„Jó éjt, viszlát, elpusztulunk!” Megrázó utolsó üzenetek lezuhant gépek pilótafülkéiből

A pilótafülke hangrögzítője az egyik legfontosabb, de egyben kísérteties maradványa a repülőgép-szerencsétlenségeknek.

A repülőgép fekete dobozának ez a része rögzíti a repülőgép kapitánya és másodpilótái, illetve a személyzet közti beszélgetéseket, hogy üzemzavar vagy egy esetleges katasztrófa esetén segítsen a nyomozóknak meghatározni, mi romolhatott el. Ezeket az egyébként nélkülözhetetlen feltételeket néha nagyon nehéz meghallgatni.

Íme néhány a leghátborzongatóbb utolsó szavak közül, melyeket repülőgép-szerencsétlenségek kapcsán rögzítettek. 

„Mayday, mayday, mayday, mayday!”

A COVID-19 járvány miatt 2020-ban gyakorlatilag leállt a légi közlekedés, de az év sem volt halálos balesetek nélkül. Az egyik legtragikusabb a Pakistan International Airlines 8303-as járatának májusi, karacsi lezuhanása volt. Kilencvenhét ember halt meg a fedélzeten (ketten csodával határos módon túlélték a becsapódást), amikor a repülőgép két hajtóműve leállt, és a gép egy lakónegyedre zuhant, miután többször is megpróbált leszállni a Dzsinnah nemzetközi repülőtéren. A pilóta és a légiforgalmi irányítás utolsó üzenetváltása azt mutatta, hogy a kapitány tudta, hogy az Airbus A320-as gépnek hajtóműhibája van. „Visszatérünk, uram! Elvesztettük két hajtóművünket” – mondta a pilóta az angol nyelvű átirat szerint. „Uram, mayday, mayday, mayday, mayday Pakistan 8303” – adta le az utolós vészjelzést, majd az adás véget ért.

„B…a meg, meg fogunk halni!”

Mind a 228 utas és a teljes személyzet életét vesztette, amikor az Air France 447-es, Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata 2009 júniusában az Atlanti-óceánba zuhant. A baleset az Air France történetének legsúlyosabb balesete, a katasztrófa oka azonban évekig rejtély maradt. A pilótafülkében készült felvételek szerint a fülkében káosz alakult ki, amikor egy műszaki probléma akkor következett be, amikor a gép kapitánya épp pihent és egy újonc pilóta irányította a gépet. Mire a kapitány visszatért a pilótafülkébe, a repülőgép motorja már leállt. „B…a meg, le fogunk zuhanni! Ez nem igaz! De mi történik?” – kiáltotta David Robert kapitány, miközben az újonc másodpilóta, Pierre-Cedric Bonin azzal küzdött, hogy irányítsa a gépet. Miközben a riasztások sorozata folytatódott, valaki megszólalt: „B…a meg, halottak vagyunk.” Ez volt az utolsó rögzített mondat. 

„Anya, szeretlek!”

1978 szeptemberében a Pacific Southwest Airlines 182-es járata összeütközött egy Cessna típusú könnyűrepülőgéppel, amikor a Lindbergh Field-en, a mai San Diegó-i nemzetközi repülőtéren épp ereszkedett és leszállni készült. A Pacific Southwest gépén 135-en haltak meg, ketten a Cessnán, és heten a földön.  A PSA gépéről készült felvétel rögzíti az ütközés hangját, és a repülőszemélyzet reakcióját az azt követő 20 másodpercben, egészen a becsapódásig.

Kapitány: „Mi van itt?”

Első tiszt: „Eltaláltak minket, ember, eltaláltak minket.”

Kapitány (a rádión): „Torony, lezuhanunk, itt a PSA”.

Az utolsó szavak pedig így hangzottak: „Készüljetek fel! Anya, szeretlek.”

„Jön az a rohadék!”

Több mint négy évtizede történt, de a spanyolországi Tenerife repülőterén esett katasztrófa még mindig minden idők leghalálosabb repülőgép-szerencsétlenségének számít. 1977. március 27-én két Boeing 747-es – az egyiket a holland KLM, a másikat az időközben megszűnt Pan American légitársaság üzemeltette – ütközött össze a kifutópályán, katasztrofális tüzet okozva, amely mindkét gépen 583 ember halálát okozta. A baleset azután történt, hogy egy szerencsétlen eseménysorozat következtében a Pan Am gépe a KLM gépének útjába került a kifutópályán, amikor a KLM felszállni készült. A Pan Am személyzetét hallani lehetett kiabálni a kifutópályán feléjük dübörgő KLM gép felé. „Ott van!” –  kiáltotta Victor Grubbs, a Pan Am kapitánya a pilótafülke hangfelvételén. „Nézzétek! Az istenit, jön az a rohadék!” Ezzel a két hatalmas repülőgép összeütközött a katasztrofális, minden korábbinál több halálos áldozatot követelő a légi balesetben.

„Jó éjt, viszlát, elpusztulunk!”

A LOT Polish Airlines 5055-ös járata 1987 május kilencedikén 183 utassal és személyzettel a fedélzetén a varsói Frederick Chopin repülőtérről szállt fel New York felé, de a gép soha nem hagyta el Lengyelországot. Röviddel a felszállás után a gép két hajtóműve és a magassági kormánya is tönkrement. Körülbelül 30 perccel az első hajtómű felrobbanása után a gép a Varsó külvárosában lévő Kabaty erdőben landolt. A pilótafülke felvétele a Flight Safety Australia szerint a repülőgép személyzetének egyébként viszonylag nyugodt reakcióját rögzíti, amint megvitatják a légiforgalmi irányítással a lehetőségeiket. Ennek alapján úgy döntöttek, hogy megpróbálnak leszállni Varsóban, de ez sajnos nem sikerült. A szörnyű utolsó szavak lengyelül hangzottak el, magyarul pedig annyit tesznek: „Jó éjt, viszlát, elpusztulunk!”

Zuglói lakóházra zuhant a kisgép

Hazánk egyetlen, mára megszűnt légitársaságát sem kerülték el a balesetek. 1961. augusztusában a Malév egy kisrepülőgépe egy zuglói lakóházra zuhant, a szerencsétlenségben harmincan haltak meg. A személyzet utolsó szavai nem maradtak fenn, de ahogy erről korábbi cikkünkben is írtunk, a vizsgálat számos hiányosságot feltárt. „Az utasok száma meghaladta az ülőhelyekét, és a holttestek elhelyezkedéséből a vizsgálóbizottság azt is megállapította, hogy az esemény pillanatában két női utas tartózkodott a pilótafülkében, a hajózószerelő viszont elhagyta szolgálati helyét. A vizsgálat megállapítása szerint a gép személyzete – feltehetően utasai rosszul értelmezett szórakoztatására – megengedhetetlen manővereket végzett az utasszállítóval.” 

Kiemelt kép: Getty Images