Kiderült, miért olyan könnyű közösségimédia-függővé válni

Ha csak öt szabad perced is van, gyorsan csekkolod a Facebookot, az Instagramot és a TikTokot? Esetleg képes vagy egész délelőttöket ezek bogarászásával tölteni? Nem vagy egyedül! Kiderült azonban, hogy milyen pszichológiai okok állnak a közösségimédia-függőség hátterében – ezáltal pedig könnyebben megszabadulhatunk az addikciótól.

Az utóbbi néhány évben fenekestül felfordult az életünk – sok minden mellett a közösségimédia-felületeknek köszönhetően is. Ezeknek segítségével tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel, itt értesülünk a legfrissebb hírekről, és ma már a virtuális térben intézzük a vásárlásainkat is – ezért cserébe ugyanakkor a social media egyfajta ördögi spirálba kényszerít bennünket, amelynek eredményeképp nagyobb az információéhségünk, mint eddig bármikor a történelem során. Olyannyira fontos eleme mindez a mai működésünknek, hogy a tudósok még egy új kifejezést is alkottak: a TikTok Brain (TikTok-agy) arra utal, hogy

a gyerekek egyre rövidebb és rövidebb ideig képesek már csak egy dologra irányítani a figyelmüket – az általuk a közösségi médiában megszokott videóformátumnak is köszönhetően.

A TikTok algoritmusa ráadásul képes olyan pontosan feltérképezni felhasználója személyiségét, pszichéjét és vágyait, hogy egyes beszámolók szerint az alkalmazás számára korábban vált világossá az egyén szexuális irányultsága, érdeklődése, de még autizmusa is, mint magának az érintettnek. 

Így leszünk függők

Adam Alter író, a NYU Stern School of Business marketingprofesszora évek óta kutatja, hogyan hat a közösségi média az agyra, tudományos munkája eredményeit pedig 2017-ben a Magyarországon is kapható, Ellenállhatatlan – Hogyan okoz függőséget a technológia? című könyvében rögzítette. Ez a könyv azonban még azelőtt született, hogy a TikTok meghódította volna minden gyerek és fiatal felnőtt telefonját – emiatt pedig most a Vogue Australia kérte meg Altert, hogy magyarázza el, hogyan működik a közösségimédia-függőség pszichológiája; kifejezetten a TikTok esetében.

Jutalmaz

Alter szerint a TikTok a felhasználók bevonásának és ösztönzésének hagyományos módozataira épít, jutalmazási rendszere pedig épp emiatt nagyon vonzó rövid távon, hosszú távon pedig egyszerűen ellenállhatatlan. „Ha egyszer már a TikTok-on vagy, az nagyon gyorsan megtanulja, hogy milyen tartalmak érdekelnek téged. Az egyes jutalmak dózisa (azaz a minket érdeklő további tartalmak mennyisége) magas, ugyanakkor a TikTok legtöbb tartalma rövid formátumú, így a felhasználók szinte megállás nélkül fogyasztják ezeket a falatnyi jutalmazó tartalmakat egymás után” – vélekedik a szakértő. 

Fotó: Getty Images

Stimulál

A TikTok sikerét azonban az is garantálja, hogy egyszerre stimulál vizuális és auditív módon. „Ha megnézünk egy érdekes képet, dolgoznunk kell, hogy érzékelni tudjuk annak összetettségét. Ezzel szemben a mozgóképek, a videó magát a szórakozást tálalja elénk, nagyon kevéssé dolgoztat meg bennünket” – mondja Alter. 

Flow-állapot

2021-ben a Brown Egyetem publikált egy olyan tudományos munkát, amely a TikTok sikert garantáló mechanizmusai közül az alkalmazás által előidézett flow-állapotot emelte ki. Ennek hatására a felhasználók ugyanis gyakran olyannyira elmerülnek az alkalmazás pörgetésében, hogy időérzékelésük eltorzul, azaz nem is veszik észre, mennyi időt töltöttek tiktokozással. 

Motivál

A közösségimédia-függőség oka azonban nem kizárólag az alkalmazásban keresendő. „Az embereket nagymértékben motiválja az a fajta kihívás, amely nem terheli túl őket. Ez az oka annak is, hogy a videojátékok miért olyan élvezetesek, hogy miért magával ragadó és szórakoztató az, hogy mindig csak egy kicsit jobb teljesítményre törekedjünk; vagy miért nehéz ellenállni annak, hogy a közösségimédia-platformokon a követői vagy elkötelezettségi mutatóinkat emelkedni látjuk, és miért törekszünk a számok javulásának következtében még nagyobb és nagyobb számokra” – foglalja össze Alter. 

Telhetetlenség

Mindez hasonló ahhoz a telhetetlenséghez, amely a leggazdagabbakat folyamatosan arra ösztönzi, hogy még gazdagabbak legyenek. Ahogyan ezek az emberek hajalmosak kizárólag arra koncentrálni, hogy kinek van még náluk is több pénze, és próbálják ezeket a személyeket beérni, vagy „lekörözni” – a közösségimédia-függők ugyanígy csak arra összpontosítanak, hogy kinek van még náluk is több követője, like-ja, befolyása a közösségi médiában, és egy ördögi spirálba kerülve sosem elégszenek meg azzal, amit addig elértek… A virtuális jutalomfalatok habzsolása viszont azt eredményezi, hogy még több finomságot tár elénk az algoritmus – a kör pedig bezárul. 

Le lehet jönni róla

Jó hír azonban, hogy mint bármilyen más függőségnek, a közösségimédia-addikciónak is lehetséges megálljt parancsolni. (Ebben a korábbi cikkünkben is megírtuk a konkrét lépéseket.) Ennek első lépéseként érdemes kikapcsolni a telefonunkon villogó-pittyegő értesítéseket, drasztikusabb változtatásként pedig akár fel is függeszthetjük fiókjainkat néhány napra vagy hétre. Higgyük el, hogy aki feltétlenül kapcsolatba kíván kerülni velünk, az meg fogja találni a módot erre (lásd: telefon, email, kapucsengő); ha pedig social media-detoxunk közepette lemaradunk a legújabb TikTok-táncról, vagy celebgyerek-születésről, az valószínűleg nem fog visszafordíthatatlan károkat okozni az életünkben. 

Kiemelt kép: Getty Images