Embertelen körülmények között forgatták a világ egyik legnépszerűbb filmjét

Melyikünk ne szeretné Óz, a nagy varázsló történetét? L. Frank Baum meseregényén már generációk nőttek fel, emlékszem rá gyerekkoromból, de jó tíz éve már saját lányomnak olvastam, láttuk filmen, musicalként és színházi előadás formájában is. Ki gondolta volna, hogy ilyesmik történtek a bájos mese forgatásán?

A történet sikere egyáltalán nem meglepő, hiszen megvan benne minden, ami ahhoz kell, hogy elvarázsolja a közönséget: egy nehéz sorsú, de bátor kislány, rengeteg varázslat, még több kaland, barátság és sok-sok olyan karakter, akikben magunkra, barátainkra, vagy életünk egy-egy kevésbé szimpatikus főhősére ismerhetünk rá.

A meseregény mindmáig klasszikus feldolgozása az 1939-ben készült musicalfilm. A négy Oscar-jelöléséből kettőt díjra is váltó alkotás tette sztárrá a film megjelenésekor még csak 17 éves Judy Garlandot. Meseszerű, nem? A valóság sajnos ennél sötétebb, a film forgatásán ugyanis nemcsak pozitív bűbáj volt sok, de emberi gonoszság is jócskán akadt. A film forgatásával kapcsolatos visszásságokról hosszú ideje sok szó esik, most annak kapcsán került ismét reflektorfénybe a téma, hogy a Wicked című, az Óz, a nagy varázsló előtörténetét feldolgozó kasszasiker musicalből film készül, többek között Ariana Grande szereplésével.

Horror a forgatáson

Megszámolni is nehéz, korabeli visszaemlékezések szerint hányféle módon hánytak fittyet a forgatás során a szereplők testi és lelki egészségére. A felvétel során használt műhó rendkívül rákkeltő azbesztből készült: ez az elsősorban az építőiparban, épületek szigetelésére használt anyag felelős egy rendkívül ritka, lassan kialakuló, ugyanakkor igen súlyos rákbetegség, a mezotelióma kialakulásáért.

Garland Dorothy szerepében az 1939-es filmben. Kislánynak kellett tűnnie. Fotó: Silver Screen Collection/Hulton Archive/Getty Images)

Az anyag káros hatásaival már a harmincas-negyvenes években tisztában voltak, sőt már az 1900-as években feltűnt egy orvosnak, hogy az aszbesztgyári dolgozók körében különösen magas e tüdőbetegség aránya, ennek ellenére a filmgyártás első évtizedeiben rendszeresen használták ezt forgatásokon, az Ózban például a főszereplő Judy Garlandot szórták meg alaposan a tűzálló, és a hóra megtévesztésig hasonlító anyaggal, de ezzel tömték ki a Madárijesztőt alakító Ray Bolger később felgyújtott ruháját is. Ez a gyakorlat nem volt egyedülálló: források szerint például szintúgy azbeszthavat használtak a szintén 1939-es Mégis szép az élet forgatásán is, de különös felelőtlenségről árulkodik, hogy a szennyezésnek az Ózban egy kiskorút is kitettek, hiszen Garland akkor még csak 17 éves volt.

A film készítői egyébként is meglehetősen lazán kezelték a gyerekek jogait. A mesében szereplő mumpicok (más fordításban pöttömök) szerepére nemcsak törpenövésű felnőtteket, de gyerekeket is szerződtettek: egy Leo Singer nevű menedzser volt a felelős rengeteg statiszta felkutatásáért, akiket azután minimális gázsiért foglalkoztattak, korai visszaemlékezések szerint Totó kutyának (na jó, a gazdájának) is magasabb összeget fizettek ki, mint a pöttömöket alakító felnőtt és gyerekszínészeknek. A felnőtt pöttömök közül mindeközben sokan visszaéltek a főszereplő színésznő kiszolgáltatottságával, zaklatták, fogdosták, a szoknyája alá nyúltak, aminek semmilyen komolyabb következménye nem lett. Szintén korai beszámolók tanúsága szerint a forgatást mértéktelen alkoholfogyasztás, és ehhez is kapcsolódó szexuális és egyéb bántalmazás is beárnyékolta, és a nagyköltségvetésű film a szereplők biztonságára sem volt tekintettel: Aljean Harmetz 1977-ben megjelent, The Making of The Wizard of Oz (Az Óz, a nagy varázsló készítése) című könyve szerint a nyugati boszorkányt alakító Margaret Hamilton például komoly égési sérüléseket szenvedett egy forgatási balesetben. 

Leszorított mellekkel

A forgatással kapcsolatos egy másik megdöbbentő, és Hollywood úgynevezett aranykoráról sokat eláruló részlet, amelyről maga az érintett, Judy Garland számolt be. Elmondásából kiderült, hogy a forgatás során végig küzdenie kellett fejlődő nőiességével és ducinak titulált testalkatával. Bár a színésznőnek szemmel láthatóan nem voltak súlyproblémái, a stáb minden áron soványabbnak és fejletlenebbnek akarta láttatni, hiszen az akkor tini színésznőnek egy nyolcévesforma kislányt kellett alakítania.

Mellét leszorították, később egy speciális, vasból készült fűzővel egészítették ki jelmezét,

a színésznőt pedig a forgatás teljes ideje alatt erős fogyókúrára és folyamatos sportra kényszerítették. „Az étteremben mindenki azt figyelte, nehogy elcsenjek egy extra desszertet vagy valamit – mesélte Judy Garland egy már felnőttként adott interjújában. – Legalábbis én úgy érzem, hogy mindenki figyel. Talán a lelkiismeretem miatt.”

A film készítői emellett egy szakértőt (ma személyi edzőnek mondanánk) is kirendelt a fiatal színésznő mellé, hogy úszással, túrázással és tenisszel tartsa karban alakját. Az embertelen fogyókúráztatás legaljasabb húzása pedig a tinédzser színésznőnek adott tabletta volt. A stúdió egy 1937-ben újonnan forgalomba hozott gyógyszert szerzett a színésznőnek. A dextroamfetamin nevű hatóanyagot figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség és narkolepszia kezelésére írják fel ma, de a gyógyszer egyik mellékhatása a súlycsökkenés volt. Az erős függőséget okozó pirula egyéb mellékhatásai közt pedig nemcsak álmatlanság, de a színésznő rövid életét végigkísérő paranoia is ott szerepelt. (Egy másik gyógyszerrel kapcsolatos, a sztárvilágban ma is tapasztalható visszaélésről nemrégiben ebben a cikkünkben írtunk. )

Az utóbbi években többször kerültünk szembe olyan erkölcsi dilemmával, amiben azt kellett eldöntenünk, szerethetjük-e egy-egy emberileg vállalhatatlanul viselkedő alkotó műveit, függetleníthetjük-e az alkotást az azt létrehozó embertől, emberektől. Az Óz, a nagy varázsló című musicalt bizonyára más szemmel nézzük majd a fenti ismeretek birtokában, a jó hír azonban az, hogy az eredeti történet ma is ugyanolyan tartalmas és izgalmas, mint száz évvel ezelőtt, és bízhatunk benne, hogy az Óz-univerzumhoz kapcsolódó legújabb filmes vagy színpadi feldolgozások már sokkal méltóbban bánnak szereplőikkel is. 

Kiemelt kép: Judy Garland Dorothyként viselt, New Yorkban kiállított cipője az 1939-es filmből,  John Lamparski/WireImage