Sírni bizony egészséges! – Ezért is hasznos szakítós dalokkal „kínozni” magunkat

A kutatók nem véletlenül vizsgálják évtizedek óta a zene fájdalomcsillapító hatását.

A szerelmi bánat kínzó fájdalom és veszteség, az érzelmeink intenzív hullámzása pedig cseppet sem könnyíti a gyógyulás folyamatát – kiváltképp akkor, ha nem mi voltunk a kezdeményező fél. Ez az időszak bizony nem egy sétagalopp; sírunk reggel, sírunk este, sírunk a zuhany alatt, és persze titokban a barátnőink esküvőjén is – mert nyilván akkor fogad mindenki örök hűséget, amikor a mi szívünk hullik atomjaira (vagy legalábbis hajlamosak vagyunk ilyenkor ezt feltételezni). Pech. Vagy Murphy, ki tudja. Ilyenkor a zavarodottság, tagadás, düh, vágyakozás, depresszió és kétségbeesés káoszában megnő a vigasz, a támogatás és megértés iránti igényünk, a megkönnyebbülést pedig úgy várjuk, mint a messiást – legyen az egy baráti beszélgetés, romantikus film vagy egy, az aktuális hangulatunkhoz éppen passzoló zeneszám. Ismerős? De mégis miért szeretjük ilyenkor Joni Mitchell dalaival kínozni magunkat? Csak hogy egy igazán klasszikus példát említsünk.

Évezredek óta ismerjük a zene gyógyító erejét. Az emberi érzelemkifejezés egyik legegyetemesebb formája, hangulatunkhoz illően szinte bármilyen élethelyzetre találhatunk kedvünkre való slágert. A zenehallgatás elsősorban szórakozás, hatása azonban túlmutat a puszta örömérzeten – bizonyítottan csökkenti a szorongást, növeli az alvás minőségét és a szív egészségét, emellett a Parkinson-kór és a verbális funkciók hiányosságával küzdő stroke-os betegek kezelésében is használatos módszer.
Dr. Valorie Salimpoor az emberi zeneszeretet mögött meghúzódó neurológia doktoraként is ismert. Tanulmányaiban a résztvevőket arra kérte, hogy hozzák el magukkal azokat a dalokat, amelyeken rendszeresen meghatódnak. A kutatók ezután megvizsgálták a résztvevők MRI-felvételeit, és azt találták, hogy zenehallgatás közben a dopamin (a jutalmazásban és az örömérzésben is szerepet játszó neurotranszmitter) jelentős növekedésnek indult az agyban. A dopaminszint-emelkedés egyébként már a lejátszást megelőző pillanatokban is érzékelhető volt, és minden bizonnyal ennek a jelenségnek köszönhető, ha zenehallgatás közben libabőrösek leszünk, avagy könnybe lábad a szemünk.

De mégis miért vonzódunk ennyire ahhoz, ami feltépi a sebeinket?

Miért érezhetjük jobban magunkat pont a szomorú, szakítós daloktól? Bizonyára sokunkkal megesett már, hogy túlcsorduló, intenzív érzelmeinkről akkor sem akartunk volna beszélni, ha képesek lettünk volna körülírni őket. A negatív gondolataink megszelídítése embert próbáló feladat, és ha más nem, egy jó dalszöveg az érzelmek káoszában is segíthet eligazodni. Egy olyan időszakban, amikor kifejezetten nehéz a gondolataink rendszerezése, egy jól időzített dal felszínre hozhatja a megoldatlan, ki nem mondott, ismeretlen érzelmeket, és segíthet megértetni velünk azt, amin épp keresztülmegyünk. A gyász pedig egy természetes válaszreakció a veszteségre, és nincs ember a Földön, aki ne élte volna már át.

A krízis ilyenkor magányossá tehet bennünket, azonban sokkal inkább összeköt bennünket a körülöttünk élőkkel, mint azt kapásból gondolnánk. A zenehallgatás erre is gyógyír, hiszen megerősíti bennünk az érzést, miszerint nem csak mi sírjuk taknyosra éjjelenként a párnát – a dal pedig jó eséllyel annak is tanulságul szolgált egyszer, aki megírta és felénekelte.

Fotó: Getty Images

Akárcsak a zátonyra futott kapcsolatok okai, úgy a szakítós dalok sem illeszkednek egyetlen egyszerű sémába. A szomorúság és bánat klasszikus érzések, de nem mindegy, hogy megcsaltál vagy megcsaltak, dobtál vagy dobtak, szereted-e még vagy sem. Az érzelmek teljes skáláját az úgynevezett szakítós himnuszok is körbefutják: vannak, amelyek igazi örömtáncot járatnak velünk egy rossz kapcsolat végén, míg mások elgondolkodtatnak és rávilágítanak a hibáinkra, egyesek pedig még a szerelem fogalmát is dühösen égetik porrá. A legjobb dalok a nyers és univerzális emberi érzelmeket változtatják szimfóniákká, a karcos hangú, bánatos soul díváktól egészen a felháborodott és dühös rockerekig. Ennek kapcsán mi is összegyűjtöttük a szerkesztőség személyes kedvenceit. Akkor elő a százas zsepivel!

Tóth Orsi vezetőszerkesztőnk Sufjan Stevens  The Only Thing című és Záray Márta Ma este nem gondoltam rád című dalai mellett Robin Carlsson nemzetközi sikereket is elért svéd énekes-dalszerző dalára esküszik:

„Ez egy igazi szakítós atombomba.”

A With Every Heartbeat először 2007. január 10-én jelent meg Svédországban, majd 2007. július 30-án az Egyesült Királyságban. A dal az Egyesült Államokban a Billboard Hot Singles Sales listájának huszonnyolcadik helyén szerepelt, Belgiumban, Dániában és Hollandiában a top tízbe is bekerült, az Egyesült Királyságban pedig első helyen végzett. A népszerűség nem véletlen, és azóta is töretlen. Íme:

Hartinger Emese szerkesztő-újságírónk egy 1996-os klasszikussal tépte fel a sebeinket. Toni Braxton 54 éves amerikai énekesnő, dalszerző, színésznő világszerte több mint negyvenmillió eladott albummal és hat bezsebelt Grammy-díjjal büszkélkedhet. Karrierjének egyik legnagyobb slágerét eredetileg nem szerette volna felénekelni, mivel úgy gondolta, túl sok melodramatikus, szívfájdító dalhoz adta már a nevét – mindannyiunk szerencséjére azonban meggondolta magát. 

Balázs Barbi szerkesztő-újságírónk is megosztotta velünk a kedvencét:

„Csak akkor küldöm, ha nem kár a szívetekért, ami meg fog szakadni.”

A szívünk valóban megszakadt, a dopaminszintünk pedig az egekbe szökött Gregory Porter énekes-dalszerző hangja hallatán. A legjobb jazz album kategóriájában kétszer is bezsebelte a Grammy-díjat, a Liquid Spirit című albumot pedig teljes egészében érdemes végighallgatni. Íme Barbi ajánlása a lemezről:

Fehérváry-Ménes Anna újságírónk ABBA-t hallgatott, hogy könnyebbnek és szabadabbnak érezhesse magát a csalódás után. 

„Úgy rémlik, hogy a Dancing Queen volt az.”

Azt hiszem, ezt nem is kell túlmagyarázni, beszéljen helyettünk a dal!

Jómagam Glen Hansard ír zenész és Markéta Irglová cseh énekes-dalszerző szerelmese vagyok, ha beüt a ménkű. Az Oscar-díjas párost a Once (Egyszer) című zenés filmből is ismerhetjük, melynek dalai szintén megérnek egy újabb csomag százas pézsét, a The Swell Season nevezetű formációjuk pedig hemzseg a zuhany alatt sírós, keserédes és elgondolkodtató daloktól. Íme az egyik kedvencem:

Itt pedig minden idők 50 legjobb külföldi és magyar szakítós slágerei közül szemezgettünk, amelyeket akkor is érdemes végighallgatni, ha boldog párkapcsolatban, vagy éppen elégedett szingliként tengetjük az életünket. Kellemes zenehallgatást és sikeres stresszoldást kívánunk!

Kiemelt kép: Getty Images