Nemrég a bankot robbantott Top Gun – Maverick film kapcsán ismét előtérbe került, hogy a mesterséges intelligencia és a technológia mennyire befolyásolja a modern filmkészítést. A forgatás során ugyanis az egyik fő karaktert alakító Val Kilmer hangját digitálisan kellett helyettesíteni, ugyanis a színész korábbi gégerákja következtében nem tudott beszélni.
2019-ben nagy port kavart, amikor az alkotók bejelentették, hogy az akkor készülőben lévő Finding Jack című, a vietnámi háborúról szóló film főszerepét az 1955-ben, 24 évesen autóbalesetben elhunyt James Dean digitálisan újraalkotott képe „alakítja”, és produkcióban olyan nagynevű híresség is szerepelt volna, mint Chris Evans, aki amúgy sokakhoz hasonlóan kritizálta ezt a tervet. Végül a produkcióból nem lett semmi, és a forgatást elkaszálták, de azért érdekes erkölcsi kérdéseket vet fel, hogy mennyire van jogunk használni egy már nem elő ember képmását, hangját arra, hogy pénzt keressünk rajta.
A jelenség – és az ehhez társuló vita – sem újkeletű, hiszen amióta elég fejlett a számítástechnika és a grafika (nagyjából a 90-es évektől kezdve), azóta vannak kísérletek arra, hogy visszahozzák a halott sztárokat. (Zenészeknél is előfordul: 2012-ben a Coachella fesztiválon idézték meg a legendás rapper, 2Pac-et egy háromdimenziós fényjátékkal, két évvel később pedig Michael Jackson hologramja „lépett fel” a Billboard zenei díjátadón, a testvére, Tito – akivel a Jackson 5-ban is együtt zenéltek – pedig tavaly beszélt arról, hogy egy olyan koncertsorozatot terveznek Las Vegas-ban, amin a halott öccsének a hologram-mása is fellépne velük a színpadon. A Whitney Houston-show pedig október óta fut az elhunyt énekesnő hologramjával, természetesen ez is Las Vegasban.)
Összegyűjtöttük a legemlékezetesebbeket a Guardian által „digitális halottgyalázásnak” nevezett jelenség közül – hogy kinek mennyire tetszik a sztárok CGI zombihada, azt döntsük el vérmérsékletünk szerint.
Paul Walker – Halálos iramban 7.
A fél világ rajong a Vin Diesel, Dwayne Johnson és Paul Walker nevével fémjelzett akció-sorozatért (a másik fele pedig értetlenkedve figyeli ezt a jelenséget), éppen ezért nem volt meglepő, hogy amikor az egyik főszereplő, Paul Walker 2013. végén autóbalesetben elhunyt, akkor a rajongók el sem tudták képzelni, mi lesz a kedvenc popcornmozijuk sorsa. Walker hat és fél Halálos iramban-filmet tudhatott akkor maga mögött, és még nem volt készen a 7. rész. A gyártó Universal stúdió tisztességesen cselekedett, és felfüggesztette a filmet, amíg eldöntik, hogyan kezeljék a helyzetet, és végül olyan megoldást találtak ki, amely Paul Walker rajongóit és családját is boldoggá tette.
Walker karaktere, Brian méltóságteljesen távozhatott a film fináléjában, köszönhetően elsősorban a színész által már leforgatott felvételeknek, és néhány lenyűgöző arc CGI-nek, valamint Paul két testvérének, Calebnek és Codynak köszönhetően. A fivérek, mivel nagyon hasonlítanak elhunyt bátyjukra, elvállalták a helyettesítő szerepét. (Bár nem sokkal később Caleb Walker azt nyilatkozta, hogy ez túl korai volt, hiszen mindössze 1 hónappal korábban veszítették el Pault.)
Peter Cushing – Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet
A Zsivány Egyes közvetlenül az első Star Wars-film eseményei előtt játszódik, és arról szól, hogy a lázadók egy csoportját megbízzák, hogy lopják el a Birodalom készülő szuperfegyverének, a Halálcsillagnak a tervrajzát, így Peter Cushing karakterének, Grand Moff Tarkinnak a megjelenése elkerülhetetlennek tűnt. A színész 1994-ben bekövetkezett halála ellenére az Industrial Light and Magic meglepő megoldáshoz folyamodott: felbérelték Guy Henry tapasztalt színpadi és filmes színészt (akit például a Harry Potter-filmekből is ismerhetünk), és felszerelték mindenféle mozgásérzékelvel és arckifejezés-követő eszközzel, amelyek alapján később ráeszkábálták az elhunyt szereplő arcmását. John Knoll vizuális effektekért felelős vezető a Yahoo-nak 2016-ban úgy magyarázta, hogy minderről egyeztettek Peter Cushing örököseivel is, és nem volt ellenük az ötlet. „Nem tettük volna meg, ha az örökösök ellenezték volna, vagy valaki nem érezte volna jól magát az ötlet miatt.”
Audrey Hepburn – Galaxy csokireklám
A Gravitációért felelős Oscar-díjas vizuális effekt-csapat azt a feladatot kapta, hogy hozza vissza a 19 éves Audrey Hepburnt egy Galaxy csokoládé reklámhoz. A Reggeli Tiffany-nál sztárjának arca teljes egészében CGI-alkotás volt, amelyet két beugró színésznő testére képeztek le (azaz a deep fake-nek nevezett módszert alkalmazták).
„A Framestore főhadiszállásán a hasonmások FACS (arcmozdulatok kódolási rendszere) szkennelt verzióit használtuk fel a számítástechnikai grafika segítségével történő arcfelépítéshez: a hasonmás arcának másolata szolgáltatta az alapot a digitálisan újragondolt Audrey számára” – magyarázta Mike McGee, a Framestore munkatársa a Guardiannek. Az alkotók ehhez megnézték a színésznő összes filmjét, hogy a lehető legélethűbben rekonstruálják a mimikáját és a csak rá jellemző arcmozgásokat.
A halott hírességek képeinek használata a hirdetésekben csökkent az elmúlt évtizedben, különösen Észak-Amerikában, pedig egy 2013-as statisztika szerint ez egy 2,25 milliárd dolláros piac. Ez részben annak köszönhető, hogy a közönség egyre kevésbé kedveli ezt a trendet, de a másik tényező az volt, hogy a kontinensen nem egységes személyiségi jogi törvények léptek életbe, amelyek bizonytalanságban hagyták a hirdetőket, hogy kell-e (drágán) engedélyt kérniük a halott híresség örököseitől az elhunyt képének felhasználásához. Tizenkét államban (és a kanadai Québecben) vannak olyan törvények, amelyek tiltják az ilyen képek engedély nélküli felhasználását, de az, hogy ezek a jogok a halál után mennyi ideig állnak fenn, joghatóságonként változik, és a legtöbb államban a kép műalkotásban való felhasználása kizárt, de a legtöbb esetben senki sem határozta meg, hogy a reklámok műalkotásoknak minősülnek-e. A legtöbb államban a személyiségi jogokat a törvények tiltják. Könnyebb, ha egyszerűen felbérelünk egy dublőrt. Etikai és ízlésbeli aggályok is felmerültek olyan meggyilkolt emberek digitális feltámasztásával kapcsolatban, mint John Lennon, vagy a magyar származású Judith Barsi, akit apja gyilkolt meg kegyetlen módon.
Oliver Reed – Gladiátor
Oliver Reed mindig is imádott mindent, ami folyékony, emiatt kockázatos volt vele dolgozni, de Hollywoodban mindenki azt feltételezte, hogy ennek ellenére halhatatlan. De nem így volt. Reed 1999-ben, Ridley Scott Gladiátor című filmjének forgatása közben szívrohamban elhunyt Máltán, ez pedig a rendezőt elég nagy dilemma elé állította: mindössze három hét és néhány fontos jelenet maradt hátra Reed karakterének, Proximónak a forgatásából, így Scott eléggé pácban volt. A rendező végül a korábbi Reed-jeleneteket használta fel a Russell Crowe-val együtt forgatott új jelenetekhez. A filmet nézve mindez fel sem tűnik, ami főleg ahhoz képest nagy teljesítmény, hogy a pletykák szerint volt, amikor Reedet egy próbababával helyettesítették. Rob Harvey, a film vizuális effektekért felelős szakembere Oscar-díjat is nyert a Gladiátorral.
Harvey a Doctor Parnassus és a képzelet birodalma című filmen is dolgozott, ahol pedig mindenféle CGI-s trükközés nélkül oldották meg egy halott színész pótlását – főleg, ha mint a Doctor Parnassus esetében, a műfaj vagy a film megengedi. De mivel ebben az esetben egy Terry Gilliam-filmről volt szó, szinte bármit meg lehetett csinálni a forgatókönyvvel anélkül, hogy bárkiben kétséget ébresztettek volna a sztorival kapcsolatban. Heath Ledger halála miatt a színészt Johnny Depp, Colin Farrell és Jude Law „helyettesítette” a film különböző jeleneteiben.
Bruce Lee – Halálos játszma
Amikor Bruce Lee elhunyt egy vény nélkül kapható fejfájáscsillapítóra adott végzetes reakció miatt (utólag kiderült, hogy allergiás volt a gyógyszer egyik összetevőjére, ami agyi duzzanatot okozott nála, és ez okozta a halálát), éppen a Halálos játszma című filmet forgatta: csak a film első felét sikerült leforgatnia. (Ebben a filmben viselte a legendás sárga színű kezeslábasát, ami például később a Kill Bill című Tarantino-filmben is visszaköszön, és ebben volt a szintén kultikus összecsapása a kor legjobb kosárlabdázójával, Kareem Abdul-Jabbarral is.)
Hirtelen halála gyakorlatilag véget vetett a film tervezett cselekményének, ezért egy alternatív változatot készítettek, amelyben Lee-t helyettesítő, parókát és szakállat viselő, arcukat elfedő hasonmások helyettesítik – a valódi Bruce csak 11 percben jelenik meg. Ráadásul néhány jelenetben Lee kartonból kivágott képeit használták fel, de a készítők odáig is elmerészkedtek, hogy megszerezve a felvételeket Bruce valódi holttestéről és nyitott koporsós temetéséről, azt beillesztették egy jelenetbe, amelyben Lee karaktere megrendezi saját halálát.
Bruce Lee nem csak ebben a filmben tűnt fel már elhunytként: 2013-ban nagy port kavart, amikor egy Johnny Walker reklámban „támasztották fel” a harcművész-színészt, annak ellenére is, hogy az alkotók bevallása szerint hatalmas tisztelettel álltak hozzá. A realizmusra való törekvést segítette, hogy a szerepre megnyerték Danny Chant, aki nemcsak színészként, hanem Bruce Lee-imitátorként is már hírnevet szerzett. A rendező szerint Chan munkáját a szeretet hajtotta, „hogy Bruce leghitelesebb változatát keltse életre”. De nem minden volt igazán hiteles a reklámban, mivel azt nem Lee anyanyelvén, kantoni nyelven forgatták. A 2013-as megjelenést követően néhány Bruce Lee-rajongóban visszatetszést váltott ki – nem utolsósorban azért, mert Lee antialkoholista volt. A rendező, Johnny Tan is elismerte, hogy a harcművész és színész nem ivott alkoholt, mivel úgy vélte, hogy az rosszat tesz a testének. A reklám által kiváltott reakciókról Tan a következőket mondta: „Voltak, akiket a film inspirált, voltak, akik csodálkoztak azon, amit tettünk, és voltak, akik szerint istenkáromlást követtünk el.”
Brandon Lee – A holló
Természetesen (sajnos) nem maradhat le a listáról Bruce Lee hasonlóan tragikus sorsú fia, Brandon sem, akinek a halála néhány ponton kísértetiesen egyezik az apjáéval. Mindkettejük halála után mindenféle összeesküvés-elméletek láttak napvilágot arról, amelyek azt állították, hogy közük volt a maffiához, és hatalmas adósságot halmoztak fel, ami miatt eltették őket láb alól. Ezzel szemben az igazság az, hogy A holló című kultfilm egy vak- helyett éles tölténnyel töltött kellékfegyver okozta a fiatal színész halálát (mint ahogyan tavaly a Rust című film forgatásán is történt, ahol Alec Baldwin húzta meg a ravaszt, ezzel megölve egy fiatal operatőrnőt, de ebben az esetben a nyomozás még mindig folyik, hogy kiderítsék a pontos körülményeket).
Alex Proyas rendező szerencséjére a film nagy része már a dobozban volt, de a maradék néhány rövid jelenet miatt át kellett írni azokat. A közeli felvételek úgy készültek, hogy Brandon Lee arcát digitálisan leképezték egy kaszkadőrdublőre (a későbbi John Wick-rendező Chad Stahelskire), míg néhányban sminket viselő beugrók segítettek, illetve korábbi jelenetekből digitálisan ki is másolták Brandont (kivágták a háttérből, és beillesztették az új jelenetbe – ezt néhányszor ki is lehet szúrni, ha figyelünk).
River Phoenix – Dark Blood
Joaquin Phoenix testvére körülbelül 80%-át már befejezte utolsó filmjének, amikor 1993-ban túladagolta a kábítószert Johnny debb The Viper Room nevű legendás szórakozóhelye előtt, és meghalt. George Sluizer rendező nehéz helyzetbe került, hiszen a film kínzóan közel állt a befejezéshez. A Dark Blood című filmet hivatalosan három héttel Phoenix halála után félbehagyták, de Sluizer megtartotta a felvételeket, remélve, hogy egy nap befejezheti; egy ponton azt is tervezte, hogy Joaquin Phoenixet választja testvére szinkronhangjának szerepére, de ezt a vezetők elutasították.
2012-ben Sluizer újravágta a filmet, és a Berlini Filmfesztiválon be is mutatta a saját narrációjával ellátott, és a Phoenix által hátrahagyott hiányosságokat kitöltő filmrészletekkel pótolt alkotást, ahol meglepően jó kritikát kapott. Sluizer maga 2014-ben halt meg.
John Candy – Elég a vadnyugatból!
A kanadai humorista szívrohamban hunyt el a vígjáték forgatása közben 1994-ben. Candy a munka nagy részét már befejezte, amikor a forgatás utolsó napjaiban meghalt, de ennek ellenére a filmkészítőknek még több jelenetet be kellett fejezniük, amihez a korábbról származó felvételeket használták újra.
Például azt, amikor Candy a padlóra önti az italát, kétszer is láthatjuk, csak másodszor egy másik jelenetben, más háttérre komponálva – a Brandon Lee és A holló megoldásához hasonlóan), míg Candy narrációjának kiegészítéséhez hasonló hangú férfiakat használtak fel.
Lugosi Béla – 9-es terv a világűrből
Lugosi Bélát még a halál sem tudta megállítani abban, hogy rossz filmeket készítsen: a leginkább Drakula szerepéről ismert színésznek úgy tűnik, volt egy kis affinitása a túlvilághoz. Lugosi 1956-ban szívrohamot kapott a hírhedten pocsék kultikus sci-fi forgatása közben, de a rendező Ed Woodot (akit a világ legrosszabb rendezőjének is szoktak nevezni, életéről pedig film is készült 1994-ben Johnny Depp főszereplésével) ez nem tántorította el, és ahol csak lehetett, újraforgatta Lugosi jeleneteit. A tisztelet bizarr jeleként még a Lugosi család csontkovácsát is megkérte, hogy vegye fel Béla néhány jelenetét, annak ellenére, hogy az egyáltalán nem is hasonlított az elhunyt színészre.
Roy Scheider – Vaskereszt
Mivel Roy Scheider halálakor már csak egy fontos jelenet volt hátra a forgatásból, a holokauszt-bosszúhadjáratról szóló 2008-as Vaskereszt című thriller készítői rögtönöztek, és egy latex maszkot készítettek, amelyet aprólékosan úgy alkottak meg, hogy pontosan megfeleljen a Cápából is ismert színész arcvonásainak.
A messziről felvett felvételen nem is gondolnánk, hogy nem őt magát látjuk. A Variety korabeli kritikájában dicsérte az alkotókat, és azt írták, hogy nem is lehet észrevenni a csalást a film nézése közben.
Kiemelt kép: Getty Images/Canva, nőklapja.hu