Érdekes dolog a divat, tudjuk, hogy jóval több annál, mint hogy mit veszünk magunkra. A divat egy adott kultúra vagy korszak irányzata, amelynek természetesen legfeltűnőbb része az öltözködés, de szintén részei a protokolláris szokások, a társas érintkezés szabályai is. De mindegy, hogy az önkifejezés tudatos formájaként vagy egyfajta felnőtt játékként, akár a nők elnyomásának eszközeként tekintesz rá, abban valószínűleg egyetértesz, hogy az utóbbi évtizedekben egyértelmű körforgás jellemzi.
Néhány éve még azt mondtuk, kizárt, hogy a kilencvenes évek neonban úszó esztétikája biciklis nadárggal felturbózva újra divatba jöjjön: nesze neked, már túl is vagyunk rajta. Mostanában egy újabb „soha nem gondoltam volna” trend tért vissza: a 2000-es évek spagettipántos topjai, de a korszak senkinek jól nem álló csípőfarmerei is megpróbáltak be-bekacsintani az friss trendekbe (ez utóbbiak szerencsére kevesebb sikerrel). Az idei nyár egyik új cipőtrendje viszont tényleg olyasvalami, amire tényleg nem számítottunk: visszatér a 70-es években divatba jött, majd a 90-es években reneszánszát élő klumpa.
Igen, a klumpa.
Ó, a 70-es évek!
A hetvenes évek elképesztően izgalmas évtized volt, egyszerre több, különböző kultúra és szubkultúra került a felszínre. Amerikában a divat a már az egyediségről szólt, a Vogue magazin az évtized elején kerek-perec kijelentette, hogy „most már nincsenek szabályok a divat nevű játékban”. Mindebben persze közrejátszottak az új technológiák és az általuk felpörgött tömeggyártás, a piacot elárasztó szintetikus anyagok megjelenése is.
Igazán népszerűek lettek a miniszoknyák, jöttek a hippik a trapéznadrágjukban, az 50-es évek nosztalgiája megint divatba hozta a teddy boyokat, és persze egyre szélesebb körben terjedt el az akkoriban kialakult androgün diszkó és glam rock stílus. Platform cipők, szatén felsők, virágos anyagok, bármi divatos lehetett, mégis egyértelműen meg tudjuk mondani, milyen volt az évtized sziluettje, köszönhetően az olyan emblematikus daraboknak, mint például a klumpa. Vasfüggöny ide vagy oda, Magyarországon is hódított, akkoriban férfiak és nők egyaránt hordták, főként Lengyelországban vagy a lengyel piacokon jutottak hozzá a kor trendérzékeny fiataljai. A fatalpú viselet a gyors virágzás után aztán egyre inkább kényelmi viseletté alakult, a gyógycipő boltok lakója lett, mígnem a 90-es években visszatért, és a holdjárók és Buffalo cipők mellett az évtized ikonikus lábbelijévé vált. Talán még nálad is figyel egy régi darab a cipősszekrényed mélyén. Aztán a 2010-es években többször is megpróbált visszatérni, kevesebb sikerrel, de úgy látszik, most jött el az ideje.
Mindenki hordta (GALÉRIA)
High fashiontől a fast fashionig
Ha követed az aktuális divatheteket, már ősszel feltűnhetett a kifutókon megjelenő klumpaáradat. Olyan divatházak bemutatóin jelent meg a fapapucs, vagy az azt imitáló műanyag társai, mint a Louis Vuitton, az Hermès, a Celine by Hedi Slimane vagy akár az átlagember számára is megengedhető árkategóriájú Miista. Az Hermès Carlotta névre hallgató klumpája a divatház emblematikus mintájában tetszeleg és potom 1200 euróba kerül. A Celine by Hedi Slimane Les Bois Celine Triomphe nevű, klasszikusan kinéző klumpájának párjáért 750 eurót kérnek, pont annyit, amennyit a Louis Vuitton Cottage since 1854 néven futó fatalpújáért. Isabel Marant a gladiátor szandálokkal ötvözte klumpáját, van cég, amelyik mindenféle csecsebecsével látta el, de többnyire egyik divatház sem variálta túl a klasszikus darabot, minden esetben egy klasszikusnak tűnő klumpát kaphatunk. Természetesen a fast fashion üzletek is előálltak a saját klumpáikkal illetve a különféle cipőáruházakban is egyre több klumpával találkozhatunk a papucs szekcióban.
És hogyan hordják idén a trendszetterek? Úgy tűnik, csakúgy, mint a 70-es években, most sincsenek szabályok, ha a klumpa kerül szóba: (GALÉRIA)
Kiemelt kép: Getty Images