Pat McGrath lett az első sminkes, akinek II. Erzsébet királynő lovagi címet adományozott

Pat McGrath lett az első sminkes, aki lovagi címet kapott II. Erzsébet királynőtől. A sminkesnek nem csak a kimagasló szakmai munkáját, hanem a sokszínűséget támogató mentalitását is méltatta a királynő.

Lovaggá, vagyis annak női megfelelőjévé, Dame-mé ütötte II. Erzsébet királynő Pat McGrath-t világhírű sminkest, ezzel ő lett az első Dame a szakmájában. McGrath a divat és szépségipar területén nyújtott, és a diverzitást szolgáló munkájáért kapta meg a DBE, vagyis Dame of the British Empire címet. „Nagyon örülök és hatalmas alázattal fogadom, hogy megkapom ezt a csodálatos megtiszteltetést – nyilatkozta McGrath a Vogue-nak. 

A kitüntetés

A Dame a lovag cím női megfelelője a brit érdemrendek sorában. A középkorban jellemzően, de nem kizárólagosan nemesek kaphatták a címet, manapság már bárki megkaphatja, aki valamilyen területen kimagasló munkát végez, vagy társadalmilag különösen értékes tevékenységet fejt ki, és nem nyilatkozik ellenségesen a Brit Monarchiával szemben. A rang adományozottja egyébként nem csak brit állampolgár lehet.

– Anyámnak a szépség és a divat iránti szeretete lobbantotta be rajongásom szikráját e csodálatos ipar iránt, és áldottnak érzem magam, hogy karrierem során megvolt az a kiváltságom, hogy a legkülönlegesebb emberekkel dolgozhatok együtt.” A sminkmester különösen megtisztelőnek érzi, hogy a diverzitás elősegítése is hangsúlyos volt  kitüntetésében. „A színek széles spektruma jelenti az egész életem és a munkásságom inspirációját, az egyéniséget ünneplem, különösen saját márkámmal, a Pat McGrath Labsszel, ezért külön megtiszteltetés számomra, hogy ez a kitüntetés a sokszínűségért is járt – mondta, megjegyezve azt is, hogy az a cím azt is alátámasztja, hogy a kreativitás és a rugalmasság óriási lehetőségeket nyit meg az ember számára.

De ki ez a Pat McGrath?

Márkájának itthon nincs hivatalos forgalmazója, így Magyarországon inkább csak a divat- és szépségipar iránt érdeklődők ismerik a nevét, pedig tényleg szakmájának egyik leghíresebbike. Az ötvenéves sminkest a Vogue például a világ legbefolyásosabb makeup-artistjának nevezte, 2019-ben pedig a Time magazin is beválasztotta a világ 100 legbefolyásosabb emberének listájára. Három évtizede van a pályán, az tette igazán híressé, hogy munkásságával bőven átlépi a sminkelés határait, hiszen teátrális, kísérleti és inkluzív szemléletmódjával már-már művészi szintre emelte a puszta sminkelést.

Pat McGrath két ikonikus sminkje a kifutókról: John Galliano Autumn/Winter 2008 (Fotó: Karl Prouse/Catwalking/Getty Images) és Dior Haute Couture Spring/Summer 2004 (Fotó: Stephane Cardinale/Corbis via Getty Images)

Az angliai Northhamptonban született 1970-ben, munkásosztálybeli szülők gyermekeként. Édesanyja szabó volt, és mint a sminkes is megjegyezte, az ő divat iránti rajongása volt meghatározó lánya számára. McGrath nem formális módon tanulta ki a sminkelést, az 1980-as években költözött Londonba, ahol aztán gyorsan a tűz közelébe került egyedi megközelítéseivel. Dolgozott Alexander McQeennel és John Gallianóval is. Az szakmai áttörtést az hozta meg, amikor a 90-es években Edward Enninful (a brit Vogue jelenlegi főszerkesztője) oldalán a neves divatmagazin, az i-D számára dolgozott (ekkor még recepciós volt a másodállása, hogy elegendő bevételre tegyen szert).

Aztán 1999-ben Giorgio Armani alkalmazta, aki vele fejlesztette ki a sminkkollekcióját, később pedig a Dior kozmetikai vonalának kreatív igazgatója lett. 2014-ben már kapott egy kitüntetést a királynőtől, akkor a Brit Birodalom Rendjét, de azzal még nem járt a Dame cím. Ekkor már karrierjének csúcsán volt, még abban az évben a Procter and Gamble globális kreatív igazgatójának választották, amivel a pletykák szerint már havi 1 millió dollárt keresett.

2015-ben alapította meg saját márkáját, a Pat McGrath Labst, amely sminktermékek széles skáláját kínálja, és amely 2019-re egymilliárd dollárt érő vállalattá nőtte ki magát, a brit Selfridges áruházláncnál az ő márkája volt a legtöbbet eladott szépségápolási brand.

Jellemző rá, hogy mindig különböző etnikai- és társadalmi háttérrel rendelkező modellekkel dolgozik, akiknek a bőrszíne és a konfekciómérete is széles skálán mozog. A szépségben nem marad meg a felszínes szinten, hanem az egyéniségek mögött rejlő történetek érdeklik, szerinte a szépségre tényleg igaz az, hogy belülről fakad. „A munkám lényege sokszor a tökéletesség keresése, valódi szépség viszont gyakran tökéletlen és nyers.”

(Kiemelt kép: nőklapja.hu)