„A képek felhasználása engedélyköteles.” Egyre több híresség közösségi médiafelületein lehet találkozni azzal a szigorúnak tűnő utasítással, hogy a posztokat nem lehet tőlük átvenni, csak engedéllyel. Elvileg a közösségi médiafelületek minden felhasználót azzal kecsegtetnek, hogy ő lesz a főnök, a valóságban viszont ez egyáltalán nem ilyen egyszerű és nyilvánvaló.
Ha jól számolom, Rúzsa Magdolna tizenegy Instagram posztot tett közzé, amióta megszülettek hármasikrei, és – érthető módon – egyetlen nyilatkozatot sem adott senkinek. (A Nők Lapjának 2021 decemberében adott interjút, ami előfizetés vagy egy gyors regisztráció után itt olvasható – a szerk.) Ha azt szeretném megszámolni, hogy ehhez képest hány cikk született róla az elmúlt majdnem két hónapban, akkor lehetetlen küldetésre vállalkoznék. Már-már lenyűgöző látni, hogy a különböző lapok és magazinok hány bőrt tudnak lehúzni egy-egy szimpla Instagram-posztról, legyen az egy csecsemő lábát ábrázoló kép vagy egy koncertbeharangozó. Rúzsa Magdi és a hármasikrek kétség kívül a „topsztori” kategóriába tartoznak, kis túlzással az egész országot érdekli, mi lehet most velük, és bizonyára azt is rengetegen várják, hogy Rúzsa Magdi megmutassa a babákat és hosszan beszéljen is róluk, de erre még nyilvánvalóan sokat kell várni, ha eljön egyáltalán ez a pillanat. Addig pedig ott van az a néhány morzsa, amit csepegtet, és ott van az a cikkáradat, ami ezekből a morzsákból születik. Nyilván nem tudhatom, hogy Rúzsa Magdi milyen stratégia mentén kezeli az Instagram oldalát, de az biztos, hogy a legtöbb ismert emberhez hasonlóan a lehető legtudatosabban használja ezt a felületet.
Ki irányít?
Tény, hogy egészen új időszámítás kezdődött a médiában, amikor a hírességek elkezdtek saját hivatalos oldalakat működtetni. Ezek a felületek komoly tényezővé váltak önmaguk népszerűsítésében, csúnyábban fogalmazva önmaguk eladásában, és bizonyos szempontból egy kicsit a gyeplőt is visszaadta a kezükbe, hogy több beleszólásuk legyen, mit osztanak meg privát életükből a nagyközönséggel. De a helyzet egyáltalán nem ilyen fekete-fehér. Azzal ugyanis, hogy bepillantást adnak az életükbe, még akkor is, ha ez szakértők bevonásával, gondosan megtervezett stratégia mentén zajlik, újabb felületet adnak arra, hogy rajtuk csámcsogjanak. És ebbe a csámcsogásba már semmilyen beleszólásuk nincsen.
A bbc.com cikkében Matt Navarra, social media szakértő azt mondja, hogy egyre nő azoknak a hírességeknek a száma, akik átverve érzik magukat, miután azzal a feltételezéssel indították útra közösségi média felületeiket, hogy ezek segítségével irányítani tudják majd a róluk kialakult (és folyamatosan alakuló) képet. „2021-ben elképesztő poszt- és kommentcunami zúdul ránk – mondja. – Nagyon sok párbeszéd és tartalommegosztás privát üzenetek formájában, vagy nem nyilvános chat csoportokban zajlik. Ezekre a helyekre még azoké a legelszántabb, legvédelmezőbb ügynökök keze sem ér el, akik pedig mindenáron meg akarják védeni ügyfelük privát szféráját. Arról nem is beszélve, hogy az olyan platformokon, mint a TikTok vagy az Instagram-sztorik, mindenki alkotóvá válik. Manapság a könnyen használható, de nagyon erőteljes hatást kiváltó eszközök mindenki számára elérhetőek ezeken a felületeken.
Minden, amit valaki közzétesz, azonnal felfedezhető, szerkeszthető és megosztható. És bármi, ami egy hírességgel kapcsolatban kikerül az online térbe, az algoritmusok és a mémgyárak kegyeinek lesz kiszolgáltatva.
És ezek a legrutinosabb PR csapatoknál is sokkal rafináltabb rendszerek.”
Szigorúan bizalmas!
„Értékelném, ha ezt levennéd. Nagyon privát ember vagyok.” Ezzel a két tőmondattal fordult néhány éve Rami Malek Rachel Bilson felé, miután a színésznő egy közös régi fotót tett közé magukról, ami még iskolás korukban készült. Ártalmatlannak tűnő dolog, de ez az eset is bizonyítja, hogy meglehetősen ingoványos terület. Bilson nem sokkal később egy podcastban elmondta, hogy ő csak támogatni szerette volna régi jó ismerősét, akit egyébként abban az évben Oscarra jelöltek. A poszt nem sokkal a díjátadó előtt került nyilvánosságra, és ha mögöttes tartalmat keresünk benne, az is felmerülhet, hogy Bilson saját magát is népszerűsíteni szerette volna azzal, hogy közös emléket posztolt a szezon egyik legkedveltebb színészével.
Brett Cullen, a Hatch Pr social media igazgatója a bbc.com cikkében azt is elmondja, hogy ez az eset jól rávilágít, mennyire vékony jég másokról az engedélyük nélkül képet posztolni. „Bár a legtöbb ember azért oszt meg régi emlékeket, mert szeretné magát és környezetét emlékeztetni a jó dolgokra és a pozitív érzésekre, ez nem mindenkinek jelent jót – mondja. – Ez különösen igaz, ha valaki olyanról van szó, mint Malek. A hírességek nagy műgonddal próbálják ápolni az imidzsüket, és ebben kiemelt szerepe van annak, ahogyan igen, vagy ahogyan nem használják a közösségi médiafelületeket. Ha valami hirtelen előkerül a semmiből, az könnyen lehet, hogy egyáltalán nem illik az adott híresség nyilvánosságot kezelő stratégiájába, ez pedig komoly kockázatot jelent az imidzsére. Lehet, hogy Malek azt érezte, ez a régi kép nem azt a brandet képviseli, amit ő kiépített magáról, és nem akarta ennek a negatív hatásait elszenvedni. Fenntartani a kontrollt efelett a bizonyos imidzs és a brandet illető narratíva felett rendkívül fontos feladat a hírességek számára, azonban évről évre egyre nehezebb” – mondja a szakértő.
Most poszt, két perc múlva szalagcím
Annak, hogy a hírességek közösségi médiafelületeire kitett posztjaiból pillanatok alatt vezető hír válhat, természetesen megvannak az előnyei is. Hiszen ezeken a platformokon üzenhetnek is a világnak, úgy és akkor, ahogyan és amikor ők szeretnének. Angelina Jolie például kifejezetten azzal a nem titkolt céllal indította el saját Instagram-oldalát, hogy társadalmi szerepvállalásai nagyobb nyilvánosságot kapjanak. Soha nem posztol magánjellegű képet, sem önmagát, sem a filmjeit, sem a gyerekeit nem mutogatja, kizárólag humanitárius akcióinak és gondolatainak teremtett egy olyan felületet, amelyen ő szabja meg, mikor mi kerül fókuszba.
A közösségi média és a sztárok hivatalos oldalai arra is lehetőséget adnak, hogy megismerjünk bizonyos híreket és történeteket az ő szemszögükből is. A közösségi média folyamatosan lehetőséget ad, hogy az ismert emberek reagáljanak az őket ért sérelmekre, támadásokra, igazságtalanságokra és vádakra. 2017-ben például Emily Ratajkowski saját Instagram-oldalán adott hangot a nemtetszésének, amiért a francia Madame Figaro jelentős utómunkát végzett a róla készült címlapfotókon. Ugyanígy tett A jó hely című sorozatból ismert Jameela Jamil is, aki a retusálást egyenesen ördögtől valónak nevezte, miközben kielemezte egy korábbi fotózásának eredményét. „A közösségi média kimondottan alkalmat ad a nőknek, hogy fellépjenek az évtizedeken át bevett retusálási és filterezési szokások ellen” – mondja Sara McCorquodole, az Influence: How Social Media Influencers Are Shaping Our Digital Future (A hatás: Hogyan formálják az influenszerek digitális jövőnket) című könyv szerzője. Tény, hogy egyre több híresség használja arra ezeket a felületeket, hogy megmutassa emberi arcát, kicsit hidat teremtsen az elérhetetlennek tűnő sztár és saját közönsége között, és ezzel is szerethetőbbé tegye a róla kialakult képet.
Offline sztárok
Vannak olyan híres emberek is, akik még 2022-ben is teljesen ellenállnak a kísértésnek, hogy közösségi médiafelületeken keresztül kommunikáljanak a világgal. Jennifer Lawrence és Emily Blunt például büszkén hirdeti, hogy valódi digitális antitalentum, akinek még az e-mailekre is nehezére esik válaszolni.
Kristen Stewart egy interjúban azt nyilatkozta, a közösségi média azt szolgálja, hogy mindenre tekintet nélkül lehessen egymás életében tiporni.
Sandra Bullock semmi értelmét nem látja annak, hogy kitegyen egy szelfit, amit aztán az életben nem tud kitörölni. Scarlett Johansson még 2011-ben mondta egy interjúban, hogy semmi sem áll tőle távolabb, mint hogy folyamatosan részleteket osszon meg a mindennapi életéről. Keira Knightley saját bevallása szerint egyszer fenn volt a Twitteren kb. 12 órán keresztül, mert szeretett volna lépést tartani a gyerekeivel, de fél nap alatt sikítófrászt kapott az egésztől. Pedig nem is az igazi nevén regisztrált, és nem is posztolt semmit. Ahogyan a szakértők is megmondták, a közösségi médiát használni és nem használni pont egyforma tudatosságot és körültekintést igényel a hírességek részéről. De foghatják bármilyen erősen a gyeplőt, pont annyi esélyük van, mint kordában tartani a világ legvadabb, legszeszélyesebb és legkiszámíthatatlanabb lovát.
Kiemelt kép: Getty Images