A Budapest FotóFesztivál keretében ma nyílik meg Vedres Ági fotóművész új kiállítása, amely a nőiséget állítja a középpontba.

2021. március 27-én indult a Budapest FotóFesztivál (és május 21-ig tart), amely idén ötödik alkalommal ünnepli a fotográfiát. A fesztivál húzókiállítása egy különleges válogatást mutat be a New York-i Howard Greenberg Gallery gyűjteményéből, amelyben 41 fotográfus 71 felvételén a fotográfia 20. századi történetének részletgazdag képe rajzolódik ki. Az ikonikus nevek között szerepel Berenice Abbott, Araki, John Heartfield, William Eggleston, Walker Evans, Allen Ginsberg, Helmut Newton és Man Ray, vagy éppen a világhírű magyar származású fotográfusok, mint André Kertész, Robert Capa és Martin Munkácsi. A kiállítás a Műcsarnokban kapott helyet, és virtuálisan is bebarangolható.

A Budapest FotóFesztiválhoz idén is számos múzeum és galéria csatlakozott (például a Műcsarnok, a Kiscelli Múzeum, az acb Galéria vagy éppen a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ), hogy bemutathassák a kortárs és klasszikus fotográfia értékeit. A járványhelyzet miatt a programok egy része csak online érhető el, az enyhítésekkel párhuzamosan a kiállítások és programok személyesen is látogathatók lesznek majd.

A kiállítás „invitációs kártyája” már önmagában is a század eleji szalonok exkluzivitását idézi. (Kép: Vedres Ági© / Lavor Collective)

Les Amis Des Femmes – A nők barátai

Ma egy különleges kiállítás nyílik meg a Karinthy Szalonban, amelybe online csatlakozhatnak az érdeklődők. Vedres Ági egyéni kiállításának kiindulópontja a nagymama egykori halványkék tüllsálja, illetve az azon látható ábrák és feliratok: Les Amis Des Femmes (A nők barátai). A fotográfiák a meghatározhatatlanul jelenlévő nőiség nonverbális szimbólumrendszerét rögzítik szubjektív pillanatokban.

A kiálítás egyik darabja az Art Nouveau üvegház-lány bolyhos növénnyel. Digitális fotográfia, 2020. (Vedres Ági©)

A portrék alanyai nem modellek, hanem a hétköznapok megismételhetetlen szépségei (volt, akit a művész vásárlás közben szólított meg), akik tudtukon kívül testesítik meg a nőiesség viselkedésmintáit.

Olyan környezetben, ahol személyiségükhöz hűen kibontakozhatnak, és a csipke, a bársony, az organza, azaz a „nők barátai” által önmaguk virágaivá válhatnak. A kiállítás kurátora Somosi Rita művészettörténész, a kiállítást dr. Bordács Andrea esztéta, az ELTE SEK Vizuális Művészeti Tanszékének vezetője nyitja meg ma, vagyis április 20-án délután hat órakor, amit a kiállítás Facebook-eseményének oldalán lehet majd nézni. A Madison Perfumery Gallery egy niche illatkreációt is ajánl a kiállítás mellé, a Voulez Vous Coucher Avec Moi by Kilian parfümöt, amely, akárcsak a parfüméria egész kínálata 2021. 04. 20. és 2021. 05. 14. között, vagyis a kiállítás ideje alatt 10% kedvezménnyel vásárolható meg a művész Instagramján elérhető kuponkóddal.

Reneszánsz lány hortenziával és olasz álomházzal. Digitális fotográfia és camera obscura, 2020. (Vedres Ági©)

Vedres Ági

1965. április 9-én született Budapesten. Fotóművész, esztéta, költő, aki szokatlan módon vizsgálja a fény szerepét a fényképezésben, munkáival egy másik világot reprezentál, amely történés előtti és utáni.

Fotográfiái mindenfajta elrendezés-beállítás-beavatkozás nélküliek, vakumentesek, gyakran camera obscurával dolgozik. (A camera obscura, vagyis sötét kamra vagy lyukkamera egy lencse nélküli optikai eszköz, amely a környezet vizuális leképezésére szolgál. Gyakorlatilag egy minden oldalról fénytől védett doboz vagy szoba, amelybe a fény egy apró lyukon keresztül hatol be. Ez a fény fordított állású képet rajzol ki a camera obscurán belül a lyukkal ellentétes oldalon. A fényképezőgép őse, amely nagy hatással volt a fotográfia kialakulására és fejlődésére, a mai fényképezőgépek is a camera obscura működésén alapulnak.) 

„A fényképezőgéppel belemegy a másik ember »világába«. Módszerének része az empátia, a pszichológiai érzékenység, a környezettanulmány.

Legfőképpen, persze, a másik (a modell) bevonása, a kölcsönösség, s talán ez az az egyik pont, mely túl van a fotográfia tárgyias és konceptuális-reflektív területein. (…)  Testközeli képein a tapintással való testérzékelés is vizualizálódik, sőt, mintha a lelki-szellemi-testi érzékelések összessége manifesztálódna rajtuk. Mintha a fényképező apparátust az optikai képességeken túl másokkal is felruházná: szubjektivizálja azt. Nem önmaga vagy a modell értelmében, hanem valódi médiumként a kettő között” – írta róla egy 2010-es Hé fiúk című kiállítása kapcsán Keserü Katalin. Vedres Ági művei jelentős köz- és magángyűjteményekben is megtalálhatóak. A művész 2011 óta tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének.

Kiemelt kép: Vedres Ági©