A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét, mint korábban – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív felmérésből. A legtöbben 100 000 forinttal terveznek az ünnepekre, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is.
A felnőtt lakosság 18 százaléka azonban egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra.
A magyarok 20 százaléka állítja azt, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, a válaszadók négyötödének viszont hiányos a családi kasszája. Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 000 forintot jelent – ennyi kellene még pluszban a kényelmes élethez. Különösen látványos a változás a fiatalok körében: míg márciusban a 18-29 évesek 45 százaléka látta úgy, hogy kényelmesen megél, októberre ez az arány már 15 százalékra csökkent.
Mindez egyébként összecseng a Portfolio megbízásából a Datalyze által készített, november elején publikált felmérésből is, amelyből az derült ki, hogy
a magyar lakosság mindössze 31%-a érzi magát anyagi biztonságban nagyjából vagy teljesen, 69% viszont nem igazán, vagy egyáltalán nem.
A leginkább negatív fényben (a legveszélyeztetettebb csoportok közül) a nők 41%-a, a 40-64 év közöttiek 42%-a és az alapfokú végzettségűek 44%-a látta helyzetét.
Kevesebb konyhapénz
Az élelmiszerárak 40 százalékos emelkedése hatványozottan megjelenik a konyhapénzre fordítható összegben is. Július óta átlagosan 30 000 forinttal többet költenek a megkérdezettek konyhapénzre, és a következő hónapokban további drágulásra számítanak. Míg jelenleg átlagosan 142 000 forintot költenek erre havonta az emberek, úgy vélik, néhány hónapon belül akár 200 000 forint feletti összegbe is kerülhet majd ugyanaz a fogyasztói kosár.
Bár a Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni a karácsonyi költések fedezésére, a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása jelenleg a negyedik legnépszerűbb hitelcél a személyi kölcsönök esetében.
- A magyarok 11 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben
- A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió Ft
- A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és a lakásfelújítás (32-32%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (22%)
- Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 11 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt
- Az elmúlt negyedévben 6 százalékkal emelkedett azok száma, akik a hitelfelvétel lehetőségét vésztartalék képzése miatt tartják elképzelhetőnek
Nincs karácsony (mű)fenyő nélkül!
Van, ami nem megy ki a „divatból”: a magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát. Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében már műfenyőt díszítenek. Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ. A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.
Ennyit költenek a magyarok ajándékra
Évről évre kevesebb ajándék gyűlik a karácsonyfa alatt: a 2019-es 78 százalékról idén 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak, egyharmaduk pedig nem is tervez ezzel. (Mi is írtunk arról, hogy az ajándék tényleg nem annyira fontos, és hogy miért jó, ha idén akár ki is hagyjuk az ünnepekből.) Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg átlagosan mintegy 35 800 forint volt. Hiába törekednek tehát a magyarok a karácsonyi költségek visszafogására, mégis úgy látszik, mélyebben a zsebükbe fognak nyúlni, mint tavaly.
A kutatásból kiderül, hogy a november a karácsonyi ajándékvásárlás legfőbb szezonja, 50 százalék ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. A slágertermékek között a top3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv.
Mivel a tavalyi karácsonyra már kevésbé nyomta rá a bélyegét a koronavírustól való félelem, ezért szívesebben vásároltak a magyarok az üzletekben, mint az online térben. Úgy tűnik, idén ez a tendencia megtörni látszik: a felnőtt lakosság körében az ajándékot adók 55 százaléka előnyben részesíti a neten, webshopból való vásárlást.
Hagyományos fogások, de takarékosan
Megjelenik a takarékosság természetesen a menüsorban is, ugyanis a magyarok 46 százaléka minél olcsóbb alapanyagokból szeretné a karácsonyi asztalra varázsolni a család kedvenceit. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy mást sütne-főzne, mint a korábbi években, egyharmaduk nem változtat a megszokott, jól bevált ünnepi menün.
A hozzávalókat tekintve a hal még mindig vezeti a listát, minden második családnál terítékre kerül. Pedig az idei aszályos nyár miatt kevesebb van belőle, emiatt
legalább 30-40 százalékos drágulást vetítenek előre a halgazdaságok.
A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, melyet két igazi téli kedvenc: a dió és a mák követ.
A kutatásból az is kiderült, hogy szűkebb körben telnek majd az ünnepek. Kevesebben indulnak rokonlátogatóba: a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, nem látogatja meg rokonait, ismerőseit.
2021-hez képest ez 14 százalékos emelkedés, melyben szerepet játszhat, hogy aki vendégségbe megy, az ajándékot is vinne magával.
Kiemelt kép: Getty Images