Motorozni életforma: akik egyszer beleszerettek a száguldásba és kötetlenségbe, akkor is űzik szenvedélyüket, ha tudják, veszélyes hobbit választottak. Itthon évente több száz esetben szenvednek balesetet motorosok, és a közhiedelemmel ellentétben ezekben csak kisebb részben ők a vétkesek. Mégis ők járnak rosszabbul: bár motoron ülve is óriási sebességgel közlekedhetnek, testük sokkal jobban ki van téve a sérülések veszélyének, mivel alig védi valami becsapódáskor. A láb- vagy épp bordatörés éppen olyan mindennapos ezekben a balesetekben, mint a csípő sérülése, és sajnos nem ritka a visszafordíthatatlan károsodást okozó gerincsérülés sem, és akkor még nem is beszéltünk a maradandó lelki károsodásokról.
A bukósisak persze fontos védelmi eszköz, és sokat segíthet felületi sérülések ellen a vastag, akár kevlár-alapú motoros ruházat is, de nagyobb balesetnél, amikor a motoros lerepülve járgányáról nagy erővel az aszfaltba csapódik, már nem sokat ér a kicsit vastagabb holmi sem. Egy cég vadonatúj fejlesztésének köszönhetően most úgy tűnik, változhat a helyzet, és
a motorosok is nagyobb biztonságban lehetnek az úgynevezett légzsákos farmerekben motorozva,
amelyek baleset esetén felfúvódva jelentős mennyiséget elnyelnek a becsapódás erejéből. A nevezetes ruhadarab a világ legerősebb farmeranyagából készül, de még ennél is egyedülállóbbak a benne rögzített légzsákok, amelyek kis CO2-patronok segítségével aktiválódnak minden olyan esetben, amikor a motoros leesik a motorról, és lendülete megrántja az aktiváló kart.
A kioldó mechanizmus egy erős kötél, amely a farmert a motorkerékpárhoz köti. Amikor baleset esetén a motoros lerepül a motorról, a kötél meghúzódik, és a másodperc tört része alatt működésbe lép a kis szerkezet, ami azonnal felfújja a légzsákokat. A védelem a légzsáknak és a vastag farmeranyagnak köszönhetően kettős: a légzsák az ütőerőket, addig az Armalith nevű egyrétegű farmerszövet a súrlódási erőket kezeli, a svéd gyártó cég illetékesei szerint.
Állításuk szerint a Mo’cycle márkájú légzsákos farmerük eddig védtelen területeket fed le az alsó testrészen. Olyan testrészeket óvhat meg, amelyek korábban nagyon erősen ki voltak téve az ütközéskor keletkező sérülésnek, ilyen testrészek például a combok, a test hátsó része, és különösen a farokcsont, amely kifejezetten hajlamos a töréses sérülésre.
A gerincoszlop első csontjának védelme szintén úttörő lehet a légzsák-technológiának köszönhetően, ez pedig azért fontos, mert a súlyos gerincsérülések sok esetben élethosszig tartó bénuláshoz vezethetnek. „Az Airbag farmer és mellény csökkenti a sérülések kockázatát, miközben ugyanolyan kényelmes, mint bármely más nadrág, és 100%-ban újrafelhasználható” – állítja a gyártó.
A nadrághoz a gyártó cég felsőruházatot is kifejlesztett ugyanabból az anyagból, így a motoros teljes teste védve lehet a nagy ütések sokkjától.
A felfújható részek, amikor nincsenek levegővel telve, teljes mértékben láthatatlanok, és az is elképzelhetetlen, hogy a zsákok véletlenül működésbe lépjenek, ugyanis a zsinórt mintegy 40 kilós erővel kell megrántani ahhoz, hogy beinduljon. A zsákokat rejtő ruha alapanyaga egy a NASA által is használt ultrakönnyű, nagyon magas minőségű kelme, ami ugyanakkor akár otthon mosható, és amiből a légzsákokat mosáskor könnyedén ki lehet venni. A légzsákok szintén újrahasználhatók, ehhez csak a CO2 palackot kell újratölteni.
A balesetekből eredő sérülések kockázatát természetesen a leginkább az csökkenti, ha motorozáskor és autózáskor is betartjuk a KRESZ szabályait, ha a megengedett sebességhatárt nem lépjük túl, ha folyamatosan figyelünk a közlekedésben részt vevő többi autósra, motorosra és ha sosem ülünk a volán vagy a motor kormánya mögé úgy, hogy előtte alkoholt fogyasztottunk. Érdekesség, hogy bár az autók biztonsági tesztjei valamennyire előrébb járnak a motorokénál, a női töréstesztbábura 2022-ig kellett várni, 50 évig csak a férfiak méreteit vették figyelembe.
Kiemelt kép: Getty Images