A brit reklámfelügyelet arra utasítja az influenszereket, bánjanak csínján a filterekkel.

Tavaly tavasszal egy brit sminkes, Sasha Louise Pallari felfigyelt egy posztsorozatra, amiben egy influenszer egy adott sminkmárka termékeit mutatta be. Ebben nem lett volna semmi különös, ha a posztok nem lettek volna olyan mértékben módosítva, hogy gyakorlatilag nem lehetett megállapítani, a végeredmény a sminknek vagy pusztán csak a filtereknek köszönhető-e. Pallari egy sor Insta-sztoriban fogalmazta meg aggodalmait a jelenséggel kapcsolatban, és létrehozta a #filterdrop hashtaget, és arra buzdította a követőit, hogy amennyiben nem érzik túlzottan kényelmetlennek, posztoljanak magukról szűrők nélküli képeket. A kampány futótűzként söpört végig a közösségi médián, rengeteg poszt született #filterdrop hashtaggel. A jelenség rámutatott arra, hogy hiába tiltotta be az Instagram 2019-ben a plasztikai eljárásokat imitáló filtereket, még bőven található olyan szűrő a közösségi platform kínálatában, amely irreális mértékben módosítja az arcok formáját vagy a bőr textúráját.

Megtévesztő gyakorlat

A #filterdrop kampány posztjain keresztül Pallari rádöbbent arra, mennyire megtévesztő gyakorlat az, amikor az influenszerek úgy ajánlanak szépségtermékeket, hogy közben manipulálják a képeket. „A nagyközönség épp a hitelesség hiánya miatt fordult el a hagyományos reklámoktól, és inkább minket tiszteltek meg a bizalmukkal – írta Pallari a Stylist magazinnak. – Most pont ezzel a bizalommal élnek vissza azok, akik filterekkel turbózzák fel a termékajánló posztjaikat.”

Hogy ennek az egyre inkább elburjánzó szokásnak gátat szabjon, tavaly augusztusban a sminkes a brit reklámfelügyelethez (ASA – Advertising Standard’s Authority) fordult segítségért. Több körös e-mailezés vette kezdetét, aminek folyamán Pallari rengeteg példával illusztrálta a félelmeit, amelynek jogosságát a felügyeleti szerv is elismerte. Ennek eredményeképp született meg az ASA új ajánlása, miszerint az influenszereknek, cégeknek és hírességeknek tartózkodniuk kell a szűrők használatától szépségtermékek promotálásánál, amennyiben azok a filterek irreális mértékben felnagyítják a szépségtermékek pozitív hatásait. Az ajánlásnak idén már következményei is voltak: az ASA két influenszer posztjait is letiltotta amiatt, mert azok félrevezetően eltúlozták a reklámozott termékek előnyös hatásait.

A filtereknek megvan a helyük és az idejük

Persze nem minden szűrővel ellátott kép ördögtől való. És jó szórakozást jelent a filterek használata, a képek szerkesztése. Főként, ha egy délutáni erdei sétáról, egy gusztusosan megkomponált ételfotóról, vagy egy menő outfitről van szó. „A gond ott kezdődik, ha már annyira megszoktuk a filtereken keresztül látott arcunkat, hogy elégedetlenek vagyunk a valós tükörképünkkel. A beauty képeknél ezért (is) különösen fontos a hiteles ábrázolás – mondja Sasha.  – Igyekezzünk nem összehasonlítani magunkat másokkal. Bárkire is szeretnénk hasonlítani, egészen biztosak lehetünk benne, hogy az az illető is valaki másra akar hasonlítani.

A mindennapos vizuális ingerek hatására elvesztettük az önbizalmunkat – a legfontosabb feladatunk visszaszerezni azt, és újra jól érezni magunkat a saját, szűrők nélküli bőrünkben.”

(Kiemelt kép forrása: @sashalouisepallari)