Azt mindannyian tudtuk, hogy Katalin, Cambridge hercegnéje gyönyörű nő, de a 40. születésnapjára kiadott három új portrén egyszerűen lenyűgözően fest. A már-már festményszerűen éteri felvételek a jövendőbeli királyné személyiségének más-más aspektusát örökítik meg: egy gyengéd mosolyt, nevetéssel teli pillanatot, a nyugodt fennköltséget.
A képeket még tavaly novemberben készítette a Kew Gardensben egy titkos fotózás keretein belül az ismert divatfotós Paolo Roversi, aki elárult néhány részletet a portrék születésének körülményeiről.
A Vogue-nak és a Vanity Fairnek is rendszeresen dolgozó fotós és a hercegné először ősszel találkoztak a Kensington-palotában, ahol együtt teáztak és kekszet fogyasztottak egyeztetés közben. Roversi úgy találta, hogy Katalin kissé ideges a fotózás miatt. A Corriere della Sera című olasz lapnak elmondta: „A hercegné először aggódott. Bár minden nap fotósok hada fényképezi, nem szokott pózolni. Ismerve a modellekkel készült divatfotóimat, kicsit félt egy igazi fotózástól, ami körülbelül négy óra munkát igényelt. De megnyugtattam, hogy ha egyszer elkezdtük, onnantól már nagyon könnyű lesz.”
A portrékat vasárnap osztotta meg a királyi család a hivatalos közösségi oldalán, amire azonnal özönleni kezdtek a jókívánságok és dicsérő szavak a rajongóktól. Katalin még aznap este egy kedves üzenetben fejezte ki háláját mindezért.
„Köszönöm mindenkinek a nagyon kedves születésnapi jókívánságokat, Paolónak és a Nemzeti Portré Galériának pedig ezt a három különleges portrét. C”
Az elkészült portrék tényleg lenyűgözőre sikerültek, de van rajtuk néhány olyan részlet, ami csak az avatott szeműeknek tűnt fel eddig, pedig fontos jelentést hordoznak.
Királynői elegancia
Cambridge hercegnéje természetes szépség, aki két lábon áll a földön: ha nem estélyeken vesz részt, akkor gyakran visel hétköznapi, kényelmes ruhákat, mint amilyen a kötött garbó, póló és farmer; ezekben szerepelt a korábbi hivatalos portrékon. Roversi felvételei azonban a fényesség, a csillogás és a pompa auráját sugározzák, rájuk nézve azonnal felismerhetjük, hogy a téma történelmi jelentőségű.
A brit Vogue szerint a stílus felidézi a monarchia egy másik esztétikai korszakát, amikor az 1940-es és 1950-es években Cecil Beaton volt az udvari fotós. Ő Margit hercegnőt, majd Erzsébet hercegnőt örökítette meg díszes díszletek között, drámai ruhákban, ráadásul gyakran ülve, komolyan, oldalra tekintve ábrázolta a modelljeit. A hercegné az első portréján mintha ugyanezt a múltbéli stílust utánozná, amire az arckifejezése és a fekete-fehér szűrő csak ráerősít, vizuálisan igazodva a múlt királyi asszonyaihoz. A többi fotó közelebbről, színesben és lazább pózban készült, ellensúlyozva az első kép formalitását.
A sorozat a londoni National Portrait Gallery állandó gyűjteményének része lesz a korábbi hivatalos portrékhoz hasonlóan. De mielőtt ez megtörténik, az Egyesült Királyság három különböző helyszínén is bemutatásra kerül: Berkshire-ben, Katalin gyerekkorának helyszínén; St. Andrewsban, ahol egyetemre járt és ahol Vilmos herceggel találkozott; és Anglesey-ben, ahol férjével házasságuk első éveiben éltek. A helyszíneket azért választották, mert fontos szerepet töltöttek be a hercegné életében.
Egy csipetnyi rock and roll
A leendő királyné a képeken lazábbnak és meghittebbnek tűnik, mint valaha, és Paolo Roversi fotós elárulta a felvételek mögött rejlő titkot a Mirrornak. „Végül mozgásban akartam fotózni, ezért abban a csodálatos széles szoknyában megtáncoltattam a lencsém előtt, mintha felgyorsított keringőt járna, egy csipetnyi rock and rollal.” A fényképész a zenét arra használta, hogy Kate ellazuljon, hogy a természetes szépségét tudja megörökíteni.
„Nem akartam, hogy túlságosan hercegnésen feszélyezettnek tűnjön a kész kép, hanem a lehető legtisztábbnak, legmodernebbnek, és időtállónak szerettem volna látni”
– tette hozzá.
A hercegné a fotózáson is minimális sminket viselt, a haját lazán és hullámosan tartotta, és egyszerű, mégis jelentőségteljes ékszereket választott az alkalomra.
Emlékezés Diana hercegnére
A hercegné gyakran üzen az ékszereivel, és a születésnapi portréján is ezt a módját választotta, hogy tisztelegjen a néhai walesi hercegné előtt. Az első közzétett képen Kate profilból látható, keze az ölében pihen, ujján pedig Diana ikonikus zafír eljegyzési gyűrűjét mutatja.
De nem ez volt az egyetlen főhajtás a néhai hercegnő előtt: a lágy szellő által félrefújt haja alól előbukkan a fülét ékesítő gyöngy fülbevaló.
A Collingwood gyöngy fülbevalóként ismert elegáns ékszer korábban Dianáé volt, amit számtalanszor viselt a királyi palotában töltött évei alatt. A fülbevalókat Diana 1981-es esküvője napján kapta ajándékba a mesterektől, és később Katalinra szálltak, amikor hozzáment Vilmos herceghez. Azóta számos alkalommal viselte a gyöngyöket, így nem ez az első alkalom, hogy ezzel tiszteleg néhai anyósa előtt.
Főhajtás a királynő előtt
Mivel Kate nem szokott félmunkát végezni, megragadta az alkalmat, hogy ékszerválasztásával egy másik ikonikus királyi hölgy előtt tisztelegjen második portréján. Cambridge hercegnéje ehhez egy drámai, vörös ruhát viselt egy csillogó gyémánt fülbevalóval.
Ezt a párat nem más adta kölcsön neki, mint II. Erzsébet királynő, aki a 2011-es esküvője óta többször is kölcsönzött Katalinnak ékszereket. A hagyomány valójában akkor kezdődött, amikor még csak Vilmos jegyeseként, több mint 10 évvel ezelőtt először kölcsönkérte a királynő gyűjteményéből a ma már ikonikussá vált Cartier Halo tiarát, amelyet az esküvője napján viselt.
Visszaemlékezés az esküvőre
Ha már a királyi esküvő: a hercegnőnek sikerült egy kedves utalást is becsempésznie a az esküvői portrékba is. Katalin ugyanis három ruhát is választott a fotókhoz, mindet az Alexander McQueen divatháztól: ugyanattól, amelyik a lélegzetelállító menyasszonyi ruháját is készítette.
Mindhárom ruhát – a váll nélküli sifonruhától kezdve a gomolygó skarlátvörös darabon át a finoman fodrozódó estélyiig – a brit luxusmárkának köszönhetjük. A hercegné egész uralkodói rangban töltött időszaka alatt szoros kapcsolatban állt a márkával, és gyakran választott McQueen darabokat a legfontosabb megjelenéseihez, amiket a divatház névadójának tragikus halála óta eltelt több mint 12 évben Sarah Burton tervezett.
Forrás: Mirror, Vogue Kiemelt kép: Getty Images