Az 1970 óta szervezett Föld napja minden év áprilisában arra emlékeztet bennünket, hogy kiutat kell találnunk az olyan, a környezetünket fenyegető negatív folyamatokból, mint a természeti erőforrások túlzott kihasználása, a biológiai sokféleség drasztikus csökkentése, vagy a nem újrahasznosítható hulladék halmozódása. Gyökeres változásra van szükség az élet szinte minden terén, nemcsak az energiatermelésben, a földhasználatban, de az iparban, a városokban, méghozzá a Földön mindenhol.
Egyre több cég ígéri, hogy karbonsemlegessé válik, és egyre többször merül fel, hogy a körforgásos gazdaságra kell átállni a lineáris helyett.
A 20. században a lineáris gazdaság alakult ki, ami azt jelentette, hogy a termelési és fogyasztási folyamat egy egyenes útvonal: onnantól kezdve, hogy kitermeljük az erőforrásokat, legyártjuk majd megvásároljuk a termékeket egészen addig, hogy ezeket a termékeket kidobjuk és egy szemétlerakón végzik. A körforgásos gazdaság ezzel szemben azt jelenti, hogy a termékeket már eleve azzal a szemlélettel tervezik és gyártják, hogy minél kevesebb erőforrást használjanak fel, minél tartósabbak legyenek és minél nagyobb részüket lehessen újra felhasználni leselejtezésüket követően, ezzel is csökkentve az új erőforrások kitermelését. (Forrás: másfélfok.hu) Összegyűjtöttünk néhány terméket, amelyeknek a gyártói erőfeszítést tesznek a környezet megkímélése érdekében.
Dove, Powered by Plants testápoló geránium illattal, 2399 Ft
A nemrégiben bevezetésre került Dove Powered by Plants portfóliója újabb termékekkel egészült ki. Az újdonság a testápolócsalád, amelynek tagjai 99%-ban természetes eredetű összetevőkkel, 100% természetes eredetű illatanyaggal készülnek és három illatvariánsban kaphatók: bambusz, gyömbér és geránium. A Dove Powered by Plants termékeinek formulái több mint 35 kulcsfontosságú növényi kivonat felhasználásával készültek. A Dove ráadásul elkötelezett a műanyaghulladék csökkentése iránt is (a márka új irányelve alapján éves szinten több mint 20.500 tonnával kevesebb szűz műanyagot fog felhasználni,) így ennek megfelelően a Powered by Plantshez is újrahasznosított műanyagból készült flakonokat használ (ahol ez kivitelezhető). A Dove az egyik legnagyobb szépségipari márka a világon, ami megkapta a szigorú EcoCERT Greenlife által tanúsított COSMOS natural minősítést. É hab a tortán, hogy minden Dove Powered by Plants termék vegánok számára is alkalmas.
L’Oréal Paris, Elseve Full Resist hajerősítő sampon, 999 Ft
A stressz, az évszakok változása, a kifésülés és a hajformázás miatt a haj gyengébbé válhat, vékonyabbnak érződhet és persze hajlamossá válhat a töredezésre. A biotinnal, B5-vitaminnal és argininnel intenzíven feltöltött, erősítő formula 100%-ban újrahasznosított és újrahasznosítható flakonban érkezik. „Itt az ideje a fenntartható innováció felgyorsításának, a körforgásos gazdaságra történő áttérésnek, és annak, hogy csökkentsük termékeink környezetre gyakorolt hatását” − mondta Delphine Viguier-Hovasse, a L’Oréal Paris globális márkaelnöke. Az elmúlt 15 évben a cég a CO2-kibocsátást 82%-kal, a vízfogyasztást 44%-kal, a keletkező hulladékmennyiséget pedig 35%-kal csökkentette. A L’Oréal Paris azon dolgozik, hogy felgyorsítsa a körforgásos gazdaságra való áttérést, melyben az anyagokat a csomagolás újrafeldolgozhatóságának optimalizálása révén a lehető leghosszabb ideig használják, így törekedve az erőforrásokkal való takarékoskodásra és a műanyagszennyezés megelőzésére. E folyamat részeként a csomagoláshoz egyre több újrahasznosított anyagot használnak fel azzal a céllal, hogy 2030-ra már kizárólag újrahasznosított vagy bioműanyagot (azaz zérómennyiségű szűz műanyagot) alkalmazzon a cég. A változás zászlóshajója, az Elseve: 2020 óta a L’Oréal Paris ikonikus hajápolási termékcsaládja, az Elseve, jelentős átalakítást hajtott végre azzal, hogy Európában 100%-ban újrahasznosított PET (polietilén-tereftalát) alkalmazását tűzte ki célul sampon- és hajkondicionáló-flakonjai számára.
Love Beauty & Planet tusfürdő Wave of Hydration, 1899 Ft
A 92%-ban természetes eredetű összetevőket tartalmazó Wave of Hydration tusfürdő segít megőrizni a bőr nedvességtartalmát, felfrissíteni és puhává tenni azt.
Vegán, 97%-ban biológiailag lebomló formulája organikus kókuszolajjal és természetes tengeri algával készül, az illatát adó eukaliptusz is etikus forrásból származik. A márka küldetése, hogy Földünket a lehető legkisebb mértékben terheljük. Termékeiket természetes és etikus gazdálkodásokból származó olajokkal és kivonatokkal gazdagítják, emellett flakonjaik is 100%-ig újrahasznosított anyagokból készülnek. Az Oceans Edition Kollekció (amely samponból, kondícionálóból és tusfürdőből áll) különlegessége, hogy mindhárom termék speciális, 100%-ban óceánparti hulladékból készült flakonba kerül. A hulladékot Ázsia tengerpartjainak 25 km-es vonzáskörzetében gyűjtik össze. Az óceánparti hulladék újrafeldolgozása és hasznosítása a cég szívügye, hiszen ezáltal is csökkentik ökológiai lábnyomukat.
Mix Your Nature, Dezodor Stift, 3,290 Ft
Egyre többen ódzkodnak az alumíniumot tartalmazó dezodoroktól, így egyre nő a natúr deók piaca. Nem is olyan régen még alig néhány, méregdrága termék közül válogathattunk, manapság viszont egyre szélesebb a kínálat. Ha környezetvédelem és fenntartható gazdálkodás kerül szóba, akkor természetesen az az ideális, ha a lakóhelyünkhöz közeli cégektől vásárolunk, különösen, ha azok zero waste-ben utaznak. A Mix Your Nature egy magyar natúrkozmetikum márka, a termékek mindegyike pálmaolajmentes és teljes egészében természetes, magas minőségű összetevőkből áll. Még a csomagolásuk is 100%-ban lebomló, komposztálható, és még a rajtuk levő grafika is természetes, környezetbarát festékanyaggal van színezve. Ami pedig igazán különlegessé teszi a brandet, hogy a krémeket a márka honlapján a vásárlók „keverhetik ki”. Egyelőre hét terméktípus található a Mix Your Nature kínálatában, amit három lépésben lehet összekeverni, így összesen 189 receptúra áll rendelkezésre. A dezodor esetén is választhatsz az előre kikevert kombinációk közül, de magad is összeállíthatod, mi legyen a stift elsődleges és másodlagos hatóanyaga, illetve milyen legyen az illata! (Természetesen illatmentes verziót is választhatsz.)
Lush, Minamisoma Tusfürdőolaj 1990 Ft / db
A fukusimai repceolaj a Minamisoma tusfürdőolaj egyik összetevője, mely lágyítja és hidratálja a bőrt. A yuzulé, a bergamott és a tömjénolaj melengetően napfényes, citrusos illatot biztosít, míg a pörkölt szójababból készült kinakopor édes illatot ad a bőrnek.
Az angol márka nem is olyan régen még különcnek hatott a piacon csomagolásmentes, vagy ahogy ők hívják, pucér termékeivel. Szilárd samponok, fürdőbombák és vagy szappanok közül válogathattunk, ma pedig egyre szélsebb a pucér termékeik palettája, szilárd tusfürdőkkel, pucér testkondicionálókkal, masszázstömbökkel, sőt sminktermékekkel bővült a kínálat. Akkor, amikor a csomagolás elkerülhetetlen, a márka újrahasznosított anyagokat használ, egyelőre 90%-a újrahasznosított anyagból, de a maradék 10% kiváltásán is folyamatosan dolgoznak. A csomagolásaink viszont újrahasználhatók, újrahasznosíthatók vagy komposztálhatók, a végső cél pedig, hogy végül 100%-ban újrahasznosíthatók vagy komposztálhatók legyenek.
Garnier BIO Hemp regeneráló gél-krém kendermagolajjal, 2299 Ft
A bió kenderolajat és E-vitamint tartalmazó, könnyű, gél textúrájú, többszörösen regeneráló krém nyugtatja és hidratálja a fáradt, érzékeny bőrt, valamint segít simítani a kisebb ráncok jeleit. Ez a többszörösen regeneráló gél-krém tanúsítottan bio termék, COSMOS ORGANIC tanúsítvánnyal ellátta az EcoCERT Greenlife, a COSMOS sztenderd alapján. A krémnek a tubusa is különleges: kartonból készült, ami olyan erdőgazdálkodásból származik, amely tekintettel van az emberekre és a természetre egyaránt. A tubus 49 százalékkal kevesebb műanyagot tartalmaz a Garnier BIO hagyományos műanyag tubusaihoz képest.
La Roche-Posay, Anthelios hidratáló fényvédő, 8799 Ft
Az Anthelios hidratáló fényvédő új, környezettudatos csomagolásban érkezett az idei nyári szezonra.
Extra védelmet nyújt az érzékeny bőrűek számára az UVA- és UVB-sugárzás ellen. Víz- és izzadságálló, nem hagy fehér nyomokat. Illatanyagmentes. Segít megelőzni a szennyezett levegő részecskéi által előidézett oxidatív stresszt. Bőrgyógyászatilag ellenőrzött. Napallergiára hajlamos bőrűeknek is alkalmas. A márka úttörőnek számít a papíralapú, környezettudatos napvédő kiszerelések között. 45%-kal kevesebb műanyagot tartalmaz, mint a hagyományos műanyag flakonok. A márka arra is gondolt, hogy ami a tubuson belül van, szintén kíméletes legyen a földhöz: a fényvédő formulája Netlock technológiával ötvözi az extra magas és ellenálló fényvédelmet a tengerek élővilágával szembeni kíméletességgel.
Kiemelt kép: nőklapja.hu