Nem érdemes szépíteni: a Föld éghajlatának kedvezőtlen változásáért döntően az emberi tevékenység a felelős. Számos forgatókönyvet ismerünk arra vonatkozóan, hogy milyen következmények várnak ránk, ha nem változtatunk jelenlegi életmódunkon. Arról is rengeteg szó esik, hogy szokásainkat, mindennapjainkat hogyan alakítsuk át úgy, hogy tudatos fogyasztóként a lehetőségeinkhez mérten mi magunk is kivegyük a részünket a fenntarthatóbb jövő érdekében zajló változásokból.
Újragondolt jövő
Ennél is fontosabb azonban, hogy az ipari szereplők, a gyártók is megtegyék a szükséges lépéseket, és mind a termékeik esetében, mind a gyártási folyamataik során törekedjenek a lehető legnagyobb fenntarthatóságra.
Ezért volt jelentős lépés, amikor a Jaguar Land Rover idén februárban meghirdette Reimagine stratégiáját, teljességgel elköteleződve a fenntartható mobilitás mellett: a patinás brit luxusautó-márkákat gyártó vállalat 2039-re tűzi ki a vállalati szintű, azaz a teljes gyártási és beszállítói láncra, illetve a saját működésre vonatkozó karbonsemlegességet.
Miért fontos ez? Talán kevéssé ismert, de az autók karbonlábnyomáért a mindennapi használat alig 60 százalékban felel. Természetesen a korszerű motorokkal, a hibrid és elektromos hajtások elterjesztésével ez az érték tovább csökkenthető, de jól látszik, hogy
valódi előrelépésre akkor számíthatunk, ha a gépjárművek gyártása is új alapokra helyeződik.
A Jaguar Land Rover ambiciózus új stratégiája tehát azt vetíti előre, hogy a vállalat alig két évtizeden belül károsanyag-kibocsátás nélkül állítja elő autóit.
Fenntartható modellek: bővülő kínálat
Természetesen ez a döntés a modellkínálat terén is meg fog látszódni. Az egyes márkák szintjén ez azt jelenti, hogy a Jaguar 2025-re kizárólag elektromos modelleket gyártó luxusmárkává válik, míg a Land Rover hajtáslánc-kínálatában 2024-ben jelennek meg az első tisztán elektromos modellek. A következő öt évben megjelenő hat teljesen elektromos luxus-SUV a tervek szerint az eladások 60 százalékát teszi majd ki az évtized végére.
A Jaguar Land Rover emellett komoly lehetőséget lát a ma még szinte kiaknázatlan FCEV technológiában is. Hogy mit is takar ez a rövidítés? Az FCEV-járművek – melyek motorját hidrogénből termelt elektromosság hajtja – kiegészítik az akkumulátoros elektromos járművek sorát a nettó zéró kipufogógáz-kibocsátás felé vezető úton. A hidrogénhajtású motorokban jelentős energia összpontosul, egyúttal gyors tankolást tesznek lehetővé, illetve extrém hidegben vagy melegben is csak minimálisan csökken a hatótávolságuk. A lehetőségek feltérképezése érdekében egy az új Land Rover Defenderre épülő, hidrogénüzemű prototípus fejlesztésébe kezdtek, melynek tesztelése még idén elkezdődik.
A brit gyártó – amely a 2018-as bemutatása óta szinte minden létező elismerést besöprő Jaguar I-PACE-szel elsőként hozta el a teljesen elektromos meghajtást a nagyteljesítményű, prémium SUV-k világába
– folyamatosan bővíti hajtáslánc-kínálatát mindkét márkája esetében. Így a mild hybrid (MHEV) és Plug-in hybrid (PHEV) meghajtású modelljeinek széles választéka érhető el már jelenleg is a hazai piacon. Az előbbi esetében az autó a haladás során energiát gyűjtő villamos szerkezete képes tehermentesíteni a belső égésű motort a tisztább működés és az alacsonyabb fogyasztás érdekében. A benzin-elektromos hajtással működő tölthető hibrid technológia pedig lehetővé teszi, hogy modelltől függően akár 53-55 km-t is megtegyünk egyetlen feltöltéssel károsanyag-kibocsátás nélkül.
További információ: jaguarlandrover.com