Ha ezt az emojit használod, a Z generáció szerint öreg vagy

Eljárt az idő a sírva röhögős hangulatjel felett?

Tisztában vagyok vele, hogy 33 évesen nem én vagyok a TikTok célközönsége, mégis nagyon könnyen bele tudok feledkezni az ott található videók görgetésébe – aztán azzal oldozom fel magam a doomscrollozás alól, hogy újságíróként naprakésznek kell lenni a TikTok-trendek terén is.

A Z generáció megmondja

Az elmúlt hetekben az egyik ilyen kirajzolódó trend volt, hogy erősen egymásnak feszült két generáció a TikTok kommentszekciójában, mégpedig amiatt, hogy a Z generáció (1995 és 2009 között születettek) szerint totál ciki néhány olyan dolog, amikkel az Y generációsok (1980 és 1994 között születettek) szerint semmi probléma nincs, sőt! Ilyen például a csőszárú farmernadrág (a Z generáció a bővebb fazonokra szavaz), az oldalválaszték (a Z generáció a középen elválasztott hajat preferálja), és ami a legfájdalmasabb, a sírva röhögő hangulatjel (vagyis a 😂, hivatalos nevén: nevető arc örömkönnyekkel), amelyet az Y generációsok – többek között én is – a leggyakrabban használnak, ha tetszésüket, örömüket szeretnék kifejezni.

Fotó: Getty Images

Na de mégis mi a baj a sírva röhögős emojival, ami ráadásul nemrég még olyan népszerű volt, hogy 2015-ben a 😂 lett az év szava?! Az Oxford Angol Szótár szerkesztői akkor így nyilatkoztak: „Bizony, most először piktogram lett az év szava. Ez pedig nem más, mint a 😂, azaz hivatalos nevén nevető arc örömkönnyekkel, bár más elnevezései is ismertek. Több erős versenyző közül került ki végül győztesen ez az emoji, és azért ezt választottuk, mert a 😂 reflektál legjobban a 2015-ös év hangulatára.” 2017-ben aztán az Emojipedia nevű weboldal – amely dokumentálja az emoji karakterek jelentését és általános használatát – a felhasználók szavazatai alapján a legkedveltebb emojinak kiáltotta ki a sírva röhögő fejecskét, amely ezzel bezsebelte az emoji világdíjat is.

Az abszolút kedvenc

3178 emojiból pont ezt a különösen nagy népszerűségnek örvendő karaktert pécézte ki magának a Z generáció. Az egyik TikTok-videóban egy anyuka elmondta, hogy miután a gyerekeitől megtudta, hogy lejárt lemez a sírva röhögő emoji, próbál leszokni a használatáról. Egy másik Y generációs azonban arra mutatott rá, hogy

„bár a Z generáció szerint ciki a 😂, ne felejtsük el, hogy ez volt az a korosztály, amelynek körében trend lett a mosogatógép kapszulájának elfogyasztása”.

(2018 elején ért tetőfokára a Tide Pod Challenge nevű Youtube-kihívás, vagyis az, hogy a tinik mosószerkapszulát fogyasztanak, és ezt felveszik videóra, majd posztolják. Ez azonban nagyon mérgező vegyi anyag, sokan kerültek miatta kórházba – a szerk.) A Z generációsok mostanában a 💀 emojit küldik üzenetben, ezzel fejezik ki, hogy „halálra nevették magukat” valamin, netán a 😭 hangulatjelet (hivatalos nevén hangosan síró fejet) használják, amelynek sokkal drámaibb az arckifejezése, vagy csak annyit írnak, „lol” (a laughing out loud rövidítése, ami annyit tesz, hangosan felnevetni). Egy húszas évei elején járó felhasználó azzal próbálta érzékeltetni, mennyire eljárt az idő a sírva röhögő emoji felett, hogy elmondta: ő azt sem tudja, hol van ez a karakter az okostelefonja billentyűzetén. Egy másik pedig úgy kontrázott rá, hogy azt állította, az ő korosztályában lényegében senki nem használja ezt az „uncsi” hangulatjelet.
A nevető arc örömkönnyekkel hangulatjel jelenleg a legtöbbet használt emoji az Emojitrackeren is, azon a honlapon, amely valós időben mutatja a Twitter emojihasználatát. Az Emojipedia pedig egyenesen azt állítja, hogy az előbb említett közösségi oldalon 2020-ban az Y generáció kedvenc hangulatjele vitte a prímet, leszorítva a hangosan síró arcot a dobogó második fokára.

„A sírva röhöhős emoji a saját sikerének áldozata lett – mondta Gretchen McCulloch internetnyelvész és Az internet miatt: A nyelv új szabályainak megértése című könyv szerzője. – Ha hosszú éveken át azonos módon fejezzük ki a digitális térben, hogy valamin nevetünk, akkor az egy idő után már őszintétlennek tűnhet… Mint egy hiperbolikus görbe, egyre inkább ellaposodik.” És a Z generáció tagjai talán éppen ezért kívánják frissebb, eredetibb módon kifejezni érzelmeiket a digitális térben.

Melyik generációnak van igaza?

Az 1995 után született Z generációsok már úgy nőttek fel, hogy az internet mindenhol körülvette őket, sőt szinte a tenyerükbe nőtt. Bennünk, Y generációsokban azonban még élénken él az emlék, amikor internetkávézókba jártunk, vissza tudjuk idézni a betárcsázós internet hangját, ahogy azt az örömöt is, amikor megkaptuk az első olyan telefont, ami GPRS vagy EDGE mobilnet-elérést biztosított. Jeremy Burge történész, az Emojipedia alapítója szerint el kell fogadnunk, hogy míg mi elsődleges jelentésük szerint használjuk az emojikat, addig a fiatalabbak sokkal kreatívabban értelmezik ezeket a színes kis karaktereket.

„Általános nézet a TikTokon, hogy a sírva röhögő emoji az öregeké. Az öregek alatt pedig minden olyan felhasználót értek, aki elmúlt 35”

– írta nemrég egy blogbejegyzésében az emojiszakértő, aki történetesen már maga is 36 éves.
Az a paradox helyzet állt tehát elő, hogy a sírva röhögős emoji egyszerre rettentő népszerű és irtó ciki – attól függ, honnan nézzük. De semmiképp sem jelenti azt, hogy ne használhatnánk többet. Ha úgy tartja kedvünk, biggyesszük nyugodtan posztok és üzenetek végére, elvégre rengetegen teszik ugyanezt. Az emojik széles tárháza ráadásul azért áll a rendelkezésünkre, hogy színesebbé tehessük velük a közösségi médiában töltött időnket, nem pedig azért, hogy megnehezítsék az életünket.

(Kiemelt kép: Getty Images)