Van olyan helyzet, amikor az elvek többet számítanak a pénznél is, és az igazságtalan(nak vélt) dolgok ellen muszáj kiállnunk. Így érezhette az a japán mozdonyvezető is, akit a JR West vasúttársaság bírságolt meg 56 jenre (kb. 156 forint), miután 2020 júniusában egyperces késéssel indult el a vonata, ezzel pedig feltartotta a közlekedést.
A munkáltató azzal érvelt, hogy a leállás alatt nem történt munkavégzés, ezért a kiesett időt levonták a férfitől, aki azonban ezt nem hagyta annyiban, és most 2,2 millió jen (kb. 6,15 millió forint) kártérítést követel a megpróbáltatások okozta lelki gyötrelem miatt.
Egy perc miatt áll a bál
A Soranews24 japán híroldal szerint a meg nem nevezett férfinak egy üres vonatot kellett volna vezetnie az ország déli részén található Okayama állomásra, de rossz peronra érkezett, miközben arra várt, hogy átvegye az előző mozdonyvezető helyét. Mire rájött a tévedésére, és a helyes peronra sietett, a két mozdonyvezető közötti átadás két percet késett, ami a vonat indulásának egyperces késéséhez és a vonat állomásoztatásának egyperces késéséhez vezetett a depóban.
A JR West kezdetben 85 jent (kb. 238 forint) büntetést szabott ki a férfira, de később beleegyezett, hogy a bírságot 56 jenre csökkentse, miután a mozdonyvezető az Okayama Munkaügyi Szabványok Felügyeleti Hivatalához fordult. A munkavállaló azonban nem fogadta el a csökkentést, és azzal érvelt, hogy a késés nem okozott tényleges fennakadást, nem okozott kárt az utasoknak, mivel a szerelvény az incidens alatt üres volt. A vállalat azonban azt állítja, hogy a „nincs munka, nincs fizetés”elvet alkalmazta, ahogyan azt egy munkavállaló késése vagy megmagyarázhatatlan távolléte esetén is tenné. A mozdonyvezető márciusban az Okayama kerületi bíróság elé vitte az ügyét, ahol most kártérítést követel.
Híresek a pontosságról
Japán különleges ország, tele számunkra talán kissé furcsa szokásokkal és megoldásokkal, legyen az bugyiautomata vagy éppen a Covid miatt létrehozott kukucskálós színház. Az egyik legkülönlgesebb mégis a vasúti rendszerük, amely hihetetlenül megbízható és pontos: 2017-ben egy vasúttársaság hivatalosan is a bocsánatot kért, miután az egyik szerelvényük 20 másodperccel korábban indult el egy állomásról.
Ha pedig egy vonat öt percnél többet késik, az utasok igazolást kapnak, amelyet igazolásként használhatnak a munkahelyi késésükre.
Forrás: BBC Kiemelt kép: Getty Images