–––––––––– SZPONZORÁLT TARTALOM –––––––––––
Még mindig van hova fejlődnie a világnak a fenntartható vásárlás terén, jó hír viszont, hogy napjainkban már nem csak a fogyasztók tartják egyre fontosabbnak a környezetbarát hozzáállást, hanem bizonyos áruházak is napról napra bizonyítják, hogy szívügyük a bolygó védelme. Egyre több üzletben kapnak kiemelt polcot a környezettudatosság szempontjából kulcsfontosságú fair trade és a zero waste termékek, néhány vállalat ezeknek népszerűsítésére ráadásul külön kampányokat is indít – gyakran pedig nem csupán az eladótérben, hanem a mi szemeink elől rejtve maradó működési folyamatok során is külön hangsúlyt fektetnek természetes környezetünk terhelésének csökkentésére.
Mit tehetnek a vállalatok a fenntarthatóságért?
A környezeti felelősségvállalás a vállalatok életében már a logisztikai szervezésnél igen fontos szerepet kaphat: a felelős vezetőség tagjai dönthetnek úgy, hogy rövidebb szállítási útvonalakkal dolgoznak és igyekezhetnek a beszerzések során helyi gazdaságokkal együttműködni.
A fenntarthatóság irányában megtett következő lépés lehet egy vállalat részéről, ha a parkolói megvilágítását környezettudatos ledlámpák segítségével biztosítja, valamint ha az épületei tetőfelületét napelemekkel látja el, és így részben visszaszorítja a nem megújuló energiaforrások alkalmazását.
Karbonlábnyomuk csökkentésének érdekében azzal is rengeteget tehetnek az áruházak, hogy a működésükkel a környezetet nagymértékben terhelő hűtőberendezések helyett ezeknek energiatakarékos változatát alkalmazzák például a hűtőpultok esetében, vagy akár a raktárakban, hűtőházakban egyaránt.
A vásárlók számára viszont még ezeknél is érzékelhetőbb lépés például, hogy az Auchan áruház Magyarországon elsőként vezeti ki üzleteiből a gurigáról letéphető, egyszer használatos műanyagzacskókat. Ezek helyett a vásárlók április 19-étől többször használatos, mosható táskákkal, illetve száz százalékban lebomló, komposztálható, biológiai alapanyagokból készült környezetbarát zacskókkal találkozhatnak a gyümölcs- és zöldségosztályon – a választott pékárut pedig szintén mosható, többször használatos biopamut és száz százalékban papírból készült tasakokban vihetik haza.
Az üzletlánc az utóbbi időben kitüntetett figyelmet fordít a fenntarthatóságra, és az üzemelés valamennyi részfolyamata során igyekszik megvalósítani a dinamikusan fejlődő iparági sztenderdeknek megfelelő működést.
Az Auchan folyamatosan törekszik karbonlábnyomának csökkentésére, ehhez számos lépést megtettek már, mint például rövidebb szállítási útvonallal dolgoznak; fenntartható, helyi gazdálkodásokkal működnek együtt; de ide sorolhatjuk azt is, hogy ledesítették a hipermarketek parkolóit. Ezenkívül folytatják a korábban elkezdett hűtőberendezések energiatakarékosra történő lecserélését is, hamarosan pedig megkezdik a napelemek telepítését is az áruházaik tetejére.
Az üzletlánc mindezen intézkedések tetejében mostanra már huszonkét áruházából adja át naponta a megmaradt zöldség-gyümölcs és pékáru termékeket a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek – amivel szintén a fenntartható vásárlás megvalósításához járul hozzá.
Mit tehetnek a vásárlók a fenntarthatóságért?
Azon kívül, hogy érdemes mindig magunknál tartani mosható, újra felhasználható bevásárlószatyrokat, táskákat, fontos az is, hogy amennyiben tehetjük, az áruházakban élelmiszert, háztartási eszközöket és tisztítószereket lehetőleg vásároljunk nagyobb tételben – vagy válasszunk utántölthető csomagolású termékeket. Vásárlóként az egyszer használatos csomagolóeszközök mennyiségét ezen a módon csökkenthetjük a leghatékonyabban.
Amennyiben pedig vásárlásaink alkalmával minél többször választunk környezettudatos áruházakat, azzal ezeket a vállalatokat tevékenységük és fenntarthatósági törekvéseik folytatásában segíthetjük, így vásárlóként még egy lépést tehetünk annak érdekében, hogy visszafogjuk a klímaváltozást, és nem utolsó sorban pedig élhetőbb bolygót hagyjunk hátra a következő generáció képviselőinek.
Kiemelt kép: Eduardo Soares/Unsplash