Lehet azt mondani egy nyilvános vécére, hogy művészi? Japánban igen!

Japántól nem állnak távol a szokatlan kivitelezések, ezek az átlátszó falú vécék azonban igencsak meghökkentőek.

A nyilvános vécé nem az a hely, ahol az ember sokat szeretne időzni, de Japánban minden bizonnyal még ez is megtörténhet. A The Tokyo Toilet egy olyan városmegújító projekt, melynek révén a főváros 17 nyilvános illemhelyét varázsolják valódi műalkotásokká a világ minden tájáról érkező építészek segítségével nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy a „természet hívó szava” ne csak szükség, de adott esetben élmény is lehessen a látogatók számára. Bármilyen furcsán is hangzik, de a csúcskategóriás okosvécék az ország világhírű vendéglátási kultúrájának szimbólumaivá váltak a projekt segítségével.

A projekt még folyamatban van, de számos illemhely már elkészült és megnyílt a nagyközönség előtt, köztük a színes és átlátszó fülkékkel ellátott okosvécék. A tokiói Shibuya negyedben található létesítmények ingyenesek, kerekesszékkel is megközelíthetők, kifogásolhatatlan makulátlanságukról pedig a takarítószemélyzet csapata gondoskodik. A kívül-belül átlátszó üvegfalak elsőre talán hervasztóak lehetnek, de a tervezők mindenkit megnyugtatnak: az ajtó bezárásával a használatban lévő helyiségek azonnal elsötétülnek a kíváncsi bámészkodók előtt. A projekten olyan világhírű tervezők dolgoznak együtt, mint Tadao Ando és ​​Shigeru Ban építészek, valamint a japán divattervező, producer és lemezlovas Nigo, akik művészi törekvéseikkel ellensúlyozni kívánják a sötét, koszos és baktériumoktól hemzsegő nyilvános vécék iránti megszokásokat.

A Nigo által tervezett, kedves családi ház hangulatát keltő nyilvános illemhely Tokióban, Japánban. (Fotó: Christopher Jue/Getty Images)

Az egyedi, szokatlan és utópisztikus hatású kivitelezés Wim Wenders díjnyertes német filmrendezőt és dokumentaristát is megihlette, aki olyan alkotásokról híres, mint a Berlin felett az ég, Párizs, Texas, A Föld sója, A 666-os szoba és a Buena Vista Social Club. Wenders azonnal meglátta a tokiói illemhelyek társadalmi mondanivalójában rejlő lehetőségeket és történeteket:

„Van valami nagyon japán ebben az ötletben.

A vécé egy olyan hely, ahol minden ember egyenlő. Elmosódnak a határok, nincsenek gazdagok és szegények, öregek és fiatalok, egyszerűen mindenki az emberiség része.

Imádom. Egy másik életben biztos, hogy én is építész szeretnék majd lenni” nyilatkozta Wenders egy sajtótájékoztatón, ahol az is bejelentette, hogy hamarosan filmet forgat majd a tokiói vécé-projektről.

Shigeru Ban építész által tervezett átlátszó okosvécé a tokiói Shibuya negyed egyik parkjában (Fotó: Kyodo News/Getty Images)

Nyilatkozatában elmondta, különösen örül annak, hogy a neves építésszel, Tadao Andóval dolgozhat együtt, aki egy vékony lécekkel ellátott, kör alakú vécét dolgozott ki, ami kézmosás közben friss levegőt pumpál a helyiségbe: „Nagyon örültem, amikor a minap megláttam, ahogyan Tadao a fényekkel játszik az illemhelyiségben. Ez tényleg egy igazán klassz és felemelő hely.”

Wim Wenders 2018. március 13-án Kölnben, Németországban. (Fotó: Ralf Juergens/Getty Images)

Wenders nagyon népszerű Japánban, és 11 év kihagyás után először látogatott a szigetországba. Nagy sikerű filmeket korábban is rendezett már Tokióban: az 1985-ös Tokyo-Ga című dokumentumfilmje Yasujiro Ozu filmes mester előtt, míg a Jegyzetek a városokról és a ruhákról Yohji Yamamoto divattervező előtt tiszteleg. A készülő nagyjátékfilm négy novella történetét foglalja össze, a főszereplő takarító szerepében pedig a neves japán színészt, Koji Yakusho-t (Egy gésa emlékiratai) láthatjuk majd 2023-ban. 

Kiemelt kép: Getty Images