmainkat. „Lady Gaga a szabadságot, az öntudatosságot és a tiszta szívűséget jelenti – írta Pierpaolo Piccoli, a divatház kreatív igazgatója. – Részvétele kampányunkban az egész projekt szimbolikus erejét emeli magasabb szintre. Ő egy generáció ikonja. Üzenete, mint a szabadság, az öntudatosság és az egyenlőség hirdetése, illetve a művészetek iránti szenvedélye megegyezik azokkal az értékekkel, amelyekért a Valentino-ház is kiáll. Nagyon büszke vagyok, hogy megnyertük őt magunknak.” És hogy mi ez az egyetemes üzenet? Lady Gaga egyik híres idézetével foglalják össze: „Be yourself, love who you are, and never give up your dreams.” Vagyis „légy önmagad, szeresd azt, aki vagy, és soha ne add fel az álmaid!”
Az illat
Virágos-fás illatát 3 fő illatjegy határozza meg: a bergamott, a fehér virágok és a narancsvirág. A citrusos nyitást gyömbér melegíti, amit a narancsvirág és a gardénia fon virágcsokorba a meleg vanília, tonkabab és szantálfa alapon, amit tölgymoha és fehér pézsma tesz izgalmasabbá. Kifújáskor még egészen friss, de ahogy telik az idő, úgy lesz egyre melegebb és mélyebb az illat. Sokakat az Yves Saint Laurent Libre nevű újdonságára emlékeztet, de ha van is benne valami, annál sokkal nőiesebb és frissebb.
Kenzo, Flower by Kenzo Poppy Bouquet, Eau de Parfum
A mára klasszikussá vált parfüm, a Flower by Kenzo 2000-ben jelent meg, és viszonylag gyorsan nemzetközi bestseller lett. Szokatlan volt, mégis tiszta, nagyszerűen rímelt Kenzo Takada (a divattervező egyébként most októberben hunyt el, 81 éves korában, koronavírus okozta szövődményben) munkásságára, ami a keletet a nyugattal, a természetet a városi léttel ötvözte. Az illattal nem rendelkező pipacsvirághoz, amely a Kenzo-ház jelképe, Alberto Morillas alkotta meg az ikonikus parfümöt, amely az elmúlt évek során rengeteg kisebb testvért, vagyis flankert kapott. A 20 éves évfordulón megjelent Flower by Kenzo Poppy Bouquet-t is Morillas kreálta – ebben egyébként Dora Baghriche parfümőr volt a társa.
Az illat
Gyakorlatilag semmi sem emlékezet benne az eredeti verzióra, egészen új illata ez az illattalan pipacsnak – egy egész csokornyi pipacsnak, ahogy a neve is (poppy bouquet, vagyis pipacs csokor) mutatja. Nashi körtével nyit, amit gardénia és rózsa tesz könnyeden virágossá, amit a fás, zöld mandulafa akkord varázsol megfoghatatlanul különlegessé. Először igazságtalan módon édesnek tituláltam, pedig pont, hogy nem édes, hanem finom, púderesen lágy virágcsokor ez, éppen olyan, amilyen a pipacs lenne, ha volna illata. Ha nem szereted a harsány illatokat, mert a visszafogott elegancia való kedvedre, akkor ezt garantáltan imádni fogod.
Jean Paul Gaultier, So Scandal, Eau de Parfum
A divatvilág harsány fenegyereke nagyot robbantott a 90-es években parfümjeivel (is), amelyek üvegei – akkor formabontó módon – emberi testet ábrázoltak. 2017-ben jelent meg a Scandal nevű parfüm, amit kifejezetten úgy álmodtak meg, hogy megtörje a kliséket, újat, valami modernebbet mutasson. A So Scandal már a sorozat negyedik része, ami most megint újabb szintre emelte az eredeti, mézes-gyümölcsös-karamellás-virágos őrületet.
Az illat
Vidám narancsvirág, sambac jázmin és tubarózsa nyit egy nagy rakás lédús málnával, amelytől szinte összegyűlik a nyál az ember szájában. Édes illatrobbanás, amit meglepő, tejes gourmet-s jegyek tesznek krémessé. Ha unalmasnak találod a klasszikus fehér virágos parfümöket, akkor ez biztos, hogy tetszeni fog, hiszen különös módon bolondítja meg a virágcsokrot a már említett málna és tej. Furcsán hangzik, de pont ez a lényege, legyen szokatlan, legyen botrányos – mindemellett pedig elképesztően tartós is.
Tom Ford, Black Orchid, Parfum
Tom Ford a Black Orchid Eau de Parfum verziójával írta fel magát be a parfümpiac egére 2006-ban. Az extrém mód érzéki Black Orchid úgy ötvözte a csokoládé, a virágok, a fűszerek és a szarvasgomba illatjegyeit, hogy attól szem nem maradt szárazon, tényleg fantasztikus belépő volt, ami után az elmúlt 14 évben a Tom Ford-ház igazi parfüm nagyhatalommá vált. (Ez volt állítólag Michael Jackson kedvenc parfümje, ez elárul valamit arról, hogy mennyire nem hétköznapi.) Ez az első Black Orchid azóta is igazi kasszasiker, nem volt hát meglepő, hogy Tom Ford úgy döntött, itt az ideje kihozni egy, az eredeti verziónál is erőteljesebb flankert.
Az illat
Az eredeti illat ikonikus érzékisége megmaradt, sőt, a fekete orchidea afrodiziákum szerű hatását még tovább erősítették a rummal és az ylang-ylanggal, ami a zamatos szilva akkordokkal és a pacsulival még hangsúlyosabbá válik. Uniszex illat, így a nagyon nőies parfümökhöz szokott orrnak lehet, hogy férfiasnak tűnik, de ez már a parfümök egy más dimenziója, itt már a jegyeket és a hatásokat kell élvezni, nem azt keresni, hogy mihez szoktattak hozzá bennünket a nagy cégek a biztonságosság jegyében. Ha a biztonságos csajosságra mész, nem ez lesz a te illatod. De ha a különlegeset keresed, mindenképpen szagold meg!
Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.
(Fotók: nőklapja.hu/Nagy Tamás)