Michelle Pfeiffer – a megfelelő életkorban, a megfelelő időben

Michelle Pfeiffer kikéri magának, hogy ne öregedne.

A tengerentúlon nemrég mutatták be Michelle Pfeiffer új filmjét, a French Exitet, amiért igencsak izgulunk, hogy hazánkba is eljusson, hiszen a trailer alapján nemcsak remek szórakozásnak ígérkezik, de az is kiderül belőle, hogy Michelle Pfeiffernek elképesztően jól áll az idősödő, öntörvényű nagyasszony karaktere. A film magyarországi forgalmazásáról egyelőre nincs hír, így csak a remény marad, hogy ha moziban nem is láthatjuk majd, de talán valamelyik streaming-szolgáltató felveszi a repertoárjába a filmet. A filmet, ami arról szól, hogy milyen angolosan távozni: nemcsak egy partiból, de akár az életből (a french exit magyarul azt jelenti, hogy angolosan távozni), és aminek köszönhetően eggyel többször esik szó arról, hogy mennyire káros a szórakoztatóipar fiatalságkultusza, és hogy mennyire jók az 50 pluszos színésznők.

„Ebben az iparban soha nem biztosított a helyed. Hatalamas a verseny – mondta Michelle Pfeiffer nemrég a Town and Country magazin újságírójának. – Van egy átmeneti időszak, amikor már nem lehetsz a naiva, de ahhoz meg nem vagy elég öreg, hogy nagymamát alakíts, vagy például eljátszd Francest (a French Exit főszereplőjét – a szerk.). Most abban a korban vagyok, amikor újra egyre izgalmasabb szerepek jönnek.”

Nem öreg, csak idősödik

John Gregory Dunne író és kritikus arra világított rá egy 1991-es esszéjében, hogy a férfi sztárok, ellentéteben a nőkkel, könnyedén megöregedhetnek a filmvásznon, hiszen „a férfiak idősebbek lesznek, a nők megöregszenek”. Megállapítása puszta ténymegállapítás volt, a fiatalságkultuszban tobzódó szórakoztatóiparnak sokáig velejárója volt a nőkkel szembeni ageism, vagyis ageizmus, ami azt jelenti, amikor valakit az (elsősorban idősebb) életkora miatt ér negatív diszkrimináció.

A színészet kifejezetten terhelt volt ebből a szempontból, korábban 35 év fölött egy színésznő már egyszerűen öregnek számított.

Dunne már nem élhette meg (2003-ban halt meg), hogy az utóbbi években ez a mérgező trend változni látszik, és ennek köszönhetően egyre több olyan színésznő kerül újra a figyelem középpontjába, akiket régebben már leírtak volna a koruk miatt. Ott van például Catherine Deneuve, aki élete egyik legjobb szerepében ragyogott a tavalyi Az igazság című filmben (a megható és mélyre szúró film egy anya-lánya történet, amelyben Deneuve lányát Juliette Binoche alakítja). Vagy Sophia Loren, aki tíz év kihagyás után tért vissza szintén tavaly az Előttem az élet című filmben, amely Émile Ajar, vagyis Romain Gary regényének legújabb adaptációja. A filmet, amiről mi is írtunk a nőklapja.hu-n, Loren fia, Edoardo Ponti rendezte és a forgatókönyvet is ő írta, és a bemutató után azt rebesgették, hogy Madame Rosa szerepe elhozhatja Sophia Loren második Oscar-díját. Végül nem jelölték a díjra. A 88 éves Ellen Burstyn az IMDb szerint jelenleg épp négy produkcióban vesz részt, ott van a 74 éves Glenn Close, aki szintén folyamatosan forgat, nem beszélve Meryl Streepről vagy a kicsit fiatalabb generációról: Frances McDormand 63 évesen karrierje csúcsán van, a 60 éves Julianne Moore-t nem kevesebb, mint kilenc produkcióban láthatjuk a közeljövőben. És persze itt van Michelle Pfeiffer.

Egy igazi szupersztár: Glenn Close aláírásokat osztogat 2020 januárjában a Sundance Filmfesztiválon. (Fotó: George Pimentel / Getty Images)

A reflektorfényben: Michelle Pfeiffer

Michelle Pfeiffernek a már említett French Exit meghozta élete nyolcadik Golden Globe jelölését is, és ugyan a legjobb színésznő díját musical vagy vígjáték kategóriában elhappolta előle Rosamund Pike a Fontos vagy nekem című filmben nyújtott alakításával, Peiffer megmutatta, hogy továbbra is megkerülhetetlen tényező Hollywoodban. Azazel Jacobs rendezése, amely Patrick DeWitt ugyanezen a címen futó regényének feldolgozása, osztatlan sikereket aratott az amerikai nézők és a kritikusok körében. A film egy fekete komédia, amelyben a kritikusok szerint Pfeiffer fantasztikusan érzékletesen hozza a flegmának tűnő, ugyanakkor sebezhető dívát – van, aki szerint ez a színésznő eddigi karrierjének legmegkapóbb alakítása.

Felgyújtani egy asztali díszt

„Az volt a tervem, hogy meghalok, mielőtt a pénz elfogy, de hát valahogy folyton nem haltam meg, így itt vagyok” – mondja a 60 éves Frances Price (Michelle Pfeiffer) a film előzetesében, ez a mondat pedig máris sokat elárul arról, hogy miféle karakter ez a nő, akinek a dolgai nem a tervek szerint alakulnak. Hiszen egykori férje, a 12 évvel korábban elhunyt Franklin óriási öröksége elfogy, így az özvegy elhatározza, hogy élete utolsó éveit egy párizsi kölcsönlakásban tölti majd, ahová a világban tévelygő fia, Malcolm (Lucas Hedges) is elkíséri. És Kis Frank, a macska, aki – lehet, de persze lehet, hogy nem – Frances halott férjének reinkarnációja.  „Nem is tudtam, hogy létezik ez a french exit (angolosan távozni – a szerk.) kifejezés, amíg el nem olvastam a forgatókönyvet – mondta Michelle Pfeiffer egy interjúban. – Pedig ez pont olyasmi, amit rendszeresen csinálok, meg is örültem neki, hogy ez egy létező jelenség.” A film rendezője, Azazael Jacobs számára teljesen egyértelmű volt a döntés: Pfeiffer kell ebbe a filmbe. „Amikor pedig először szóba került a casting, Michelle neve rögtön ott volt a lista tetején” – mesélte.

Michelle Pfeiffer és Susan Coyne a French Exitben. (Fotó: Sony Pictures Classics)

Ez azután történt, hogy Jacobs látta Pfeiffert a 2017-es Hazugságok mágusa, illetve a szintén 2017-es Anyám! című filmekben. „Ezek a filmek olyasvalakit mutattak nekem, aki annak ellenére, hogy már számtalanszor bizonyított, még mindig nagyon éhes. Szóval elküldtem neki a forgatókönyvet. Amikor megtudtam, hogy találkozni akar velem, mindent megtettem, hogy megfelelően felkészüljek, de arra semmi sem tudott felkészíteni, amit azután éreztem, hogy találkoztunk: hogy bármit megtennék, hogy vele dolgozhassak.” Frances karaktere éles ellentétje a nagyon kedves Pfeiffernek: a filmbéli asszony harsány, flegma, aki simán felgyújt valamit egy étterem közepén, ha úgy érzi, a felszolgáló nem szentel neki elég figyelmet.

„De tényleg, hány goromba pincérrel találkozik az ember, aki miatt megtenné ezt? Ez egyike volt azoknak a jeleneteknek a forgatókönyv olvasása közben, amikor azt gondoltam, hogy ne már, most komolyan? Ki gyújt fel egy virágdíszt egy éteremben? És valahogy mégis elhittem, hogy van, aki megteszi – nyilatkozta a színésznő az ominózus jelenetről.

„Van valami hihetetlenül felszabadító abban, amikor valaki mindig kimondja azt, amit gondol

mesélte Pfeiffer a szerepválasztásról. – Ő [Frances] nagyon nyers és roppant udvariatlan tud lenni, de imádtam ezt a zabolázhatatlan attitűdjét. Az egész életünket úgy töltjük, hogy megpróbálunk udvariasak lenni, senkit sem felzaklatni, de rá ez a legkevésbé sem jellemző.” De hogy mennyire távol Pfeiffertől ez a fajta viselkedés, azt Lucas Hedges is megerősítette, aki a filmben a fiát játszotta: „Vele nagyon könnyű kijönni, míg Frances egy igazi előadóművész, egy díva – és annak ellenére, hogy Michelle mennyire tökéletesen hozta őt, abban a pillanatban, amikor a jelent véget ért, már semmiben sem hasonlított hozzá.”

Első szerepe az 1979-es Delta House című sorozatban volt, ahol karakterének neve sem volt, csak Bombázó néven futott. (Fotó: Photo Archives/Walt Disney Television via Getty Images)

Hollywood változik

És pont ebben rejlik Michelle Pfeiffer nagyszerűsége: minden szerepére azt gondolja a néző, hogy biztos ilyen a valóságban is, annak ellenére, hogy játszott már naivát, összetört középkorú nőt és szuperhőst is. „Azokat a szerepeimet szerettem leginkább, amikért leginkább kigúnyoltak – vallja. – Azokat viszont, amik nagyon jó kritikákat kaptak, én inkább kínosnak vagy cikinek érzem. Egy filmet maximum egyszer nézek meg, mert túl fájdalmasnak találom nézni magam.” Pedig az emberek nagyon is szeretik nézni, és hiába lesz 63 éves, a médiában folyton olyan jelzőkkel illetik, mint hogy „kortalan”, „korát meghazudtoló”, vagy éppen úgy írják le, mint aki nem öregszik. Persze ő ettől nincs elragadtatva, sőt nagyon is határozott véleménye van a jelenségről:

„Mostanában egy kicsit talán jobb a helyzet, de még mindig nagyon irritáló. Soha nem szokták azt mondani egy férfi színészre, hogy meghazudtolja a korát”

– mondta a USA Today ripoterének. Azt gondolom, Hollywood végre elkezdett megváltozni. Egyre több és több 50 év fölötti nő kerül vezető pozícióba, így képesek zöld utat adni fontos projekteknek, vagy éppen rendeznek vagy látnak el produceri feladatokat. Ez egy lassú folyamat volt, de talán látjuk már az első gyümölcseit. És én igazán szerencsés vagyok, hogy itt lehetek, a megfelelő életkorban, a megfelelő időben.”

Kiemelt kép: Getty Images