„Szeretnék jól dönteni” – Fluor Tomi és a Greenpeace az eldobható műanyagok ellen kampányol

A műanyagválság mára olyan mértékű, hogy a piac nem háríthatja tovább a fogyasztókra a felelősséget: a cégek feladata, hogy a fogyasztók számára fenntartható megoldásokat tegyenek elérhetővé, és visszaszorítsák az eldobható műanyagokat, méghozzá minél előbb.

Új kampányvideóval jelentkezik a Greenpeace Magyarország, amelynek szövegét Fluor Tomi mondta fel. A kampány a cégvezetőket szólítja meg, hogy vállaljanak ők is szerepet a világszintű műanyagválság megoldásában. A probléma mára akkora, hogy a piac nem háríthatja tovább a fogyasztókra a felelősséget: a cégek feladata, hogy a fogyasztók számára fenntartható megoldásokat tegyenek elérhetővé, és visszaszorítsák az eldobható műanyagokat, méghozzá minél előbb.

A cégeknek is lépnie kell

Mi lenne, ha a műanyag csomagolásokra is kötelező lenne olyan figyelmeztető feliratokat tenni, mint a dohánytermékekre? Ezzel a gondolattal játszik el a Greenpeace-videó, amelyben a sampontól a PET-palackig, eldobható műanyag pohártól az öblítős flakonig mindenen feliratok hívják fel a figyelmet az egyszer használatos műanyagok káros hatásaira.

5000 millió (!) tonna műanyaghulladék

Évente 4,8-12,7 millió tonna műanyag hulladék kerül az óceánokba, ami annak felel meg, mint ha a Föld minden lakója hetente bedobna egy műanyag szatyrot a vízbe. A műanyagok tömeges gyártásáról a múlt század közepe óta beszélhetünk, becslések szerint azóta 6300 millió tonna műanyaghulladék képződött, melyből körülbelül 5000 millió tonna került hulladéklerakóra vagy jutott ki a környezetbe.

A videóban szereplő szimbolikus termékeken olyan címkék szerepelnek, mint „Egyes műanyagok akár 400 évig szennyezik a környezetünket” és „A legnagyobb óceáni szemétsziget 27-szer nagyobb Magyarországnál.” Egyébként a hetedik kontinensnek is szokták nevezni ezt a javarészt műanyag hulladékból álló szemétkupacot, amely a Csendes-óceánon terül el 1,6 millió négyzetkilométeren. A műanyagok korlátlan elterjedése az emberiség egyik legnagyobb kríziséhez vezetett: a természetbe kikerülő felfoghatatlan mennyiségű műanyag szemét nemcsak az élővilágot veszélyezteti, de a klímaválság súlyosbodásához is jelentősen hozzájárul, hiszen a műanyag is kőolajszármazékokból készül, hatalmas károsanyag-kibocsátással.

Kép: Greenpeace

Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag szakértője elmondta: „A bolygónkat fojtogató műanyagválságot csak együtt tudjuk megoldani – fogyasztók, cégvezetők, és politikai döntéshozók. Az elmúlt években egyre több ember értette meg, hogy a fogyasztásával miként járul hozzá a műanyagválsághoz, és egyre többen próbálnak változtatni is. Uniós és hazai szinten is egyre több előremutató intézkedés születik, itthon például döntöttek a műanyag zacskók tilalmáról, illetve megadóztatásáról, és a parlament zöld utat adott a PET-palackokra kivetendő betétdíjnak is. Most a cégeken a sor. Léteznek már kreatív és innovatív megoldások az egyszer használatos csomagolások lecserélésére. Szeretnénk ezekből most már minél többet látni.” Amint azt a vegyianyag szakértő is mondta, léteznek már kreatív megoldások, például egyre több szépségipari cég próbálja arra ösztönözni a vásárlókat, hogy ne eldobják a műanyag flakonokat, hanem az újonnan bevezetett töltőállomásikon töltsék őket újra – de ezek száma egyelőre elenyésző.

A fogyasztó tudatos lenne, de szinte nincs választása

A problémával kapcsolatban egyre tudatosabbak a vásárlók is, amit jól mutat például a csomagolásmentes boltok elterjedése, a zero waste életforma növekvő népszerűsége, vagy akár a Greenpeace műanyag zacskók betiltását célzó petíciójára érkezett rekordszámú, mintegy negyedmillió aláírás is.

Flur Tomi, vagyis Karácsony Tamás (Fotó: Facebook)

A cégek azonban egyelőre mintha nem hallanák meg a fogyasztók szavát. A Greenpeace célja a kampánnyal ezért az, hogy az eldobható műanyagba csomagolt termékeket gyártó cégek a valódi innovációban versenyezzenek egymással: abban, hogyan tudnak minél gyorsabban minél kreatívabb megoldásokat bevezetni az egyszer használatos csomagolóanyagok helyett. A kampány nagykövete Fluor Tomi, aki mélységesen egyetért a Greenpeace törekvéseivel: „Azért csatlakoztam a Greenpeace kampányához, mert itt az ideje, hogy a cégek is szerepet vállaljanak a műanyagválság megoldásában. Ahol csak lehet, próbálom elkerülni az eldobható műanyag csomagolásokat. De ez szinte lehetetlen, amikor mindent eldobható palackban meg pohárban lehet kapni, és még az is hat réteg műanyagba van csomagolva.

Én szeretnék jól dönteni, de ha a cégek még döntési lehetőséget sem adnak, akkor nem tudok.

Ezért remélem, hogy ez a kampány eljuttatja hozzájuk az üzenetet: hogy mi, fogyasztók a szeméthegyeket termelő eldobható műanyagok helyett végre újrahasználható, környezetbarát csomagolásokat szeretnénk.” 

Vegyél részt a kampányban: insta matricázz, plakátolj!

A kampányt egy weboldal foglalja össze, amely bemutatja az egyszer használatos műanyag termékek alternatíváit. A Greenpeace reméli, hogy minél több cégvezető felkeresi majd ezt az oldalt, és a jó példák által inspirálva egyre több jó megoldás váltja le a mostani környezetpusztító csomagolásokat. A kampány részeként bárki használhatja a Vigyázz, műanyag! online matricákat is, melyeket az Instagram matricakeresőjében lehet megtalálni. Az oldalról letölthetők a „címék” is, amelyeket akár digitálisan, akár, ha öntapadós papírra nyomtatsz, analóg módon is el tudod helyezni ott, ahol fontosnak érzed.

A Greenpeace Magyarország megbízásából készített közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a magyar lakosság 85 százaléka támogatja, hogy visszaválthatóak legyenek a PET-palackok, például betétdíj bevezetésével.

 Hasonlóan magas arányban, a lakosság 86%-a a visszaváltás mellett az italcsomagolások újratöltését is támogatja. Az eldobható italcsomagolások kivezetéséért indított címen elérhető petíciót pedig már közel 30 000 ember írta alá – íer alá te is!

Kiemelt kép: Getty Images