A megosztó kínai fast fashion márka értékét egy friss pénzügyi becslésben 100 milliárd dollárra értékelték, ez pedig azt jelenti, hogy a kizárólag online értékesítő Shein többet ér, mint a Zara és a H&M együttvéve, írja a Wall Street Journal. A múlt héten lezárt finanszírozási kör egy- és kétmilliárd dollár közötti tőkebevonást hozott a Shein számára, közölte egy forrás, de ezt a kínai divatmárka nem erősítette meg.
A 2008-ban alapított Shein, amely a világ több mint 150 országába szállít, az olcsó ruháiról és kiegészítőiről vált híressé,
online áruházába naponta több mint kétezer új termék kerül fel!
A cég az úgynevezett on-demand üzleti modell szerint működik, vagyis egy-egy új ruhadarabból először csak egy kisebb mennyiséget kínálnak értékesítésre, és csak akkor kezdik meg a tömeggyártását, ha a webshop eladásai szerint igény van rá.
A kínai márka sikerének egyik záloga az erőteljes közösségimédia-jelenlét – rendre fizetett együttműködés keretében promotálja termékeit népszerű influenszerekkel és celebekkel, és a TikTok is tele van olyan videókkal, amelyekben a Z generációs felhasználók azt mutogatják, mennyi mindent rendeltek az oldalról.
A kínai cég ráadásul nemcsak a kedvelt fast fashion világmárkákat körözi le: egy amerikai adat szerint a tavalyi évben többen töltötték le a Shein applikációját, mint az Amazonét! Az Earnest Research szerint pedig az Egyesült Államokban – az eladások alapján – a Shein lett az első számú fast fashion cég, beelőzve ezzel a jól ismert H&M-et, Zarát és a Forever 21-t.
A jól csengő számoknak és népszerűségnek persze van árnyoldala is: amellett, hogy az ilyen mértékű árudömping és a fast fashion gyártási körülményei egyértelműen borzasztó hatással vannak a környezetre, a Sheint rendre megvádolják azzal, hogy lopja a dizájnt.
Im SO over these major brands stealing from black designers. @SHEIN_official STOLE my @sincerelyriaxo designs to a T. They couldn’t even change ONE thing and it’s now one of their highest selling items. They even stole the brands aesthetic. Like Come on pic.twitter.com/ose8DiM9hK
— Mariama Diallo ✨ (@MariamaDiallo__) June 11, 2021
Tavaly Mariama Diallo, a Sincerely Ria ruhamárka divattervezője próbálta bebizonyítani, hogy a kínai divatóriás lemásolta a darabjait, Vanessa Bowman pedig a The Guardiannek számolt be arról a múlt hónapban, hogy a Shein pulóverekre nyomtatta az egyik művét – az engedélye nélkül. És akkor azt még nem is említettük, hogy a vásárlók is folyamatosan elégedetlenkednek a kézhez kapott termékek ócska minősége miatt.
Mérgező ruhák?
Az pedig, amit a márka állít, miszerint környezettudatos, és sok újrahasznált anyagot használ, nem tűnik igaznak, ráadásul sorra derül ki, hogy a ruhák mérgező vegyi anyagokat tartalmaznak, amelyek még akkor is a szövetben maradnak, ha kimossuk őket.
Kanadában tavaly ősszel vissza is hívtak egy gyerekkabátot, mert az az országban, gyerekek számára szánt termékeknél megengedett ólommennyiség közel hússzorosát tartalmazta,
illetve szintén egy kanadai műsor, amely a Shein, az AliExpress és a Zaful termékeinek járt utána, azzal vádolta ezeket a kínai fast fashion cégeket, hogy minden ötödik termékük olyan mérgező vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek agykárosodást okoznak. Ez pedig természetesen sem a vásárlóknak, főleg pedig a ruhákat készítőknek nem tesz jót – utóbbiak ráadásul heti 75 órát görnyednek kevés pénzért az olcsó ruhaneműk fölött (ez heti 5 munkanappal számolva napi 15 órát jelent).
Forrás: Insider, The Wall Street Journal, CBC, ; Kiemelt kép: Getty Images