„»A férfi majdnem megütötte a nőt« – ezt reagálta a 11 éves lányom, Daisy arra a videóra, amelyet egy barátom küldött át, miután elolvasta az esszémet, amelyet a Szex és New York toxikus munkakörülményeiről írtam – kezdi Heather Kristin a Huffposton megjelent cikkében. – A videó képkockáin David O. Russell ordibál és káromkodik Lily Tomlinnal a teljes stáb előtt, a Multik haza! cím film forgatásán. A rendező szétdobál mindent az íróasztalról, a színésznő pedig az arca elé teszi a kezét, így védi magát attól, hogy valami eltalálja. A videóban senki nem kérdezi meg tőle, hogy jól van-e, és senki nem tesz kísérletet arra, hogy megállítsa ezt a kirohanást. Elmondtam Daisynek, hogy az ilyesmik miatt hagytam ott a filmipart, pedig nem akartam, hogy a kislányom szembesüljön a ténnyel: néha fel kell hagynunk olyasmikkel, amiket szeretünk, csak azért, mert félünk.”
A ma már újságíróként és mentorként dolgozó nő egészen pontosan arra a forgatási élményére gondolt, amikor Szex és New York 4. évadának 2. részét vették fel. „Az epizódban a Charlotte-ot alakító Kristin Davis meglátogatja a nőgyógyászát. Nekem mint Davis fénydublőrének (az a személy, aki helyettesíti a színészt, amíg a stáb beállítja a fényeket a jelenethez – a szerk.)
az volt a feladatom, hogy széttárt, kengyelbe tett lábbal mozdulatlanul tartsam a pozíciót, amíg mindenki előkészül a felvételhez. A munkám megkövetelte, hogy csendben maradjak – és így is tettem éveken át, amíg a sorozatban dolgoztam.
Amikor a rendező és a színészek elmentek meetingelni, az egyik stábtag ragasztószalaggal rögzítette a lábam a kengyelhez. Néhány másik stábtag kinevetett, bunkó megjegyzéseket tett a testemre, és még Polaroid-képeket is csináltak rólam. Le akartam tépni a ragasztószalagot, és sikítva kirohanni a Silvercup Stúdióból. Ehelyett ottmaradtam fekve, hogy másnap is legyen még munkám, és mert az egészségügyi biztosításom így fedezve volt.
Amikor visszatértem a 30×30 centis Upper West Side-i garzonlakásomba, bebújtam a takaróm alá – a felfújható matracomra. Megalázottnak és tehetetlennek éreztem magam. Pedig csóró huszonévesként csak azt akartam, hogy legyen egy biztos állásom és bánjanak velem rendesen. Azon gondolkoztam, vajon az volt a baj, hogy mosolyogtam a stábra a 12 órás forgatás alatt, ami a televíziózás világában egyébként rövid munkanapnak számít? Vagy ennyire nem kedvelnek? Netán csak ki akarnak csinálni, hogy más léphessen a helyemre?”
És ez csak egy példa arra a toxikus munkakörnyezetre, amelyben Heather Kristin éveken át dolgozott. Egy másik eset után nem bírta tovább, és felmondott. Felszolgáló lett belőle. „Éjszakánként online írói kurzusokon képeztem magam, és visszatértem a főiskolára. 33 évesen pedig végre lediplomáztam. Néhány évvel később, amikor megszültem Daisyt, a rossz élmények elhalványultak, szívesebben emlékszem vissza a Szex és New York forgatásának szebb napjaira. Például arra, hogy Sarah Jessica Parker rózsát küldött nekem egy kedves üzenettel, vagy amikor
a produkciós csapat egyik tagja megvédett egy másiktól, aki azt mondta, túl nagy az orrom a képernyőre, ezért nem fogok soha egyetlen egymondatos szerepet se kapni a sorozatban.
Vagy hogy egyszer, késő éjszaka Kristin Davis hazavitt, és nekem ajándékozta az egyik selyemruháját – még mindig megvan.”
A New York-i nő az elmúlt években többöször – különösen a #metoo mozgalom felerősödésekor – érezte, hogy el kellene mesélnie, miket tapasztalt a filmiparban, de aztán azt mondta magának, hogy az ő történetét nem lehet összehasonlítani a többi nő tapasztalataival. Ezért csendben maradt – ahogy azt tette akkor is, amikor fénydublőrként dolgozott. Egészen mostanáig, sztorija pedig ismét felkavarta a filmipar állóvizét. „Túl sok szakmabeli van zaklatásnak kitéve, de egyre többen szólalnak fel ellene. Remélhetőleg lesz ennek az eredménye, és eljön a változás.”
Heather Kristin jelenleg memoárját írja, a címe az lesz: A fénydublőr.
(Kiemelt kép: Getty Images)