John Grisham, bestseller író a Santa Fe Irodalmi Fesztiválra melegítve árult el néhány műhelytitkot a karrierje alakulásáról és arról, szerinte minek köszönhető az általa írt krimik hatalmas népszerűsége.
Minden a tárgyalóteremben kezdődött
John Grisham 29 évesen egy kisvárosi ügyvéd volt és a DeSoto megyei bíróságon dolgozott a Mississippi állambeli Hernandóban. Egy 1984-es tárgyalás örökre megváltoztatta az életét. Egy elhagyatott farmon megtámadtak és megerőszakoltak két fiatal lánytestvért, mindössze néhány mérföldre az ügyvédi irodájától. Ahogyan hallgatta a 12 éves kislány szívszaggató tanúvallomását, Grisham arra gondolt, mi lenne, ha a lányok apja úgy döntene, hogy saját kezébe veszi a dolgokat és igazságot szolgáltat, vagy bosszút áll. Ebben a pillanatban született meg Grisham első, Ha ölni kell című regényének alapgondolata. „Felvillant a szikra, mert jókor voltam jó helyen. A legtöbb ügyvéd jó történetmesélő, mert hajlanak rá, hogy kiszínezzék a sztorit, és rengeteg őrült viselkedéssel találkoznak. Korábban soha nem írtam, eszembe se jutott. De szembejött velem egy jó történet” – mesélte az Independentnek a most 67 éves szerző.
Írni jobb az ügyvédkedésről, mint csinálni
Az 1988-ban megjelent Ha ölni kell egy kivételes írói karrier kezdetét jelentette, Grisham időközben a világ egyik legnépszerűbb szerzőjévé vált. Könyvei világszerte 300 milliós példányszámban keltek el. Szinte hihetetlen, de igaz: egymást követően 28 fikciós regénye lett eladási listavezető az elmúlt három évtizedben. Az igazi áttörést második könyve, A cég hozta el 1991-ben, amely egy ambíciózus, fiatal ügyvédről szól, aki egyszer csak a szervezett bűnözés kellős közepén találja magát. A könyv 47 hétig vezette a sikerlistát, és a belőle készült film is nagyot szólt Tom Cruise-zal és Gene Hackmannel a főszerepben. „A cég felszabadított. Nagyon gyorsan megtalálta a közönségét, népszerű lett, a filmmel pedig igazi őrület vette kezdetét. Hirtelen nagyon unni kezdtem a jogászkodást, és rájöttem, hogy sokkal több pénzt kereshetek, ha inkább írok róla” – mondta Grisham.
Ártatlanul a börtönben
Ügyvédi karrierje kezdetén Grishamnek idealista elképzelései voltak arról, hogyan fog segíteni az átlagembereken, de hamar kiábrándult az amerikai igazságszolgáltatási rendszerből. Látta, hogy politikai változásokra lenne szükség, ezért a demokraták színeiben ő is képviselő lett. Itt is azt tapasztalta azonban, hogy éppen azoknak a legnehezebb segíteni, akik a leginkább rá vannak szorulva. Most úgy látja, nagyon kevés lényegi dolog változott azóta, hogy az amerikai igazságszolgáltatási rendszerben praktizált, illetve elkezdett írni róla. „A büntető igazságszolgáltatási rendszerünk nem fejlődött az elmúlt három évtizedben. Még mindig több ezer ártatlan ember ül a börtönökben, és még több kerül oda minden évben. A jogtalan ítéletekért felelős rendőrök és ügyészek védve vannak a büntetéstől. A rasszizmus fontos tényező minden szakaszban: a gyanúnál, a letartóztatásnál, az óvadéknál, a vádnál, a tárgyaláson és az ítélethozatal során is” – véli Grisham, aki a várt fejlődés elmaradása ellenére lát reményt. „Annyi problémát meg tudnánk oldani, ha lenne rá politikai akarat. Törvényhozás szükséges hozzá, és a két oldal legalább már beszélget egymással” – tette hozzá.
Bestsellerből sikerfilm
Grisham több könyvéből készült filmadaptáció, amelyek szintén sikerre voltak ítélve. Az első, Ha ölni kell című regényéből azonos címen forgattak mozit, Matthew McConaughey, Sandra Bullock és Samuel L. Jackson emlékezetes alakításával. Az 1992-es Pelikán ügyirat Julia Robertsszel és Denzel Washingtonnal szintén az ő könyve alapján készült. Az ügyfélben Susan Sarandon Tommy Lee Jones oldalán alakít nagyot, miközben egy gyilkosság kisfiú szemtanúját igyekszik megvédeni az elkövetőktől és a bírósági rendszer kíméletlenségeitől. Grisham elmondása szerint sosem aggódott amiatt, hogy átadja a történetei feletti kontrollt a filmrendezőknek. Szerencsésnek vallja magát, amiért olyan rendezők kezébe kerültek a könyvei, mint Sydney Pollack vagy Joel Schumacher. „Azt akarom, hogy minden könyvemet megfilmesítsék. Ki ne élvezne egy jó mozit vagy sorozatot? Szerencsém volt Hollywooddal: nagyszerű rendezők, sztárszínészek, jó filmek” – összegezte.
Mitől lesz jó egy jogi thriller?
Harminchat regénnyel és megannyi sikerrel a háta mögött, Grisham egy szóban meg tudja fogalmazni a műfaj lényegét: „Hitelesség. Akik nem jogászként írnak jogi thrillert, gyakran rosszul csinálják” – mondja. Ezenkívül fontosnak tartja, hogy a sztori hihető legyen, és bizonytalanságban tartsa az olvasót. „Bármit kitalálhatunk, de hihetőnek kell lennie. És egy szerethető hősnek vagy hősnőnek komoly bajba kell kerülnie” – teszi hozzá. A feltörekvő thriller íróknak pedig ezt tanácsolja: „Valami drámainak és valószerűnek kell történnie már az első fejezetben. A történet aztán egy drámai végkifejlet felé építkezik, egy nagy csavarral a végén”.
Kiemelt kép: Getty Images