Ritka, mint a fehér holló, különösen, ha muszlim – női taxisofőrök

Sokan felkapták a fejüket arra a hírre, hogy a Gázai övezetben már női taxis is dolgozik. Pedig Nyugaton is igen ritka, hogy nő legyen a sofőrünk.

Mi történt?

A Gázai-övezet első női taxisofőrje abban bízik, hogy a járvány elmúlta után egy egész flottát irányíthat majd.

Miért fontos?

A női taxisofőrök nemcsak a muszlim országokban számítanak ritkaságnak, még Nyugaton is alig találkozhatunk velük.

Tovább olvasnál? Erről lesz még szó:

  • Ennyire kevés a női taxis. De miért van ez?
  • A gázai taxist sok szóbeli támadás éri.
  • Afganisztán első női taxisáról dokumentumfilm is készül.

Annak ellenére, hogy a legelső hivatásos női sofőrök már az 1900-as évek elején feltűntek, ma is kevés van belőlük. Az első hármat Párizsban képezték ki 1906-ban kísérleti jelleggel, de mivel akkoriban még ló hajtotta fogatok, vagyis fiákerek voltak a taxik, a közlekedés szabályai mellett a lóápolás fortélyait is el kellett sajátítaniuk. Most, 114 év távlatából kijelenthetjük, hogy a szakma nem emancipálódott: New York City-ben például az összes taxisofőr 1%-a nő, Londonban ez az arány valamivel magasabb, 2%. Izraelben és Oroszországban ennél több nő dolgozik taxisként, de ott is csak az összes sofőr 4%-át teszik ki. És hogy Magyarországon mi a helyzet? Metál Zoltán, a Országos Taxis Szövetség elnöke a nőklapja.hu kérdésére azt mondta, hogy az arány itthon az 1%-ot sem éri el.

Női taxisofőr Párizsban, 1900 körül. (Fotó: Hulton Archive/Getty Images)


Igazán férfiak uralta szakma ez, ami elsősorban amiatt lehet, hogy a nők sokkal inkább ki vannak téve a támadásoknak, különösen mondjuk egy nagyvárosi éjszakában, ahol az utasok gyakran illuminált állapotban hívnak autót. Pedig annak ellenére, hogy a vezetést sokan férfias dolognak vélik, egyáltalán nem az, és az utasok is gyakran nagyobb biztonságban érzik magukat női taxis mellett. Épp emiatt nem meglepő, hogy egyre több országban van kizárólag női sofőrökkel működő taxitársaság (például a brazil Lady Driver vagy az egyiptomi Pink Taxi), elvégre folyamatosan nő az igény arra, hogy utasként biztonságban érezzék magukat az emberek – különösen a nők. 

Hidzsáb és maszk

A női taxisok aránya a muszlim országokban természetesen még a korábban említetteknél is sokkal alacsonyabb, ezért is lett hírértéke a Gázai övezet első női taxisofőrjének. Naela Abu Jibbát, a 39 éves ötgyerekes anyát sok szexista támadás éri, amely szinte mind a vezetésre való alkalmasságát kérdőjelezi meg, de mindez teljesen jelentéktelennek tűnik amellett a hála mellett, amit a kizárólag női ügyfelekből álló klientúrája érez iránta. „Sok sértő megjegyzést kapok a közösségi médiában, de ezek szinte eltörpülnek a bátorító megjegyzések mellett mesélte a Reutersnek. Egyesek szerint ez a férfiak munkája, mások szerint mi nők balesetet okozunk, pedig tény, a nők nyugodtabb és körültekintőbb sofőrök, mint a férfiak.” Ezt egyébként utasai is így vélik, akik sokkal nyugodtabbak mögötte, mint egy férfi sofőr mögött. „Amikor egy nő kilép mondjuk egy fodrászüzletből vagy csinosan felöltözve és kisminkelve bulizni megy, általában sokkal jobban érzi magát egy női sofőr mellett” mondja Abu Jibba. Egyik visszatérő kliense, a 28 éves Sousan Abu Ateila maximálisan egyetért ezzel, és csak megerősíteni tudja szavait: „Sokkal kényelmesebben érezzük magunkat mellette” mondta az újságírónak. Naela Abu Jibba egyébként szociális munkásként végzett, azután vágott bele a taxizásba, hogy nem talált munkát szakterületén. Gázában igen magas a munkanélküliség, csaknem 49%, amin nem segítenek a szigorú a határkorlátozások. A hidzsábot viselő sofőr most természetesen maszkban dolgozik, de a COVID-19 járvány nem állíthatja meg törtfehér autóját, amivel az utakat rója. Abban bízik, hogy a járvány elmúlta után, amikor újra visszatér az élet és többen utaznak majd A-ból B-be, kiterjesztheti üzletét, és egy egész női flottát üzemeltethet majd.

Kedves Sara

2015-ben Sara Bahai az első és egyetlen női taxisofőr lett Afganisztánban, ő is amiatt ült volán mögé, mert diplomájával nem boldogult, tanárként egyszerűen nem keresett annyit, amivel el tudta volna tartani magát és családját – miután ugyanis a tálib felkelők meggyilkolták sógorát, ő fogadta be húgát és annak 7 gyerekét, így az ő jólétük már Sara vállát nyomta.

Sara Bahai, Afganisztán első női taxisofőrje Balkhban, Afganisztánban. (Fotó: Sayed Khodaberdi Sadat / Anadolu Agency / Getty Images)

Bahait az ismerősei biztatták arra, hogy taxizzon, elvégre jól és szívesen vezetett, és ezzel több pénzt vihetett haza, mint a tanítással. Volt a dolognak még egy előnye: Afganisztánban, ahol a nők gyakran az utcára sem léphetnek ki férjeik vagy férfi családtagjaik nélkül, semmiképp sem ülhetnek be egyedül egy férfi sofőr mögé. A nő egyébként azért nem ment férjhez, mert biztos volt benne, hogy férjes asszonyként nem dolgozhatna, neki pedig ez a szabadság többet ért. Azóta is taxisként dolgozik és rengeteg kislánynak lett a példaképe amellett, hogy igen sok támadás éri. Életéről és küzdelmeiről egy spanyol cég dokumentumfilmet forgatott, amelynek bemutatását idénre ígérték, de a koronavírus-járvány miatt egyelőre elhalasztották az Oh Dear Sara című alkotás premierjét.

Ez a cikk mindenki számára olvasható, ugyanakkor a nőklapja.hu több tartalma csak előfizetéssel érhető el. Ha regisztrálsz, öt cikket elolvashatsz fizetés nélkül. Ha tetszett az írásunk, regisztrálj, hogy az előfizetői tartalmainkhoz is hozzáférj.

(Kiemelt kép: Pink Taxi, kizárólag nőknek szóló szolgáltatás indul 2017. március 22-én Pakisztánban, Karacsiban. Az új taxi szolgáltatás célja a női ügyfelek védelme a zaklatással szemben. Csak női sofőrök szolgálják ki a női ügyfeleket ezzel a szolgáltatással. Fotó: Sabir Mazhar / Anadolu Agency / Getty Images)