Gyakran a legelső dolog, amit egy új városból látunk, a vasútállomása – amely sok esetben turisztikai látványosság is, hiszen az adott desztináció történelméről, kultúrájáról is mesél. Ahelyett, hogy sietve áthaladnánk rajta, érdemes hát alaposan körülnézni! A világ legszebb pályaudvaraiból hozunk most tízet – a szemfülesek pedig kiszúrhatták, hogy plusz egyet, amely a szívünkhöz különösen közeláll, a cikk nyitóképén is megjelenítettünk.
Cincinnati Union Terminal
Az art deco építészet remeke az ohiói épület, amely ma már nemcsak vasútállomásként, hanem múzeumként is funkcionál. Átadásakor, 1933-ban a világ legnagyobb félkupolájával büszkélkedhetett – egészen 1973-ig, a Sydney-i Operaház elkészütléig.
Cshatrapati Sívádzsi pályaudvar
A grandiózus mumbai pályaudvar India legforgalmasabb vasúti pályaudvara, és egyben a város jelképe. Az 1878-88 között épült viktoriánus neogótikus stílusú komplexumot hagyományos indiai díszítőelemek is tarkítják. A bejárati kapuknál megtalálható Nagy-Britannia jelképe, egy oroszlán, és India jelképe is, a tigris.
Gare du Nord
Az 1864-ben Párizs 10. kerületében megnyílt pályaudvar a világ egyik legrégebbi, és még mindig az egyik legforgalmasabb – és talán legpompásabb – vasútállomása. A Beaux-Arts stílusú Gare du Nord homlokzatát 23 női szobor díszíti, amelyek a legfontosabb kiszolgált városokat jelképezik.
Grand Central Terminal
Az Armageddon, a Sötét zsaruk, a Gossip Girl és megannyi amerikai film és sorozat hátteréül szolgált már az 1913-ban átadott New York-i pályaudvar, amely 44 peronjával és 67 vágányával világelsőnek számít. Hatalmas előcsarnokához márványlépcsőkön vezet az út, kupolás mennyezetét állatövi csillagképek borítják, de kívülről is érdemes megcsodálni: a 42. utcai homlokzatán egy méretes Tiffany&Co. óra ketyeg.
Kuala Lumpur-i pályaudvar
Malajzia fővárosának neomór stílusú, a keleti és a nyugati esztétikát ötvöző pályaudvara több mint száz éve üzemel; a fehér és krémszínű minaretek, kupolás pavilonok, oszlopsorok és boltívek meseszerű látványt nyújtanak.
Los Angeles Union Station
Los Angeles főpályaudvara John és Donald Parkinson építészek ízlését dicséri. Apa és fia mesterien vegyítette a spanyol gyarmati stílust az art decóval, az épület a mai napig a város egyik ékköve – és nemcsak azért, mert a mennyezete 23 karátos aranyozással van ellátva.
Madrid Atocha
A madridi főpályaudvar 1851-ben nyílt meg, ám egy tűzvészben megsemmisült, így 1892-ben újjá kellett építeni. A feladattal a paloták és hidak építésében is jártas Alberto de Palacio Elissagnét és az Eiffel-tornyot épp befejező Alexandre-Gustave Eiffelt bízták meg. Az Atocha ma is Spanyolország egyik legnagyobb vasútállomása, de az elmúlt húsz évben már bevásárlóközpontként is üzemel, sőt egy négyezer négyzetméteres trópusi kert is található a főcsarnokban.
Milano Centrale
Az 1931-ben nyílt milánói központi pályaudvar Olaszország második legnagyobb pályaudvara a római Stazione Termini után. Az épületet eredetileg a washingtoni főpályaudvar mintájára készítették, Mussolini hatalomra kerülése után azonban a szecesszió és az art deco stílusjegyeinek megfelelően alakították át. 118 ezer négyzetméter márványburkolat, megannyi izmos kőszobor és öt hatalmas, vas- és üvegtetővel fedett csarnok várja az ide érkezőket.
Rotterdam Centraal
Rotterdam központi pályaudvarán naponta több mint százezer utas halad át, és óránként futnak ki a nemzetközi nagy sebességű vonatok. Emiatt a jelentős forgalom miatt kellett az elmúlt években teljesen újragondolni a korábbi vasútállomást, és így kapott a holland város egy új ikonikus épületet – a futurisztikus, bumerángszerű előtetős komplexumon ráadásul 130 ezer napelem is helyet kapott! A minimalista órát azért megtartották az 1957-es épületről…
São Bento pályaudvar
José Marques da Silva építészt a 19. századi Párizs inspirálta a portói pályaudvar homlokzatának tervezésekor, a belső tereket azonban száz százalékban Portugália ihlette: Jorge Colaço festőművész az ország történelméből kiragadott jelenetekkel borította be az átrium falait. A nagyjából húszezer azulejo csempéből álló alkotás 11 éven át készült.
Kiemelt kép: A budapesti Keleti pályaudvar homlokzata – Getty Images