Egyre több a biciklis az utakon, sőt arányaiban decemberben bringáztak legtöbben, legalábbis a Budapesten mért adatok szerint. Hogy mi a tanulság a Magyar Kerékpárosklub szerint, és mire figyelj, ha télen is bicikliznél?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15%-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A számlálók még soha nem mértek ennyi (több mint 2,7 millió) kerékpározót ezeken az útvonalakon – közölte a Magyar Kerékpárosklub kedden az MTI-vel. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese a szervezet közleményében azt írta, az aszfaltba telepített érzékelők felett még télen is többen kerékpároztak:

a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek.

Arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29-95%-kal.

A felmérés szerint a legnépszerűbb biciklisút a budai rakparti, ahol 2020-ban számoltak először egymilliónál több kerékpározót. A növekedés mértéke 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárúton volt a legnagyobb.
Az adatok szerint munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom, ami a koronavírus-járvány miatti otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő eredmény – írták. A Kerékpárosklub közlése szerint a BKK által üzemeltetett és nyilvánosan elérhető adatokat nyújtó számlálókat a Bem rakparton, az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Hungária körúton és a Weiss Manfréd úton helyezték el. És hogy mi a tanulság? Már májusban is látszott az adatokból, hogy helyesek a reprezentatív kutatások eredményei, vagyis

a budapestiek többségének elérhető megoldás a bicikli, csak az autóforgalomban nem mertek elindulni.

Nagy szükség volna hát a fővárosban a kerékpáros közlekedés fejlesztésére, több biciklisávra lenne szükség. Különösen most, amikor a többség a lehető legkevesebb emberrel szeretne érintkezni a járvány miatt. A BKK már tavasszal felhívta rá a figyelmet, hogy „a biciklizés nemcsak az egészségünk megőrzéséhez járul hozzá, de kerékpárral közlekedve lehet a legkevesebbet érintkezni az utastársainkkal, ezért biztonságos választás is.”

Télen kerékpározni?

Miért is ne? Amikor nincsenek jeges, csúszós foltok és hó, semmi sem állhat a téli kerékpározás útjába, elvégre télen is éppoly hatékonyan lehet vele közlekedni, mint nyáron. Persze, hideg van, de egy tempósabb tekerés még ezen is segít. Hogyan érdemes felöltözni? A Kerékpárosklub tanácsai a következők:

  • Rétegesen öltözködj: mint általában, ha melegen akarod tudni magad, a több vékony réteg jobb, mint a kevés, de vastag.
  • Védd az ízületeidet! Ha sportoltál valaha, akkor tudod, hogy ez nem csak a biciklizésnél fontos szabály. Figyelj oda, hogy ruha fedje a testrészeidet, de hordhatsz aláöltözőket, akár házilag készített ízületvédőt is.
  • Ha esik a hó, egy esőponcsó vagy vízálló dzseki jól jöhet.
  • A hideg szél ellen jól jön a szemüveg, hóesés ellen a sildes sapka.
  • A kapucni hasznos, de figyelj oda, hogy korlátozza a periferikus látást, ezért légy sokkal körültekintőbb, ha az van rajtad!

Légy biztonságban!

A szürke időben, amikor ráadásul korán is sötétedik, fokozottan figyelmesen kell közlekedned. A Magyar Kerékpárosklub oldalán sok egyéb mellett erre vonatkozólag is találsz hasznos tanácsokat. Melyek a legfontosabbak?

  • Legyél jól látható! Akár már korábban kapcsold be a lámpáidat, és a kerékpáron mindenképpen legyenek meg a kötelező fényvisszaverők!
  • Érdemes hosszú sárvédőt felhelyezni elől és hátul is. Hogy miért? Biciklizz egyszer világos kabátban latyakos időben, és megtudod!
  • A mozgó alkatrészeket ellenőrizd, tartsd karban, zsírozd!
  • Csúszós körülmények között használj szélesebb gumikat, ha pedig bizonytalannak érzed magad, aznap inkább hagyd otton a kétkerekűt.
  • Ellenőrizd a fékeidet, ilyenkor gyorsabban kophatnak!

Hogy egyébként miért jó télen is kerékpárral közlekedni és hogy milyen szempontokat érdemes betartani ekkor a közlekedés közben, arról többet is olvashatsz!

(Forrás: MTI, Magyar Kerékpárosklub)