Tornacipő, sportcipő, sneaker – bárhogyan is hívjuk, ez a lábbeli az utóbbi években megkerülhetetlen alapdarabja lett a gardróbunknak. Tökéletes az átlagos munkanapokra, szaladgálni a városban, hétvégi kalandtúrákra, és még sorolhatnánk. Bátran viselhetjük laza, sportos, elegáns, bohókás és romantikus ruháinkkal, így tényleg maximálisan kihasználható. És ha valamit sokszor veszünk fel, azzal már eleve kíméljük a környezetet – feltéve, ha közben nem vásárolunk az adott darabból még egy tucatnyit –, de aki igazán fenntartható szeretne lenni, az sportcipőből is környezetbarát modellt választ.
A legtöbb sneaker szűz műanyagból és káros festékanyagok felhasználásával készül, de szerencsére egyre több az olyan cipőmárka, amely nemcsak a dizjánra, hanem a környezet megóvására is odafigyel. Közülük mutatunk most ötöt.
Veja
A brit királyi család tagjai – köztük Katalin hercegné és Beatrix királyi hercegnő – is előszeretettel viselik a francia márka modelljeit, amelyeket a világ leginkább fenntartható sneakereiként emlegetnek. A letisztult darabokat Párizsban tervezik, elkészítésükhöz pedig a vásznat brazil és perui organikus pamutból, a talphoz való gumit Amazóniából szerzik be, továbbá olyan innovatív anyagokat is használnak, mint az újrahasznosított műanyag palackokból előállított poliészter. Női, férfi- és gyerekcipőket egyaránt árulnak, kedvenceink a retró hatású, krómmentes bőrből készült, tépőzáras modellek.
New Balance
Az egyik legtrendibb – és többek között a dad sneakereiről ismert – sportcipőmárka zöld levéllel jelöli azokat a modelljeit, amelyek legalább ötven százalékban környezetbarát alapanyagokból készültek, és tartalmazniuk kell kb. három százalék bio vagy öt százalék újrahasznosított alapanyagot is. A Grean Leaf jelzés áprilistól már az amerikai brand ikonikusnak számító és legkelendőbb 574-esén is megtalálható: a legnépszerűbb színváltozatok tökéletesítésével a New Balance 574 Core a valaha volt legzöldebb szürke cipő lett.
Ecco
Az Ecco márkanév több mint hatvan éve egyet jelent a kényelemmel, a dán brand számára azonban a fenntarthatóság épp olyan fontos szempont, mint a komfort. Újrahasznosítás, újrafeldolgozás, újrafelhasználás, újragondolás – a cipőgyártás minden mozzanatában igyekeznek csökkenteni a környezeti terhelést. Például a legújabb, kifejezetten nőies és vidám Therap sneakerek is DriTan technológiával készülnek, amely csökkenti a bőr cserzési folyamata során általában használatos víz és vegyszerek mennyiségét. A cég szerint hollandiai cserzőüzemében az ECCO évente több mint 25 millió liter vizet takarít meg a DriTannek köszönhetően, ami az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint körülbelül 9000 ember hidratálására elegendő.
Skechers
Puskás-Dallos Bogitól Martha Stewartig a kaliforniai cipőmárkának rengeteg rajongója van. 1992-ben az alapító Robert Greenberg az egyszerű, de kényelmes lábbelik gyártását tűzte ki célul, ma pedig még egy fontos szempontot tart szem előtt a brand. Legyen jó a lábunknak és legyen jó a bolygónknak – ez a fő üzenete a Sketchers Our Planet Matters kollekciójának, amely tavaly év végén debütált, és az utcai cipőkön kívül sportcipőket, szandálokat és még balerinacipőket is magába foglal. A modellek újrahasznosított anyagokból (poliészter, etilén–vinil-acetát) készülnek, és vegánok.
Toms
A Toms az Alpargata modelljével és a One for One kezdeményzéssel vált világhírűvé: minden eladott Toms párért a márka egy cipőt ajándékozott a harmadik világ rászoruló gyermekeinek. 13 év alatt ez több mint 95 millió pár cipőt jelentett! A texasi brand jelenleg a nyeresége egyharmadát olyan kezdeményezések segítésére fordítja, amelyek például a fegyveres erőszak felszámolását segítik, illetve a környezetkímélő gyártásra fókuszál. A fenntartható anyaghasználat érdekében ipari kenderrel, biopamuttal és újrahasznosított poliészterrel dolgoznak, a cipősdobozokat pedig szójatintával nyomják.
Kiemelt kép: Getty Images