Mugler tervei drámai, már-már túlzó sziluetteket öltöttek, a hírességek pedig sorban álltak, hogy viselhessék ikonikus és merész darabjait. A ruhakészítés határait feszegette, olyan anyagokkal dolgozott, mint a latex, a fém és a toll. Több évtizedes pályafutása során igazi popkulturális ikonokkal dolgozott együtt, mint például Michael Jackson, Diana Ross, David Bowie, Grace Jones vagy George Michael. A közelmúltban a tervező darabjait, különösen a vintage darabokat, többek között Beyoncén, Cardi B-n és Kim Kardashian Westen is láthattuk, de egy sor videoklip jelmeze is az ő fantáziáját dicséri.
Nem voltak számára határok
Manfred Thierry 1948-ban született Strasbourgban, 9 évesen kezdett balettozni, 14 évesen a strasbourgi Operaházban táncolt. A rajzolás azonban mindig is nagyon érdekelte, így a fiatalember 21 évesen Párizsba költözött, majd különleges látásmódjával, formabontó terveivel szépen meghódította a divatvilágot. Divatra gyakorolt hatása nemcsak szabásmintáiban érhető tetten: ő volt az egyik első tervező, aki megnyitotta divatbemutatójának kapuit a nagyközönség előtt: 1984-ben a Zenith koncertteremben tartott megaesemény volt az első modern értelemben vett „divatshow”. Ezen Madonna is szerepelt a több ezer megjelent előtt, és amit aztán a legnagyobb divatházak is átvettek az idő során. Munkásságának hatására a kifutók élettel, varázslattal teli látványoságokká váltak. 1992-ben ő tervezte a George Michael dalhoz készült klip, a Too Funky ruháit: a kor szupermodelljei a hiperszexualizált ruhákkal egy generáció agyába beégtek.
Terveit gyakran titulálták szexistának és hivalkodónak, stílusa mégis korszellemeken átívelőnek bizonyult: a 2000-es évek végén ő öltöztette Beyoncét és Lady Gagát világkörüli turnéikra. „Ez egyfajta igazolást jelentett – mondta Mugler a Timesnak a Beyonce-turnéról. – Azelőtt azt mondták, hogy csak szexshopokról szóltam.”
Kifutóin a testtípusok és a nemi identitások széles skálájának engedett teret, olyan transz modellek szerepeltek a bemutatóin, mint Teri Troye és Connie Fleming, és ezt a hagyományt folytatja utódja, Casey Cadwallader is, aki az Eufória című sorozat egyik főszereplője, Hunter Schafer és a Pose-ból ismert Dominique Jackson segítségével mutatta be Mugler 2018-as kollekcióját. Nemcsak a divatban szerette a metamorfózist, hiszen saját magát is teljesen átváltoztatta: a feltűnően jóképű és karcsú fiatal balett-táncos az évek során tetovált izomaggyá változott. Azt mondta, hogy arcának változásait balesetek sorának (közúton és az edzőteremben egyaránt) köszönheti, hiszen ezek szétzúzták vonásait. „Miután évekig vékony, bájos táncos voltam, harcos akartam lenni – mondta az Interview magazinnak 2019-ben. – Szuperhős vagyok, így normális, hogy az arcom is olyan, mint egy szuperhősé.”
Mugler 2002-ben visszavonult a nevét viselő divatház vezetésétől, a jelmeztervezés és az illatok foglalkoztatták. „A divat gyönyörű, 3D művészet az emberen. De ez nem volt elég, ezért más módon folytattam az alkotást. Számomra ez már nem ez volt a megfelelő eszköz. De a parfüm még mindig érdekel” – nyilatkozta ezután. Még abban az évben a Cirque de Soleillel is kollaborált, de nemcsak a jelmezeket tervezte a Zumanity című előadáshoz, hanem a katakterek személyisigét is ő találta ki, illetve az egyik jelenetet is ő rendezte. És akkor legyen itt hat ruha, amely miatt örökre emlékezni fog rá a popkultúra.
Diana Ross meztelenruhája
A tervező 1991-es tavaszi kollekciójának bemutatóján Diana Ross egy átlátszó, stratégiailag elhelyezett flitterekkel díszített overállban lejtett végig a kifutón, amelyhez egy átlátszó, vörös uszály is tartozott, hogy kiemelje a derekát. Az énekesnő a 80-as és 90-es években rengeteg Mugler kreációt viselt.
I will miss you Thierry Mugler this was a wonderful time in our lives pic.twitter.com/Z3ggaVjK2D
— Ms. Ross (@DianaRoss) January 24, 2022
Lady Gaga szettje a Telephone videoklipjében
Mugler imádott zenészekkel együtt dolgozni, többeknek tervezte a fellépőruháját vagy a klipjeikben viselt jelmezüket. Lady Gagával hasonlóan gondolkodtak a divatról, ezért éveken keresztül dolgoztak együtt. Az énekesnő a 2010-es Telephone című slágeréhez készült klip – amelyben Beyoncé is közreműködött– egyik jelenetében a tervező 1995-ös kollekciójából származó drámai kosztümöt és hozzá illő, túlméretezett kalapot visel. A szögletes váll Mugler egyik védjegyének számított, amivel új, modern sziluettet teremtett, és amivel szándékai szerint kifejezte azt, hogy a nők szexuális tárgyak helyett önmaguk urai, ők fogják a gyeplőt.
Beyoncé motoros fűzője
2009-ben Beyoncé személyesen választotta a francia tervezőt az I Am… (Én vagyok) névre keresztelt világkörüli turnéján viselt ruháinak művészeti vezetőjévé, miután felfedezte Mugler munkáit a Metropolitan Art Múzeum egyik kiállításán. A tervező összesen 58 darabot tervezett az énekesnő és táncosai számára. Az énekesnő a turné promóciós videójához George Michael Too Funky című klipjében is szereplő ikonikus Harley-Davidson fűzőt is viselte.
Cardi B mint Vénusz
A vörös szőnyeges bevonulások történetének egyik legfeledhetetlenebb pillanata nem lehet más, mint Cardi B lehengerlő megjelenése a 2019-es Grammy-díjátadón, amin egy 1995-ös vintage Thierry Mugler ruhát viselt. Az eseményre már hónapokkal korábban elkezdték a felkészülést: 2018 szeptemberében a rapper stylistja, Kollin Carter az Instagramon üzent a Mugler márkának. Meglepetésükre nem sokkal később meghívást kaptak a Mugler kreatív igazgatójának, Casey Cadwalladernek debütáló kifutó show-jára a következő hónapban, és ellátogathattak a stúdiójába is, hogy átnézzék a márka archívumát, ott esett a stylist választása a Venus ruhára, amit a híres Vénusz születése festmény kagylóból kilépő Vénusza ihletett. Később többször is viselt Mugler-kreációt Cardi B.
Manfred Thierry Mugler a WWD-nek így mesélt a Cardi B-vel való közös munkáról az elmúlt években. „Engem az erős személyiségű emberek érdekelnek, akik tudják, hogyan kell ezt felhasználni, és valami újat kitalálni. Cardi B a maga módján rendkívül kifinomult, tényleg a maximumot hozza ki magából” – mondta. „Meghajtotta a szexi »gettólány« esztétikát, a műkörmökkel, és a testbeszéde egyszerűen rendkívüli – a végletekig fokozta, és ez hihetetlenül hatásos.”
Kim Kardashian vizes ruhája
Az egyik legcsodálatosabb kreáció volt Kim Kardashian ruhája, amit 2019-ben viselt a Met gálán. Olyannyira különleges volt, hogy 20 év után ez volt az első olyan darab, amit Manfred a Mugler divatház égisze alatt, nem pedig magánemberként tervezett. A különleges darab 8 hónapon készült, hiszen azt a tökéletes hatás érdekében milliméter pontosan a reality híresség testére kellett illeszteni.
A rendező elképzelése az volt, hogy megmutassa az „igazi kaliforniai lányt, aki éppen kilép az óceánból”, legalábbis így beszélt a ruháról Kim Kardashian a Vogue-nak. A másik inspiráció Sophia Loren volt a Boy on a Delphin című 1957-es filmből, amelyben a színésznő csuromvizes ruhája hasonlóan tapad a testéhez, mint a Mugler kreáció.
David Bowie határokat feszegető kosztümje
A brit énekes egyik védjegyének számított andogün megjelenése, és az, hogy – a tervezőhöz hasonlóan– feszegesse a nemi szerepek határait, így sorszerű volt kettejük találkozása. Bowie-tól már megszokta a közönség az extrém megjelenést, mégis sokkolta őket, amikor az énekes egy Mugler-ruhát viselt a Saturday Night Live című műsorban 1979-ben, amikor Klaus Nomival és Joey Ariasszal közösen előadta a Boys Keep Swinging című dalát. (Egyébként Bowie az Imannal közös esküvőjén is Mugler kreációt viselt.)
Forrás: Vogue, wwd.com, garage.vice.com Kiemelt kép: Getty Images