Az általunk viselt és preferált színek és jelentésük némileg szubjektív dolog, hiszen egy-egy árnyalat mindenkinek mást jelenthet – de azt már tudjuk, melyik csillagjegy melyik színt kedveli leginkább. De talán nem okozunk meglepetést, ha azt mondjuk, hogy a színek és azok jelentése között nagyon is tudományos okok rejlenek.
A színpszichológia azt tanulmányozza, hogy az egyes színek hogyan befolyásolják hangulatunkat és milyen mértékben hatnak viselkedésünkre. Egy 2020-ban végzett tanulmány arra jutott, hogy valóban, az emberek bizonyos színeket meghatározott érzelmekkel párosítanak: a 4598 emberen végzett kutatást 30 ország lakosai között végezték, és az alanyok érzelmi asszociációit vizsgálták. A válaszadók 51%-a a feketét a szomorúsággal, 68%-a a pirosat a szerelemmel, 35%-a a kéket a megkönnyebbüléssel, 39%-a a zöldet az elégedettséggel, 36%-a a barnát az undorral, és 52%-a a sárgát az örömmel azonosította.
Színek az öltözködésben
Szakértők úgy gondolják, hogy az általunk választott ruhák és azok színei kifejezhetik aktuális lelki világunkat, személyiségünket, és azt, ahogy szeretnénk, hogy mások lássanak és érzékeljenek bennünket – végülis az öltözködés egyfajta nonverbális kommunikáció, amellyel saját magunkról állítunk valamit.
Ezek a dolgok ugyanakkor személyes, kulturális és aktuális helyzeti tényezőktől egyaránt függhetnek. Általánosan elmondható, hogy a semleges színeket viselve biztonságban érezzük magunkat, míg a kihívóbb darabok és merészebb színösszeállítások extrovertáltabbá tesznek bennünket, azaz könnyebben kifejezzük aktuális hangulatunkat és érzéseinket, általuk kitárulkozunk a világ felé.
A narancssárga szín az öltözködésben kreativitást jelképez, az ambiciózus személyek színe, ezen kívül a boldogságot és az energiát szimbolizálja, így viselője vélhetően tele van élettel, és tudatalatt boldog időszakában hordja a narancssárga ruhákat.
A kék ruhákat viselők a magabiztosságot sugározzák magukról, éppen ezért az állásinterjúk és a munka világának (pl. blúz, öltöny) egyik kedvelt ruhaszíneként tartják számon.
Stresszes helyzetekben a kék viselése nyugalomra ösztönöz, általánosságban véve pedig stabilitást és hűséget közvetít. A lila szín a titokzatossághoz köthető, viselője pedig általában fel akarja hívni magára a figyelmet. A lilát mély érzelmekkel rendelkező személyiségtípusok viselik általában, akik jó alkotói készségekkel rendelkeznek. Kutatók szerint, aki lilát visel legszívesebben, érzékeny, érzelmes, ám kiszámíthatatlan jellemű ember.
A zöld a természet és a szerencse színeként meghittséget, biztonságérzetet sugall. A természetes, földhözragadt zöld színt választók az üdeséget és a frissességet közvetítik. A citromsárga színt viselők energiát és pozitivitást közvetítenek ruhadarabjaikkal, ugyanis a sárga egy kellemes, inspiráló szín. Mivel fokozza a koncentrációit, gyakran alkalmazzák plakátokon és hirdetésekben. A piros egyértelműen a harag jelképe, de ugyanakkor a szerelem és a szeretet színe is egyben. Viselője merésznek és szenvedélyesnek érzi magát, és piros ruháival általában vonzza a tekinteteket. A fehéret több személyiségtípus is szívesen hordja, hiszen semleges szín. A szabadságot és a tisztaságot jelképezi, kutatók szerint a fehéret viselők sokszor valamilyen új kezdetét jelképezik színválasztásukkal. Pszichológusok szerint a rózsaszínt kedvelők vidám, optimista személyek és romantikus alkatok. A világos rózsaszín egyébként egy nyugtató árnyalat, ezért is használják sokszor börtönök falán, hogy így csökkentsék az agresszióra való hajlamot a raboknál. Kutatók szerint a külvilág a fekete színt viselő embert a komolysággal és az intelligenciával azonosítják. Erős, határozott szín, csakúgy, mint a barna, mely a föld színeként magabiztosságot áraszt.
A színek hatása a viselkedésre és az étkezésre
A színek értékelése kultúránként eltérő. Míg hazánkban valakit megesz a „sárga irigység”, addig az angol nyelvterületeken a sárga kifejezés helyett zöld jelzőt használnak az irigy emberekre. A gyász a nyugati kultúrkörben a feketével párosul, azonban például több afrikai törzsnél, Kínában és Japánban a színe a fehér.
A színek tudatunkon kívül az étkezés kapcsán is nagy befolyással lehetnek ránk.
Az ételszínezékek például köztudottan növelhetik étvágyunkat, ezért alkalmazzák sokszor ételek csomagolásain vagy éppen a gyorséttermekben a pirosat, a narancssárgát, a citromsárgát. Kutatók szerint a hideg és sötét színek nemkívánatosnak számítanak az étkezésben, ezek ugyanis elveszik az ember étvágyát, legyen akár az étel, akár a környezet hasonló színű. A kék és fekete élelmiszerek – mivel nem igazán léteznek (vagy legalábbis nem természetes formában), étvágytalanságot és undort válthatnak ki az emberből.
Kiemelt kép: Getty Images