lezuhant repülőgéproncs eitópiában

Túl gyorsan haltak meg, ezért nem jár kártérítés a családjaiknak?

Orvosszakértők szerint a baleset olyan gyorsan történt, hogy az áldozatok agya fel sem foghatta azt.

2019 márciusában zuhant le az Ethiopian Airlines 302-es járata az etiópiai főváros, Addisz-Abeba közelében, ami a második halálos kimenetelű Boeing 737 Max-baleset volt – mindössze öt hónapon belül. A szóban forgó esetben a repülőgép a felszállás után mindössze hat perccel, becslések szerint kb. 1126 km/órás sebességgel csapódott a földbe, a szerencsétlenségben pedig a fedélzeten tartózkodó összes (egészen pontosan 157 fő) utas és a személyzet is életét vesztette. Az elhunytak hozzátartozói kártérítést követelnek, a Boeing azonban hárítja a felelősséget, a jogi csatározás pedig így most is zajlik az Illionois állami bíróságon.

Egy február 27-i bírósági beadványban, amelyről először a Wall Street Journal számolt be, a Boeing ügyvédei egy olyan szakértőt szólaltattak meg, aki szerint a baleset túl gyorsan zajlott le ahhoz, hogy az áldozatok agya feldolgozza a fájdalmat a haláluk előtt. A másik oldal ügyvédei szerint azonban a cégnek pénzben kell kárpótolnia a családokat azért a szenvedésért és halálfélelemért, amelyet az áldozatok a 737-es földbe csapódása előtti percekben éltek át. A beadvány szerint a Boeing ügyvédei állítják, hogy „kétségbevonhatatlan bizonyítékok szólnak arról, hogy a halál azonnal bekövetkezett, és

minden spekuláció, ami szerint az utasok bármit is éreztek, amikor a gép lezuhant, megalapozatlan.”

Illinois-i törvényekre hivatkozva a Boeing ügyvédei azt hangsúlyozták, hogy csak akkor kötelesek kártérítést fizetni az áldozatok családjainak, ha be tudják bizonyítani, hogy a szenvedés valóban bekövetkezett.

A családokat képviselő ügyvédek szerint viszont az áldozatok „tagadhatatlanul szörnyű érzelmi stresszt, fájdalmat és szenvedést, valamint fizikai behatást/sérülést szenvedtek el”.

Az Ethiopian Airlines 302-es járatán elhunytak családtagjai szeretteik képeit mutatják a képviselőház közlekedési és infrastrukturális bizottsága előtti meghallgatáson 2019. október 30-án a Capitol Hillen, Washingtonban. (Fotó: Alex Wong/Getty Images)

Még ebben az évben döntés születik arról, hogy a Boeing mekkora kártérítést lesz kénytelen fizetni a hozzátartozóknak. A cég korábban vállalta a pénzügyi felelősséget a balesetért, amelyet hibás automatizált rendszerek okoztak (és amelyek miatt le is leállították a Maxok gyártását és forgalmazását).

A baleset után Etiópia csatlakozott Kínához és más országokhoz, amelyek a Boeing 737 Max 8 típusú repülőgépekből álló flottájukat nem használják többé. Az UNILAD-nak nyilatkozva a Boeing szóvivője elmondta: „Mély részvétünket fejezzük ki mindazoknak, akik a Lion Air 610-es járatán és az Ethiopian 302-es járatán elvesztették szeretteiket. Elismertük ezeknek a tragikus baleseteknek a szörnyű következményeit, és előre vállaltuk, hogy teljes és méltányos kártérítést fizetünk minden veszteséget szenvedett családnak. Az elmúlt évek során betartottuk kötelezettségvállalásunkat, mivel a követelések jelentős többségét rendeztük, és várakozással tekintünk a fennmaradó ügyek konstruktív megoldása elé, hogy biztosítsuk a családok teljes és méltányos kártérítését”.

Túl lehet élni egy zuhanást?

Bár borzasztóan ritka, azért nem teljesen egyedülálló, hogy valaki túléljen egy repülőgép-szerencsétlenséget. Juliane Koepcke 17 évesen az anyjával repült Dél-Amerikában, amikor a gépük gyakorlatilag szétrobbant a levegőben. A lány 3 kilométert zuhant, majd napokig barangolt az Amazonasi esőerdőben, mígnem rábukkant néhány favágó, akik így megmentették az életét.

Arról, hogy létezik-e biztonságos ülés a repülőgépeken, amelyek növelik a túlélés esélyét egy esetleges katasztrófa esetén, több elemzés is született már. Az egyik szerint a repülőgép farához közel elhelyezkedő utasok körülbelül 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel élték túl a baleseteket, mint az elöl ülők. A repülőgép hátsó részében, a szárny mögött lévő ülések 69 százalékos túlélési arányt mutattak, míg a szárny fölött és az utastérben lévő ülések 56 százalékosat. Az ülések első 15 százalékának 49 százalékos volt a túlélési aránya az elemzők megállapításai szerint.

Egy másik kutatás szerint

konkrétan a hátsó rész középső ülései a legbiztonságosabbak – ezeken utazva „mindössze” 28 százalékos az elhalálozás aránya.

A legkevésbé biztonságosak az utastér középső harmadában lévő folyosói ülések voltak, ahol az elhalálozás aránya 44 százalék volt.

Természetesen vannak módok arra, hogy növeljük a túlélési esélyeinket, függetlenül attól, hogy hol ülünk: figyeljünk oda a biztonsági tájékoztatóra, alkoholfogyasztásunkra, és jegyezzük meg, hány sor választ el minket a legközelebbi kijárattól, valamint gondoljuk át, hogy egy – nagyon-nagyon valószínűtlen – baleset esetén miképp viselkedhetünk a legösszeszedettebben.

Kiemelt kép: Egy férfi az összeroncsolódott fémkupacot nézi, amelyet a munkások gyűjtöttek össze az Ethiopian Airlines ET302-es járatának lezuhanásának helyszínén a helyreállítási munkálatok során 2019. március 11-én az etiópiai Bishoftuban. (Fotó: Jemal Countess/Getty Images)