Először is fontos megjegyezni, hogy a Covid alapjaiban változtatta meg alkoholfogyasztási szokásinkat (is). A trendek és a számok is azt mutatják, hogy alkoholválasztásunkban is egyre inkább teret nyernek az olyan hívószók, mint az egészség, a tisztaság, a fenntarthatóság, a minőség és felelősségvállalás. Egyre népszerűbbek az olyan mozgalmak, mint a „mindful drinking”, azaz a tudatos ivás, vagy a „sober curious”, azaz amikor valaki nem azért vonja meg magától az alkoholt, mert problémája van vele, hanem mert élvezni akarja ennek fizikai és mentális előnyeit. A mutatók azt sugallják, hogy a fiatalabb generációk kevesebb alkoholt fogyasztanak, és erre persze a piacnak is megvannak a válaszai. De menjünk kicsit vissza időben és térben!
Itália keserédes sikkje
Mint megannyi kulináris élvezetnek, az Aperol Spritznek is Olaszország a hazája, azon belül is az északon található Padova. És bár nemzetközileg ismert koktélsláger csak 10-15 éve lett, ez nem jelenti, hogy ne lenne neki régre visszanyúló történelme. (Ebből a tesztünkből megtudod, hogy te milyen koktél lennél. Vajon igazak rád a kapott tulajdonságok?) Magát a likőrt, azaz az Aperolt Luigi és Silvio Barbieri alkotta meg 1919-ben. Néhány évtizeddel később, az ötvenes években Veneto tartomány lett az olasz sikk központja, mind a divat, mind a kulináris élvezetek terén, és az Aperol Spitz a padovai társasági élet egyik legnépszerűbb italává vált.
Ha azonban arra a kérdésre keressük a választ, hogyan lett az Aperolból spritz, akkor a szálak egészen Magyarországig vezetnek. A spritzek története a 19. századik nyúlik vissza, amikor is ez a térség az Osztrák-Magyar Monarchia fennhatósága alá tartozott. Amikor a monarchia katonái először megízlelték az olasz borokat, túl erősnek találták őket, és elkezdték szódával dúsítani, hogy kellemesebb legyen a fogyasztásuk. Az ötvenes évektől kezdve a Barbieri fivérek aperitifje egyre nagyobb pr-nak örvendezett, népszerűsége még a Campariét is kenterbe verte. Olyan tv reklámot is készítettek neki, amelyben megadták az Aperol Spritz receptjét is, így az ital az első számú ebéd előtti aperitif–, valamint nyáresti koktélválasztássá avanzsált. 2003-ban a Campari megvette az Aperolt, és tudatos piaci lépéseket tett, hogy az ital a trendi és sikkes észak-olasz társasági élet kedvence maradjon. A terv azonban jobban sikerült, mint gondolták. Az Aperol Spritz betört egész Európába, és a nyár egyik legalapvetőbb itala lett.
Nagyon sok mindennek, ami Olaszországból származik, az egyszerűség a nagyszerűsége. Gondoljunk csak egy tökéletes Margherita pizzára vagy egy pofon egyszerű paradicsomos tésztára. Az olaszok hisznek abban, hogy az az igazi nagyság, amit a legegyszerűbb dolgokból lehet kihozni. Olaszországban van olyan három Michelin-csillagos étterem, amely évek óta étlapon tart egy paradicsomos tésztát, és amikor egyszer megkísérelte levenni, a vendégek fellázadtak.
Az Aperol Spritz is a lehető legegyszerűbb összetevőkkel operál: az Aperollal, a proseccóval és a szódával. Gyönyörű, ragyogó színe az olasz naplementét jelképezi, ezért is passzol olyan jól a nyári hónapokhoz. Nincs benne semmi trükk, nem kell bele semmi extra, akkor is kiváló, ha még narancskarikákat sem tudunk épp beletenni. Bár az eredeti recept azt mondja, hogy a legjobb választás a Cinzano Prosecco, természetesen más habzóborból is elkészíthető, azonban fontos, hogy lehetőleg fehér muskotályt használjunk, ugyanis ez a virágos illatú bor szépen édesíti az Aperolt. Az eredeti recept szerint a narancskarika azért nagyon fontos, mert kiemeli az Aperol Spritz védjegyévé vált kesernyés citrusos ízt.
Erről is a Covid tehet
„Európában egyre fontosabb szempont a szeszes italt fogyasztók körében, hogy az egészség védelmében lehetőleg minél könnyebb italokat válasszanak – mondja a Paste Magazine cikkében Jason Slark, padovai származású sommelier, aki különben azért költözött Velencébe, hogy mélyebbre ássa magát az aperitifek kultúrájában. – Két komoly oka van annak, hogy az Aperol Sritz ennyire a csúcson van. Egyrészt az egészségtudatosabb fogyasztók számának növekedésével az az igény is nőtt, hogy a társas együttléteken könnyebb italokkal szórakoztassák magukat. Másrészt az új generáció, a legfiatalabb felnőttek kimondottan óvakodnak a nem természetes összetevőktől. Az ő kultúrájuknak már nem részei a korábban emblematikusnak számító röviditalok.” Slark szerint az Aperol Spritz kiváló szászlóvivője a modern, alacsony alkoholtartalmú igényekre épülő korszaknak.
Az Aperol Spritz tulajdonképpen a kétezres évek elején kezdte meg igazi térhódítását, pont akkoriban, amikor az internet és a közösségi médiafelületek is új alapokra helyezték többek között fogyasztási szokásainkat is. Az olasz kedvenc virális lett, és évről évre megduplázta eladásait. A kétezres évek elején a New York Times aktuális internetes hóbortnak nevezte az italt, és azt jósolta, olyan gyorsan el fog tűnni, ahogyan érkezett.
Sokan azt is gondolták, hogy a pandémia fog betenni ennek a népszerűségének, de végül kiderült, hogy az Aperol Spritz afféle túlélő ital lett a vészterhes időkben.
Az otthonukban ragadt, de napfényre éhes fogyasztók (ismét) megtalálták ebben az italban azt, amit kerestek: a napfény ízét és azt az élményt, hogy az Aperol Spritz fejfájás, rosszullét és felesleges flanc nélkül kíséri végig a hosszú beszélgetéseket. Egyes vélekedések szerint az ital a szabad, kötöttségektől mentes, empatikus és elérhető kultúra része, ezért is olyan nagy és töretlen a sikere.
2022 legnagyobb italtrendjei
Attól, hogy egy örökzöld uralja a piacot, még léteznek más kedvencek és más trendek is, amelyek befolyással vannak arra, hogy mit iszunk 2022-ben. Az idei év nagy újdonságai a CBD infuzionált relaxáló italok, ezek azonban egyelőre csak a legmenőbb avantgárd bárok kínálatában érhetők el. Éles váltással itt van a bubble tea is, amely ugyan a nyolcvanas évek nagy találmánya, az elmúlt években azonban újra meghódította az egész világot. A tea alapú, tajvani eredetű ital tápióka vagy gyümölcs-zselé golyóival elvileg az egészségtudatos fogyasztók kedvence is, a legfiatalabbak pedig kombinálhatóságát és mintegy 200 variációját élvezik nap mint nap.
Szintén a tudatos fogyasztók számának növekedésével válnak egyre népszerűbbé a fermentált italok, amelyek kimondottan jót tesznek az egészségnek. Ebben a kategóriában sokáig a kombucha volt az egyetlen befutó, mostanában azonban egyre több vetélytársa akad a piacon.
Ugyancsak egyre többször találkozhatunk olyan borokkal és pezsgőkkel, amelyek valamelyik hollywoodi sztár közreműködésével születnek. Mostanában Cameron Diaz „tiszta” borai hódítanak, ezek közül is az organikus és vegán francia rosé örvend a legnagyobb sikernek (vajon létezik nem vegán bor is?). A legtöbb ilyen együttműködésnek az a célja, hogy a bor és a pezsgő új fogyasztókhoz, leginkább a fiatalabb generációkhoz is elérjen.
Szintén a Covid hozott elképesztő népszerűséget a dobozos boroknak, amelyek a pandémia idején a szupermarketek slágerlistás termékei lettek. A dobozos bor meglehetősen környezetbarát, és olcsóbb is, mint palackozott társai. És ma már nem egyenlő a rossz minőségű borral.
Ugyancsak egyre népszerűbbek a fémdobozos koktélok. A fogyasztásra kész, semmilyen plusz feladatot nem igénylő italok egyszerűségükkel hódítanak, és persze azzal, hogy a piac bővülésével rengeteg verziójuk elérhető.
Ha megjött a kedved az igazi Aperol Spritzhez, vagy más nyári koktélhoz, ebben a cikkünkben találsz ínycsiklandozó recepteket hozzá.
Kiemelt kép: Getty Images