Pontosan egy évvel ezelőtt változott meg az életünk a világjárványnak köszönhetően. Az otthonunkból lett pillanatok alatt iroda, iskola, óvodai játszószoba, színház és edzőterem is egyben. A nagy változás sok kérdést is hozott magával, így lett a Google-keresés az életvezetési tanácsadónk, barátnőnk, orvosunk. Nézzük csak, mire kerestünk rá legtöbbször a tavalyi évben!
Nem meglepő, hogy élelmiszerekre és receptekre bő 40%-kal, az oktatással kapcsolatos információkra több mint 1400 %-kal többet kerestünk rá 2020-ban, mint egy évvel ezelőtt. Mivel mindenki gyorsan rákapott a pékmesterségre, jelentősen megnőtt az érdeklődés a kenyérsütési receptek (kovásszal, élesztővel és anélkül), illetve az olyan egyszerű menükre, mint a lencse- és a krumplifőzelék. Közben persze a desszertkészítés műhelytitkai is hasonlóan kapóssá váltak, a madártejtől a különféle fánkokig. Talán egyenesen arányban van a sütizéssel, hogy egy olyan gyógynövény alapú étrend-kiegészítő is nagyot ment, ami kifejezetten pattanásos, problémás bőrre ígér megoldást.
32 millióval a dobogón
Hogy mi lett az abszolút győztes? Több mint 32 milliószor ütötték be a keresőmezőbe a „koronavírus” kifejezést. Ebből a több millióból minden második tavaly áprilisban futott be, egy hónappal az ország lezárása után. Leginkább arra voltunk kíváncsiak, melyek a fertőzés tünetei – ez pontosan másfél millió keresést indukált egy év alatt, míg a koronavírus-teszt (és különböző keresési mutációi) csak bő egymilliót.
Hol jön a maszk?
Utána jön a szülőknek is nagy kihívást jelentő Google Classroom is, de igencsak lemaradva, 16 millió körüli kereséssel. A maszkokra vonatkozó keresések is elképesztően megugrottak. Az Uniomedia kutatása szerint amíg 2019. decemberében csak 1600-szor ütötték be a maszk szót magyar nyelven, 2020. januárjában 27 ezerszer, februárban 60 ezerszer, márciusban pedig már több mint 350 ezerszer. Nagyon valószínű, hogy a korábbi keresések többsége a szépítő maszkokra irányultak, míg a későbbi találatok egyértelműen a védőmaszkokat takarták.
Tökéletes önéletrajz
Az is érdekes, hogy a futároknak szóló álláslehetőségek iránt háromszor annyian érdeklődtek a járvány alatt, mint a koronavírus felbukkanása előtti 12 hónapban, de több mint a duplájára nőtt az otthonról végezhető munkák, valamint a motivációs levél- és önéletrajzminták iránti kereslet is. Legtöbben a „tökéletes önéletrajz minta” kifejezésre kerestek rá. Ötszörösére nőtt az online számla iránti érdeklődés, míg az okmányirodai időpontfoglalás és az e-recept négyszer, az „ügyfélkapu lelet” pedig hússzor annyi keresést érdemelt ki az elmúlt egy évben, mint előtte.
A bőrönd hanyatlása
Az utazótáska kereskedők biztosan nagyon megérezték az elmúlt évet, hiszen a bőrönd szó beütése 32%-al esett vissza, de ennél is nagyobb mértékben csökkent a legnépszerűbb repülőgépjegy-foglaló oldal nevére indított keresések száma. Mivel a nappalink lett a mozink is, igencsak rákaptunk az online filmnézésre, ami mind a fizetős (Netflix, HBO Go), mind a nem fizetős, kalóz opciókra vonatkozó keresések számán is jól meglátszott. Az otthonléttel is összefügghet, hogy a ruházkodás terén – a női pizsama, a férfi alsónadrág és a férfi boxer mellett – a melegítőnadrág volt a mindent vivő keresési kifejezés.
Kiemelt kép: Getty Images
Forrás: Media Director, Uniomedia