brit királyi divat kiegészítők

10 öltözködési trend, amit a brit királyi család hozott divatba

Az évek során a királyi család tagjai rengeteg olyan ruhadarabot viseltek, amelyek azóta is nagy hatással vannak a mai divatra.

Nem is olyan régen történt, hogy amikor Harry herceg 2017-ben bejelentette, hogy eljegyzi szerelmét, Meghan Markle színésznőt, onnantól kezdve bármit is vett magára a leendő hercegné, gyakorlatilag percek alatt elkapkodták az üzletekből. (Talán emiatt is hitte sokáig, hogy ő lesz Nagy-Britannia új Beyoncéja, már ami a népszerűséget illeti.) A Brand Finance pénzügyi cég szakemberei azonnal megjósolták, hogy Meghan közel 150 millió fonttal fogja fellendíti az ország gazdaságát, mivel annyian fogják utánozni a stílusát, és lemásolni a ruháit. A Lyst nevű, globális divatkereső platform szerint 2019-ben a hercegné volt az, akinek öltözködése a legnagyobb befolyással bírt, átlagosan 216%-kal növekedett meg az internetes keresés a hozzá hasonló ruhák iránt (például a J Crew márkának 102%-os növekedést hozott, miután ilyen szoknyában jelent meg a nyilvánosság előtt, az esküvő után pedig 60%-kal többen kerestek rá a menyasszonyi ruháját biztosító Givenchy divatházra.) A jelenséget Meghan-hatásnak nevezték el akkoriban az erre fogékonyak, és

bár manapság a hercegné már korántsem örvend olyan nagy népszerűségnek, mint néhány évvel ezelőtt, a divatra gyakorolt hatása tagadhatatlan.

De persze nem egyedül Meghan Markle számít (vagy számított) divatikonnak a királyi családból: az uralkodói réteg mindig meghatározta a hétköznapi emberek öltözködését, így természetesen manapság is nagy hatással vannak ránk. A hercegnők, hercegnék és II. Erzsébet néhai királynő is beírták magukat a divattörténelembe kedvenc darabjaikkal.

Ezt felismerve, szintén a Lyst nemrég feltárta azt is, hogy melyek azok a trendek, amelyeket a királyi család tagjaitól lestünk el, ültettük át a hétköznapjainkba, és még ma is (vagy inkább újra) nagyon menőnek számítanak.

Kardigán

A kardigán egy olyan ruhadarab, amit eredetileg az angol haditengerészek viseltek. Az első kardigánokat 1854-ben, VI. Albert brit király parancsára kezdték hordani a haditengerészeti erők, majd az 1920-as években az átlagemberek körében is divatossá vált.

Diana, a kisgyerek Harry herceg, és Diana anyja, Frances 1989-ben.

Diana kardigánban, a kicsi Harry herceg és Diana anyja, Frances 1989-ben. (Fotó: Jayne Fincher/Princess Diana Archive/Getty Images)

Azóta a királyi család tagjai is gyakran viselnek kardigánt, csakúgy mint közemberek világszerte. 

Color blocking

A királynő híres volt arról, hogy élénk, merész színű ruhákat viselt, aminek – mint ahogy arról mi is beszámoltunk – nemcsak ízlésbeli, hanem különleges oka volt: így az uralkodót nagy tömegben is kiszúrhatta a biztonsági személyzete, na meg persze a rajongók is, akik azzal a tudattal mehettek haza, hogy élőben látták II. Erzsébetet. Az élénk darabokat a királynő szerette komplementer kiegészítőkkel passzintani, hogy tökéletes „színt a színre” hatást érjen el.

II. Erzsébet királynő és a királyi család tagjai Harry herceg és Meghan Markle esküvőjén 2018-ban

A királynő, valamint a brit királyi család tagjai Harry és Meghan 2018-as esküvőjén. (Fotó: Andrew Milligan – WPA/Getty Images)

Ehhez a jó szokásához híven a néhai uralkodó egy feltűnő, lime színű Stewart Parvin ruhát és Angela Kelly kalapot viselt unokája, Harry herceg 2018-as esküvőjén – és a Lyst szerint az élénk színű kosztümökre való rákeresés világszerte 89 százalékkal nőtt emiatt.

Válltömés

Diana hercegné óriási stílusikon volt, a Lyst szerint pedig az általa befolyásolt leghíresebb divatirányzat a power shoulder, azaz a válltöméssel kihangsúlyozott felsőké volt.

Diana hercegné egy válltöméses blézerben

Diana hercegné válltöméses blézert visel 1989-ben. (Fotó: Georges De Keerle/Getty Images)

Vilmos és Harry herceg édesanyja imádta kihangsúlyozni formás vállait, ahogyan azt például a híres – vagy hírhedt? – fekete bosszúruhájával is tette. Számtalan ilyen szabású blézert és blúzt viselt, az ezekhez hasonlók pedig ma ismét kifejezetten divatosnak számítanak.

Tökéletes kabát

A brit királyi család egyik legújabb és az egykori páriából kedvenccé avanzsált Kamilla királyné után talán legmegosztóbb tagja Meghan Markle, aki mióta hozzáment Harry herceghez, a divaton is rajta hagyta kéznyomát, mégpedig a tökéletesen szabott és stílusos felöltők iránti szeretetével. „Meghan Markle világszerte »glóriahatást« (amit holdudvar-hatásnak vagy halo-effectnek is neveznek – a szerk.) keltett az öves és mintás kabátok iránti keresletben” – írja a Lyst.

Meghan és Harry bejelentik az eljegyzésüket

Meghan és Harry bejelentik az eljegyzésüket. (Fotó: Getty Images)

Holdudvarhatásnak azt a kognitív torzítást nevezik a marketingben, amikor egy valamely személyről, tárgyról vagy dologról alkotott benyomás befolyásolja az adott dologról általánosan alkotott ítéletünket. Tehát például: miután Meghan Markle egy krémszínű Line the Label kabátot viselt az eljegyzés bejelentésekor, a Lyst szerint ennek a bizonyos kabátnak az összes darabja 12 órán belül elfogyott a raktárakból (és a márka többi termékére, valamint egyéb márkák hasonló szabású kabátjaira is sokszorosan megnövekedett a kereslet).

Sportos elegancia

Cambridge hercegnője gyakran jelenik meg a királyi család képviselőjeként hivatalos sporteseményeken – többnyire férje, Vilmos herceg oldalán. Katalin ráadásul maga is többféle sportot űz: többek között síel és vitorlázik, így nem csoda, hogy sokszor látjuk sportos szerelésekben.

Katalin hercegné és a sportos dzseki

Katalin hercegné sportos dzsekiben. (Fotó: Max Mumby/Indigo/Getty Images)

A Lyst beszámolója szerint nagy hatással volt az athleisure-trendre, amikor Katalin hercegné 2017-ben egymás után két nyilvános eseményen is egy Perfect Moment márkájú sídzsekit viselt – a Lyst ezek után 390 százalékos növekedést tapasztalt a keresésekben a világ minden tájáról.

Cicás napszemüveg

Bár a túlméretezett napszemüvegek elsődleges népszerűsítése Jackie Kennedy Onassisnak tulajdonítható, Margit hercegnő volt az, aki a cat-eye statement napszemüvegek királyi úttörőjévé vált. II. Erzsébet húga már az 1950-es években is előszeretettel viselt ilyen cicás napszemüveget, a kiegészítő népszerűsége pedig azóta is töretlen. 

Margit hercegnő és férje, Lord Snowdon 1970-ben. (Fotó: Anwar Hussein/WireImage)

Margit hercegnő és férje, Lord Snowdon 1970-ben. (Fotó: Anwar Hussein/WireImage via Getty Images)

A Lyst jelentése szerint az utóbbi években a macskaszemű napszemüvegekre irányuló keresések 71 százalékkal nőttek, ami azt mutatja, hogy manapság egyre többen szeretnének hasonló stílusú kiegészítőt viselni.

Felső fogantyús kézitáskák

II. Erzsébet kedvenc kézitáskája egy kis méretű, felső fogantyúval ellátott változat volt, amelyet általában a Launer London brit luxuskiegészítő márka készített. Ezeket nem csak arra használta, hogy a személyes dolgait, például zsebkendőt és rúzst tartson bennük, hanem arra is, hogy segítségükkel finom jelzéseket adhasson le a környezetének arról, hogy mit szeretne csinálni. Így diszkréten tudta mutatni, ha mondjuk távozni akar egy helyszínről, vagy megunta a vendégét.

II. Erzsébet királynő és jellegzetes Lauder táskája

II. Erzsébet királynő és jellegzetes Lauder táskája. (Fotó: Max Mumby/Indigo – Pool/Getty Images)

A Lyst szerint a hasonló kialakítású táskákra való keresés 27 százalékkal nőtt az utóbbi időben, kifejezetten őfelsége Launer táskáira pedig átlagosan hatpercenként keresnek rá a népek.

Derékövek

Margit hercegnő mindig is szerette kihangsúlyozni karcsú derekát, ezért ruhák és kabátok fölé rendre öveket húzott a megfelelő hatás eléréséhez. Ezt a trendet sokan azonnal elkezdték másolni, napjainkban pedig olyan hírességek, mint Gigi Hadid és Kylie Jenner is szívesen követik a példáját, és rendszeresen vastag övek segítségével varázsolnak maguknak darázsderekat.

Margit hercegnő 1950-ben derékövet visel

Margit hercegnő 1950-ben. (Fotó: Keystone-France/Gamma-Rapho via Getty Images)

A Lyst szerint a női övekre való keresés általánosságban 34 százalékkal nőtt az előző évhez képest, amit az olyan statement-csatos övek népszerűsége hajt, mint például a Gucci logós öve.

Choker-nyakékek

Ezt a nyakkiegészítő-trendet valójában még Alexandra királyné (1844-1925) indította útjára a 19. században, aki többféle nyakláncot viselt (lehetőleg egyszerre), hogy elrejtsen egy a nyakán húzódó heget. A nyakra tapadó ékszer az Art Nouveau-mozgalom, azaz a szecesszió idején ismét nagy népszerűségre tett szert, azonban a 1990-es években vált igazán trendivé, amikor a grunge és punk stílusok visszahozták a divatba. Ebben az időszakban szupersztárok, például Madonna és Gwen Stefani is gyakran viseltek choker-nyakláncokat.

Alexandra királyné a nyakán choker fazonú nyakláncokkal

Alexandra királyné. (Fotó: The Print Collector/Print Collector/Getty Images)

Azóta a choker-nyaklánc népszerűsége hol csökken, hol nő, mindenesetre rendszeresen feltűnik az ékszerboltok kínálatában. A Lyst statisztikái szerint most ismét reneszánszát éli: a chokerekre vonatkozó keresések 37 százalékkal nőttek az elmúlt két évben.

Lovagló stílus

A királynő másik kedvenc stílusa az élénk színek mellett a lovas viselet volt, olyan darabokkal, mint a lovaglónadrág, a tweedzakó és a térdig érő lovaglócsizma. Ez nem csupán stílus vagy ízlés kérdése volt számára, hiszen kiskora óta lovagolt (méghozzá remekül), és élete végéig szenvedélyesen szerette a lovakat.

II. Erzsébet királynő a kisérője társaságában lovagol 2006-ban.

II. Erzsébet királynő a kisérője társaságában lovagol 2006-ban. (Fotó: Max Mumby/Indigo/Getty Images)

Ez a stílus mára egy olyan klasszikussá vált, amihez a tervezők szívesen nyúlnak vissza újra és újra. A Chloé és a Burberry a 2018-as tavaszi/nyári kollekciójában is bemutatott ilyen darabokat (a Lyst 55 százalékos növekedést tapasztalt az ezekre való rákeresésekben 2018 márciusában), a tweedblézerekre és steppelt kabátokra való keresés pedig 10 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Így elmondható, hogy ezek a darabok ma is nagyon divatosak, megéri többet költeni egy-egy ilyenre, hiszen örök darabok.

A nőklapja.hu legújabb sorozatában budapesti vintage üzleteket járunk végig, hogy megmutassuk, hogyan lehet ruhatárunk egyedi és stílusos – fenntartható módon. Az első részben az elmúlt években kultikus hellyé vált Lovebug Vintage-be ugrottunk be körbenézni kicsit, és beszélgetni a tulajdonossal, Kertész Violettával.

Kiemelt kép: Getty Images / Canva