Bicajozom, tehát vagyok – magyarok a világ élmezőnyében

Egy fiatal bringás nemzedék, akikre csak az utóbbi pár évben figyeltünk fel, világraszóló eredményeikkel alapjaiban változtatják meg a magyar kerékpáros életet. Valter Attila, Dina Márton, Fetter Erik, Vas Kata Blanka és Peák Barna sikerei láttán egyre több fiatal választja a kerékpározást, mint versenysportot, és egyre többen pattannak nyeregbe: a Magyar Kerékpáros Klub adatai szerint csak a budapesti Nagykörúton háromszorosára nőtt a bringások száma az utóbbi években.

Mindössze három hét választ el a világ egyik legnagyobb kerékpáros versenyének rajtjától, a Giro D’Italia magyar szakaszától, ahol fiatal magyar versenyzők is rajthoz állhatnak.

„A sportiskolában, ahová jártam, mindig azt mondták, hogy a bringázás csak hobbi. Aztán egy-egy biciklitúra alkalmával a csoporttársaim rájöttek, hogy ez nem is olyan könnyű… – meséli Dina Márton, professzionális országúti kerékpárversenyző, az EOLO-Kometa nemzetközi kerékpáros csapatának tagja. – Régebben Magyarországon elképzelhetetlen volt, hogy magyar versenyző világszintű nemzetközi versenyeken indulhasson. Az én generációm talán az első, akiknek lehetőségük van hozzáférni azokhoz a technikákhoz, amikkel bekerülhetnek az élvonalba. Mi már megtehetjük, hogy egy meleg égövi edzőtáborban készüljünk a versenyekre Mallorcán vagy a Kanári-szigeteken, míg apáink legfeljebb Horvátországig jutottak el. Egyre magasabb szinten kerékpározunk, és sokan nem is tudják, hogy több magyar is van már külföldi csapatokban Monacóban, Franciaországban vagy Belgiumban.”

Fotó: Dina Márton

Márton szerint

érezhetően pozitív irányba változik a kerékpár sport megítélése itthon, és egyre jobban lehámozza magáról a „hobbi” címkét.

„Nagyon sok biciklissel találkozom, akik mesélik, hogy ott lesznek a rajtnál, és még többen vannak olyanok, akik alapból nem bringáznak, de kimennek szurkolni a magyar szakaszokra. Látják a több milliós bringákat, nézik a tv-ben a híreket, hogy milyen eredményeket hozunk haza Magyarországra a többiekkel, és egyre inkább beivódik a köztudatba, hogy ez egy komoly sport, amihez szükség van kitartásra, akaraterőre, és igenis rengeteg munkát kell beletenni.”

„Sokan megismernek az utcán, és olyan is akad, aki a sikereinket látva vág bele a versenykerékpározásba. Hiszek benne, hogy a többiekkel együtt hozzájárulhatunk a magyar bringás élet felpezsdítéséhez” – árulja el Márton, aki ezekben a pillanatokban a Tour Of the Alps olaszországi versenyen teker csapattársával Fetter Erikkel és a szintén magyar színekben induló Valter Attilával.

Pinkbe borul a Hősök tere május 4.-én

„Nagyon büszkék vagyunk fiatal magyar versenyzőinkre, hiszen nekik köszönhetjük, hogy Magyarországon a kerékpározás, mint versenysport beírhatja magát a történelembe. Ezek a versenyzők egy évben kb. 30 ezer km-t tekernek, majdnem a dupláját annak, mint amit egy agglomerációból Budapestre ingázó ember autóval megtesz egy év alatt” – nyilatkozza Székely Kálmán, a két arany fokozatú támogató, a Viarent Kft. és a Ford Trucks Magyarország marketingvezetője.

Fotó: PR

„Mikor 2020-ban megkeresett minket a Nemzeti Sportügynökség azzal, hogy az olaszoknál tradíció a nagy pink felvezető kamion a Girón, nem sokat gondolkodtunk, hogy félretegyünk a flottából egy autót a versenyre” – teszi hozzá Gőgh Ferenc, a Ford Trucksot Magyarországon képviselő Delta-Truck Kft. ügyvezetője, akik szintén támogatói a Giro D’Italia Nagy Rajt Hungary 2022-nek. „Mindketten örülünk, hogy valamilyen formában hozzájárulhatunk a magyar biciklis sportok népszerűsítéséhez, mi biztosan ott fogunk szurkolni fiainknak a Hősök terén!”

Pattanjunk nyeregbe – támogatással!

Akár 10.000 elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető abból az összesen egymilliárd forintos támogatási keretből, amelyre április 14-től lehet pályázni. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a biciklik bruttó vételárának fele, de hajtási rendszertől függően legfeljebb 100 ezer, illetve 180 ezer forint támogatás nyerhető el. A korábbi pályázati konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok ezúttal nem szakaszosan, hanem folyamatosan nyújthatók be.

Fotó: Getty Images

Az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon 2022. április 14-től 2023. április 14-ig, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni. A magyarországi lakóhellyel és magyar adóazonosító jellel rendelkezők legfeljebb egy pedálszenzoros vagy nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt pedelec kerékpár utófinanszírozott támogatására pályázhatnak.

Kiemelt kép: Dina Márton