Korán megtanulta, mi a kemény munka
Wright 18 éves volt, amikor a Santa Barbara című napi sorozatban kezdett dolgozni. Elmondása szerint előfordult, hogy 18 órákat forgattak egy nap és mivel egyórányi autóútra lakott a forgatás helyszínétől, gyakran inkább haza sem ment, hanem az öltözőjében aludt. „Időt menedzselni, nem megőrülni, vigyázni az immunrendszeredre. Ezek mellett, amit igazán megtanultam, az a színészet technikai oldala volt. Egyfolytában három kamerával dolgoztunk. Nem csak a szövegre kellett emlékezni, hanem arra is, hogy mikor kell egy kicsit balra fordulni az egyes kamerához, vagy melyik mondatnál kell szembenézni a hármas kamerával. Idősebb, tapasztaltabb színészekkel dolgoztam együtt, akiket figyeltem és tanultam tőlük” – emlékezett vissza ezekre az időkre.
A herceg menyasszonya című romantikus kalandfilmmel futott be 1987-ben, ekkor 21 éves volt.
Minden adta volna magát, hogy ő legyen Hollywood következő ügyeletes szépsége, ő azonban bátor szerepválasztásaival és a családi élet előtérbe helyezésével más utat járt be.
Nem hajszolta a sikert
Az 1994-es Forrest Gumpban ő játszotta Jenny-t, Tom Hanks filmbeli szerelmét: ez a labilis, drogfüggő karakter erős váltás volt A herceg menyasszonyában alakított kétdimenziós, szőke naivához képest. A film hatalmas siker lett, és Wright-nak fel volt adva a lecke, hogyan építse ezután a karrierjét. „Nyomás nehezedett rám: játékban kell maradni, különben elfelejtenek. Én mégis azt választottam, hogy nem ragaszkodom ehhez. Hosszú távon gondolkodtam. Tudtam, hogy addig akarok játszani, amíg csak bírok, úgyhogy válogatósnak kellett lennem. Hol vagyok az életemben, spirituálisan és mentálisan, amikor megtalál egy projekt? Van kapcsolódási pontom azzal az anyaggal? Megnéztem, mi az, amire rezonálok. A színészet egy érzelmi szakma. Majdnem olyan, mint minden nap terápiára járni, mert boncolgatsz és megtestesítesz egy karaktert, a mélyére mész, ki is az a személy valójában. Voltak olyan szerepek, amikre úgy éreztem, nem állok készen. Tudtam, hogy valaki más sokkal jobban meg fogja csinálni” – emlékezett vissza.
Első a család
Eredetileg Wright lett volna Kevin Costner partnere a Robin Hood, a tolvajok fejedelme című filmben, de visszautasította a szerepet, mivel várandós volt első gyerekével. Hasonló okból nem játszotta el Tom Cruise feleségét sem A cégben: ekkor második gyerekét várta. Lánya, Dylan Frances 1991-ben, fia, Hopper Jack 1993-ban született. Bár gyerekei apjával, Sean Penn-nel elég hullámzó volt a kapcsolatuk (többször szakítottak, majd újra összejöttek, végül elváltak), az nem volt kérdés számára, hogy a gyereknevelésre koncentrál, visszavesz a munkából és nagyon megválogatja, milyen szerepeket vállal el.
Éppen a színésznők „csúcsidőszakában”, 20 és 40 éves kora között állította takarékra a karrierjét, de ezt nem élte meg áldozatként.
„Ez nem volt kérdés. Mindig is anya akartam lenni és a gyerekeim voltak az elsők. Persze gyakran megkaptam, hogy többet kellene dolgoznom. Szerintem viszont jó dolog elérni, hogy akarják az embert” –nyilatkozta.
Wright nem félt attól, hogy búcsút mondhat a hollywoodi karriernek, ha időlegesen a családot választja: „Nem kell mindent elhinni, amit a társadalmi elvárások sugallnak. Például, hogy »ha elmész és nem csinálsz évente egy filmet, akkor neked annyi.« Ez nem így van. Ha hiszel magadban, ha megvan ez az energia, akkor úgy csinálod, ahogy neked jó. Én ezt mindig is éreztem a csontjaimban. Talán az segített, hogy fiatalon szültem a gyerekeimet. Tudtam, hogy ők az elsők, és minden más csak utánuk következett.”
Bár ritkán vállalt szerepet, a legnépszerűbb színészek voltak a partnerei: Kevin Costner az Üzenet a palackban című filmben, Bruce Willis A sebezhetetlenben, Brad Pitt a Pénzcsinálóban. Olyan nő-fókuszú filmek főszerepét is eljátszhatta, mint a Moll Flanders és a Pippa Lee négy élete.
40 felett lépett ki a komfortzónájából
Elmondása szerint már bőven benne volt a negyvenes éveiben, amikor úgy érezte, hogy olyasmit is megpróbálhat, amire nem biztos, hogy készen áll. „Amikor a gyerekeimet neveltem és évente legfeljebb egy munkát vállaltam el, mindig az elgyötört, érzelmes nő szerepét osztották rám. De én ki akartam törni ebből a skatulyából és a Kártyavár volt ehhez a katalizátor” – nyilatkozta.
A gyerekei már kirepültek otthonról, 47 éves volt, amikor karrierje eddigi legfontosabb állomásához érkezett.
A Kártyavár (House of cards) című, többszörös Emmy- és Golden Globe-díjas sorozatban ő alakította a Kevin Spacey által megformált karakter, a gátlástalan és törtető politikus, Frank Underwood hasonlóan ambíciózus feleségét, Claire Underwood-ot. Pedig eleinte nem is akarta elvállalni a szerepet, David Fincher rendezőnek úgy kellett könyörögnie neki. Wright egyrészt nem akart újra tévézni, mivel még élénken élt benne, milyen volt a Santa Barbarában 10-15 oldalas szövegeket memorizálni nap mint nap. Másrészt a Kártyavár egy zsákbamacska volt, hiszen ez volt az első sorozat, amit egy stúdió kifejezetten a Netflixnek készített. David Fincher végül azzal győzte meg, hogy a sorozatot „forradalminak” nevezte és megígérte, hogy Wrighttal közösen fogják felépíteni a karaktert, aki jóval több lesz, mint egy politikus oldalbordája. Így is lett. Wright 2013-ban Golden Globe-díjat nyert a szerep megformálásáért és hat egymást követő évben jelölték Emmy-díjra (ez azt jelenti, hogy a sorozat mind a hat évadában kapott jelölést.)
Miután a főszerepet játszó Kevin Spacey-t a korábban elkövetett szexuális zaklatási ügyei miatt kiírták a sorozatból, Wright vitte tovább a hátán a produkciót, amelynek időközben a producere és alkalmi rendezője is lett. A sorozat készítésében betöltött mind fontosabb szerepét jól mutatja az is, hogy a befejező rész rendezését is rábízták.
Nem hitte, hogy rendező lehet
Wright sokáig érlelte magában az elhatározást, hogy megpróbálkozzon a rendezéssel. „Nem hittem, hogy meg tudom csinálni. Aztán ahogy teltek-múltak az évek, egyre többször képzeltem bele magam abba a bizonyos székbe. – mondta a TheWrap című műsorban. – Elkezdtem gyűjteni hozzá az önbizalmat. A Kártyavár egy igazi ajándék volt, mert akkor azt mondtam, hogy készen állok rá, a stáb és a gyártás pedig bátorítottak, hogy csináljam. És ott volt egy csomó tapasztalt öreg róka, akik fogták a kezemet.”
Tavaly újabb mérföldkőhöz érkezett Wright filmes karrierje: ekkor debütált első önálló filmrendezése. A Land (Föld) című mozi készítése során ráadásul duplán dolgozott, a rendezés mellett a női főszerepet is ő alakítja. Idén a Netflixen nagy sikerrel futó Ozark című sorozat legújabb évadában rendezett két részt. Minden abba az irányba mutat, hogy Wright 50 felett új karriert épít, rendezőként.
Divatcég a kongói nőkért
A Kártyavárral Wright az Egyesült Államok egyik legjobban fizetett színésznője lett, 420 ezer dollárt kapott egy-egy epizódért. Vagyonát és ismertségét igyekszik jó célokra fordítani. Régi barátnőjével, Karen Fowler tervezővel közösen létrehozták a Pour Les Femmes („Nőknek”) elnevezésű szociális vállalkozást, amely meseszép pizsamákat kínál, a bevételt pedig a kongói nők helyzetének javítására fordítják. Tíz éve, a kongói krízis annyira megérintette Wright-ot, hogy még Hillary Clintonhoz is elment, hogy megoldást találjanak az ottani nők megsegítésére, később azonban azt látta a legcélravezetőbbnek, ha saját kezűleg próbál tenni valamit. A pizsamák etikus gyártása során munkát adnak a kongói nőknek, ügyelnek a fenntarthatóságra, hatalmas gyárak helyett kis közösségekben folyik a munka és helyszíni ellenőrök biztosítják a korrupció és a gyermekmunka kizárását. Wright részt vesz a tervezésben és minden lehetőséget megragad a médiában, hogy hallassa a kongói nők hangját. Most már ehhez is megvan a magabiztossága.
Forrás: Harvard Business Review, TheWrap, Wikipedia; Kiemelt kép: Getty Images