A divatipar, különösen az olcsó kollekciókat egyre nagyobb tempóban kibocsátó fast fashion jelen formájában nem fenntartható, és ezt már nemcsak a klímakatasztrófa miatt aggódók és az emberi jogi aktivisták látják így, hanem az ipar szereplői is. (Tudtad például, hogy egyetlen pamutpóló előállításához 2700 liter vízre van szükség? A környezetet leginkább megterhelő ruhaanyagokról ebben a cikkben írtunk bővebben.) Az Epson nevű technológiai vállalat a neves japán divattervezővel, Yuima Nakazatóval és a megegyező nevű Yuima Nakazato márkájával együttműködve a 2023-as tavaszi-nyári párizsi Haute Couture divathéten olyan kreációkat mutatott be, amelyek erre a létező, hatalmas problémára adnak megoldási javaslatot.
Yuima Nakazato a digitális textilnyomtatását használta egyedi és kreatív világképének visszaadásához, néhány alkotását pedig egy új, fenntarthatóbb és az iparágat potenciálisan átalakító textilgyártási folyamat segítségével valósította meg.
Az Epson korábban irodákban használt száraz szálas technológiáját (ezt már kereskedelmi forgalomban is használják irodai papír újrahasznosítására – a művelet gyakorlatilag nem igényel vizet) alakították át, hogy nyomtatható anyagot állítsanak elő használt ruhadarabokból. Ezt elsőként a világsztárokat is felvonultató párizsi divathéten mutatták be 2023. január 25-én, a Yuima Nakazato márkával kötött hároméves együttműködésének részeként. A
forradalmi technológia lényege, hogy gyakorlatilag vízigény nélkül állít elő nyomtatható nem szőtt anyagot használt ruhadarabokból,
ezzel jelentős mértékben csökkentve a textilnyomtatás, így a divatipar környezeti lábnyomát. Az együttműködés nemcsak felhívja figyelmet a divatipar felesleges termeléssel járó víz- és anyaghulladék termelésére, de azt is bemutatja, hogy a környezetbarátabb pigmentfestékeket használó digitális textilnyomtatásra való áttérés hogyan válhat a fenntarthatóbbá és kevésbé pazarló textilnyomtatási eljárással.
A Yuima Nakazato legújabb divatvonalának megalkotásához használt ruhadarabok anyagát Afrikából szerezték be, ahová sok, a világ más részeiről származó eldobott ruhadarab kerül (hogy mi mit csinálhatunk a megunt, de eladhatatlan ruháinkkal, arról ebben a cikkünkben írtunk bővebben). Nakazato ellátogatott Kenyába, ahol mintegy 150 kg ruhahulladékot gyűjtött össze, melyek egyébként az ottani kidobott textíliákból álló „ruhahegyre” kerültek volna. A „megmentett” textíliákból a technológiai cég ezután több mint 50 méter új, újra szálazott, nem szőtt anyagot állított elő a száraz szálas eljárás segítségével, amelynek a (direkt két n-nel írt) Monna Lisa pigmenttintás digitális nyomtatási technológiájával adtak új életet. „Bár még korai fázisban van a technológia, az Epsonnál úgy véljük, hogy a száraz szálas technológiája a pigmenttintás digitális nyomtatással egyesítve jelentősen csökkentheti a vízfelhasználást, ezáltal egy sokkal fenntarthatóbb jövőt kínálhat a divatiparnak, miközben a tervezőknek minden eddiginél nagyobb szabadságot ad kreativitásuk teljes kifejezésére” – mondta Hitoshi Igarashi, az Epson nyomtatási megoldások részlegének munkatársa.
A projekt sikerét mutatja, hogy az Epson és a Yuima Nakazato egyaránt folytatni kívánja a fenntarthatóbb divatiparhoz való hozzájárulás lehetőségeinek feltárását.
Kiemelt kép: Yuima Nakazato egyik kreációja a párizsi Haute Couture divathéten 2023. január 25-én – Fotó: Epson