––––––SZPONZORÁLT TARTALOM––––––
Csak 2021-ben több mint hat és fél millió elektromos járművet adtak el világszerte – ez 108 százalékkal több, mint az előző évben. És bár a villanyautók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, még mindig jó néhány mítosz él velük kapcsolatban. Itt az ideje eloszlatni ezeket a tévhiteket, és megismerni az e-autók minden előnyét!
1. tévhit: Az elektromos autók ugyanolyan károsak a környezetre
A létező legnagyobb tévedés az elektromos járművekkel kapcsolatban, hogy ártanak a bolygónknak. Való igaz, hogy az e-autók gyártása szén-dioxid-kibocsájtással jár, akárcsak az elektromos áram generálása, amely a töltéshez szükséges, de károsanyag-kibocsátás nélkül lehet őket vezetni, vagyis a karbonlábnyomunk sokkal kisebb lesz, ha ilyen kocsikba gyűjtjük a kilométereket. Ha pedig megújuló energiából (például napelemes töltővel) fedezzük az elektromos áramot, még zöldebben közlekedhetünk.
2. Az elektromos autók drágák
Ha a benzines és a dízel kocsik vételárát összehasonlítjuk a villanyautókéval, még mindig jelentős árkülönbségeket láthatunk, utóbbiak milliókkal többe kerülnek – bár ez a differencia évről évre csökken.
Ám ha a vételárhoz hozzáadjuk a fenntartási költséget (üzemanyag, szervizelés), akkor egyértelművé válik, hogy hosszú távon sokkal jobban járunk egy elektromos autóval.
Az áram lényegesen olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj, az e-autóknál nincsenek olyan problémás alkatrészek, mint a hagyományos autóknál, nincs olajcsere sem, és még sorolhatnánk.
3. Az elektromos autók lomhák
Ugyan a legtöbb elektromos jármű végsebessége még mindig elmarad a fosszilis üzemű autókétól, sok már túl is lépi a világ legtöbb országában megengedett maximális sebességet, vagyis tökéletesen megfelelnek a mindennapi használathoz. Az e-autók további előnye, hogy gyorsabban gyorsulnak, mint a benzinnel vagy a gázolajjal hajtott autók, mivel elektromos motorjaik jóval egyszerűbbek, mint a belső égésű motorok, amelyeknek hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy erőt adjanak a kerekeknek.
4. Az elektromos autókkal nem lehet hosszabb utakat megtenni
Ha fél Európát szeretnénk átszelni megállás nélkül, akkor ne e-autóba pattanjunk – egyelőre. Ám ha alapvetően országhatáron belül közlekedünk, nyugodt szívvel letehetjük a voksunkat egy villanyautó mellett.
Az elektromos járművek hatótávolságán folyamatosan dolgoznak a mérnökök, az újabbnál újabb kivitelekkel egyre több kilométert lehet megtenni – sok már utolérte a fosszilis üzemű autókat e tekintetben is. Egy átlagos, benzinnel vagy gázolajjal hajtott autó nagyjából 480 kilométert tud megtenni egy teli tankkal, míg a legtöbb elektromos autó egy feltöltéssel 200-490 kilométerre képes elmenni – szóval ez is jóval meghaladja a napi átlagos vezetési távolságot, amelyet 50-80 kilométerben szokás megállapítani. A luxuskategóriás elektromos autók pedig még ennél is többet tudnak. A Tesla Model S akár 610 kilométer megtételére is képes egyetlen töltéssel, vagyis Felsőszölnöktől Garbolcig – az ország legnyugatibb pontjától a legkeletibb pontjáig – is vígan eljuthatunk vele.
5. Az elektromos autókat kevés helyen lehet tölteni
A villanyautók töltése egyszerűbb, mint hinnénk, és már rég nem állja meg a helyét az az állítás, hogy kevés töltőállomás található Magyarország területén. Sőt, a töltőállomások száma folyamatosan növekszik! Hogy egy egészen friss példát hozzunk, az elmúlt időszakban két Auchan áruház parkolójában összesen 16 új Tesla e-chargert telepített a vállalat. A töltőket Debrecenben, valamint Szigetszentmiklóson veheti birtokba a villanyautókat használó közönség. Utóbbi helyszínre már V3 típusú oszlopok kerültek, amelyekkel többféle elektromos autó is tölthető.
Az autózás környezetkímélőbb formájának népszerűsítése és terjesztése már 2019-ben megkezdődött a vállalatnál, amikor is töltőállomásokat létesítettek elsőként a törökbálinti és a fóti Auchan áruházak parkolójában. Jelenleg 18 Auchan parkolóban érhetők el az elektromos töltők, melyek közül a fóti Magyarország legnagyobb Tesla-Supercharger töltője. A legtöbb helyszínen két 2×22 kW teljesítményű AC-töltő és egy 50 kW teljesítményű DC-töltő áll rendelkezésre. A kisebb teljesítményű eszközök átlagos töltési ideje 52-54 perc, míg az erősebbekkel már 24 perc alatt annyira fel lehet tölteni az elektromos autókat, hogy az 150-200 kilométerre elég legyen. A 120 kW teljesítményű Tesla villámtöltők fél óra alatt körülbelül 270 km-es távolság megtételéhez szükséges energiát termelnek. A gyorstöltők mellett más elektromos és hibrid autók számára alkalmas Type2 Tesla töltőpontokat találunk az áruházlánc parkolóiban.
Kiemelt kép: Unsplash