Május 11-én gyerekek és szülők százezreinek változott meg az élete. Ettől a naptól kezdve a tanulók ismét az iskolapadból hallgathatták a tanórákat. A gyerekek nagyon várták már ezt a pillanatot, hiszen újra találkozhattak a többiekkel, de a szülők is már tűkön ültek, hiszen az online oktatás óriási terhet rótt rájuk. A járványhelyzetre való tekintettel bármelyik szülő eldönthette, hogy engedi, vagy sem a gyerekét az iskolába. Erről csupán egy szülői nyilatkozatot kellett benyújtani az intézmény vezetőjének, aki igazolt hiányzásként jegyzi a távolmaradást. Ennek ellenére a legtöbb gyerek újra hátára vette a táskát, és izgatottan lépték át az intézmény küszöbét. Szülőként rengeteg kérdés merült fel bennem is a hatodikos lányommal kapcsolatban. Hogy segíthetem az újrakezdésben? Mire figyeljek, hogy ennyi kihagyás után a legzökkenőmentesebben tudjon visszatérni a normál kerékvágásba?
Kell egy kis változatosság
Lévainé Kovács Róza, Bonis Bona Életműdíjas, és Rátz Tanár Úr Életműdíjas mesterpedagógus, szaktanácsadó, két általános tagintézmény nyolc osztályában tanít fizikát, hatodikosoktól, nyolcadikosokig. Ő az online oktatásból visszatérve, az első órákat beszélgetéssel töltötte a gyerekekkel. „Érdekelt, ki hogyan élte meg az elmúlt két hónapot. Az osztályok között nagy eltérések voltak, egyénileg is nagyon másként reagáltak a kérdésemre. Akadt, akiből áradt a szó, más bezárkózott. Egymással is sokat csevegtek, látszott, hogy van mit bepótolni.
Az otthontanulás idején kisebb csoportok szerveztek ugyan közös sétát, kerékpározást, fagylaltozást, játékot, de az egész osztály nem volt együtt, amit többen hiányoltak” – meséli a pedagógus, akit arról kérdeztük, hogyan lehet megkönnyíteni a gyerek visszatérést a személyes oktatásba. „Javaslom a diákoknak, hogy minden tevékenységet, amit lehet, végezzenek a szabadban, mozogjanak sokat, sétáljanak parkban, erdőben. Figyeljenek a természet szépségeire, hallgassák a madarak csivitelését, az erdő csendjét, töltődjenek fel! Találkozzanak, barátkozzanak a kortársakkal a szabályok betartásával, lehetőleg ezt is szabadban tegyék, szervezzenek osztályprogramokat! Tegyék le a kütyüket, vagy csökkentsék a telefonok, gépek használatát. Kell egy kis változatosság a testük, a lelkük felfrissüléséhez. Az elmúlt hetekben a nap nagy részét a monitor előtt kellett tölteniük, ez sokakban feszültséget keltett. A kötelezőn túl is több idő ment el, mert az órákon, a leckeíráson túl a barátkozás, a csevegés is itt zajlott, valamint gép előtt ülve könnyebben elcsábultak egy-egy játékra, vagy egy-egy feldobott hír elolvasására. Éljenek másként, mint az elmúlt hónapokban!” A mesterpedagógus azt is külön kiemeli, hogy a tanulók a tanórákon se feledkezzenek meg a közösségi szabályok betartásáról, de legyenek aktívak, kérdezzenek, próbálják pótolni az online oktatás alatt keletkezett hiányosságokat! Őrizzék meg a digitális oktatásból a jó dolgokat. Például, ha megismertek egy internetes felületet, amin hasznos gyakorlási lehetőségek voltak, használják továbbra is.
Tudniuk kell, hogy szeretjük őket!
Mit tehetünk, mi, szülők a gyerekekért? „Fontos a gyerekekben felgyülemlett feszültségeket csökkenteni, pl. családi programokkal, beszélgetésekkel.
Késő éjszaka ne maradjanak ébren és ne a virtuális világban töltsék az idejüket.
Segíteni kell a motivációjukat vesztett gyerekeket abban, hogy visszanyerjék a tanulás iránti érdeklődésüket. Biztosítani kell őket arról, hogy ugyanúgy szeretve lesznek, még ha a bizonyítvány nem lesz olyan, mint a korábbi években” – javasolja Lévainé Kovács Róza.
Befordulás és elzárkózás
Nem csak az általános iskolás diákoknak van szükségük segítségre, támogatásra, a középiskolás tanulóknak ugyanúgy fogni kell a kezét. Dobóné dr. Tarai Éva, középiskolai tanár is úgy érzi, az elmúlt időszak a kamaszok életét is nagyban felforgatta. „Kamaszodó gyerekeket nevelni alapvetően sem könnyű. Ebben az életkorban a hangulatváltozások, a családtól való átmeneti eltávolodás és az állandó önvizsgálat, a „Ki vagyok én? Merre tartok? Mi lesz velem?” – kérdésektől sok gyerek befelé fordul. Szülőként tudomásul kell vennünk ezt a tényt.
Amikor látszólag semmi értelmeset nem csinál a tizenéves gyerekünk, csak elvonul egy csendes helyre és lustálkodik, pihen, tétlenül hentereg, lehet, hogy éppen ezeken a kérdéseken töpreng.
Ugyanakkor nagyfokú szülői odafigyelésre és érzékenységre van szükség ahhoz, hogy észrevegyük, ha ez a belső szemlélődés túlzott mértékűvé kezd válni és a gyerek túlságosan befordul, elzárkózik. Sajnos az online oktatás időszakában ez a jelenség sokkal több kamasznál megfigyelhető, mint normál békeidőben. Legyen rájuk időnk, fülünk és türelmünk.”
Csakis felnőtt segítséggel
A középiskolai tanárnő tapasztalata szerint a tinédzserek a megszokott rendet és főleg a társaikat hiányolták az online oktatás során. Még a számítógépen keresztül is tapintható volt, hogy sokan fásultak lettek, kiégtek és végtelenül elfáradtak a napok egyhangúságában, az ingerszegény környezetben és a nagy iskolai terhelésben. „Egyesek a magasra emelt belső mércéjükön tudtak még srófolni egy kicsit, és végül pszichoszomatikus tünetekbe hajszolták magukat. A diákok másik jellemző csoportja, akik derűsebben élték meg a helyzetet. Azonban az utóbbi hetekben ők is türelmetlenné váltak, túl sok volt a bizonytalanság, a többször beharangozott, nyitunk majd mégsem, mindannyiukat megviselte.
Mindenesetre a napokat most újra kell strukturálni, és egy értelmes napi ritmust kell kialakítani a gyerekek és a családok számára. Felnőttként ebben feltétlenül segítséget kell nyújtanunk.
Javasolhatjuk a gyerekeinknek, hogy egy-egy nehezebb iskolai felelésre, dolgozatra a barátokkal, osztálytársakkal készüljenek fel”- javasolja Dobóné dr. Tarai Éva, aki szerint ezzel a szétszakadt szociális kapcsolataik helyreállításában segítjük őket, és a virtuális térből a való világ pozitív élményeit is fokozatosan visszavezetjük az életükbe. Teljesen természetes, hogy a kamasz gyerek egy bizonyos életkortól kezdve inkább a kortársak társaságát keresi, éppen ezért engedjük, biztassuk őket a szabad levegőn végzett aktív fizikai tevékenységekre. Hadd rezonáljanak a világra, és ezáltal valódi élményeket éljenek meg az online térben is.
Kiemelt kép: Getty Images