6 dolog, amit sose tegyünk a szállodában a takarító személyzet szerint

Elmondták, milyen hibákat vétenek leggyakrabban a vendégek.

Szállodai szobákat takarítani nem csak játék és mese! Ez a fajta munka hosszú órákon át intenzív fizikai megterheléssel járhat a test számára, a szoros időrend miatt pedig mentálisan is kimerítheti a takarítókat – mindeközben pedig muszáj alaposnak lenniük. Sokan mégsem becsülik meg eléggé a takarítók munkáját. Bizonyára mi magunk is tapasztaltuk már, hogy bizonyos vendégek milyen tiszteletlenül bánnak a hotel személyzetével – de talán még mi is tettünk már (akaratunkon kívül) olyasmit, amivel megnehezítettük a takarítók életét. A Huffington Post magukat a dolgozókat kérdezte meg arról, hogy milyen fajta viselkedést sérelmeznek leginkább a vendégek részéről. Ezek a tippek bennünket is segíthetnek a hoteles etikett betartásában.

1. Ne hagyjuk kint végig a „ne zavarjanak”-táblát!

Maria Mata, a San Francisco-i W Hotel munkatársa a következőket mondta a lapnak: „Lehet, hogy a vendégek azt gondolják, hogy, ha nem takarítjuk ki a szobájukat, akkor könnyebb dolgunk van, pedig épp ellenkezőleg: ha egy szobában két-három napig nincs takarítás, akkor az nagyon koszossá válik. Ezután rohannom kell a takarítással, hogy időben végezzek vele, és ez sokszor fizikai fájdalommal is jár. Plusz, nagyon könnyű megsérülni. Végeredményben könnyebb, ha minden nap kitakarítom az adott szobát. Ráadásul ha több vendég nem kéri a takarítói szolgáltatást, a szálloda azt mondhatja, hogy ne menjek dolgozni, ezáltal kiesik a bérem, amire aznap számítottam – pedig a takarítás költségét eleve tartalmazza a szoba ára.”

Cinthia Camilo Vargas, a floridai Stay SoFlo munkatársa hasonló véleményen van. „Általában azt javaslom a vendégeknek, hogy értesítsék a recepciót, tudassák velük, hogy melyik lenne a legalkalmasabb időpont, amikor a takarítók a szobájukhoz mehetnének. A takarítói szolgáltatást kérhetik egy bizonyos időpontban, vagy egy bizonyos időpont után is, így pedig a személyzet hatékonyan használhatja ki a saját idejét, ugyanakkor a vendégek is elégedettek lehetnek” – foglalta össze. Antoinette Clerisier, a floridai The Diplomat Beach Resort munkatársa szintén egyetértett az előtte szólókkal. „Néha, mikor kinyitom egy-egy szoba ajtaját, hatalmas szemétkupacokat, koszos pelenkákat és rothadó ételeket látok, amelyeket gyorsan kell eltüntetnem, hogy a szoba készen álljon a következő vendég számára” – mondta.

2. Ne kérjünk több törölközőt, mint amennyire valóban szükségünk van!

Ronnette Lark, a Harrah’s Resort & Casino Atlantic City munkatársa szerint óriási pazarlás több törölközőt kérni, mint amennyire szükségünk van. „Csak megnehezíti a takarítók eleve igen nehéz munkáját, ráadásul más vendégeknek is jól jönnének. Néha az emberek csupán azért kérnek extra törölközőt, mert tudják, hogy van erre lehetőségük. Ha nincs valóban szükségünk rá, ne kérjünk többet!”

3. Ne hagyjunk nagy rendetlenséget magunk után!

„Amikor szállodákban szállok meg, igyekszem viszonylag rendben tartani a szobámat, hogy a takarítónak ne kelljen túl sok időt töltenie azzal, hogy rendet rakjon utánam vagy a családom után. Ha gyerekekkel utazom, és rendetlenséget csinálnak, például vacsoráznak, és morzsákat hagynak a padlón, általában kérek egy porszívót, és megpróbálom magam feltakarítani. Arra is mindig ügyelek, hogy a szemetet a szemetesbe dobjam, meglepő ugyanis, hogy az emberek milyen gyakran hagyják csak úgy a földön a szemetüket. Az egész arról szól, hogy legyünk előzékenyek” – foglalta össze Diana Rodriguez-Zaba, a chicagói ServiceMaster of Lake Shore takarítócég elnöke. „Az is nagy segítség, ha a vendég a törölközőket mind egy kupacba rakja, így nem kell annyiszor lehajolnunk, hogy összeszedjük azokat” – tette hozzá a már megszólaltatott Maria Mata.

4. Ne hagyjuk útban a személyes dolgainkat!

Diana Rodriguez-Zaba egy másik igen fontos tényezőre is felhívta a figyelmet: „Igyekszem a személyes dolgaimat nem szem előtt, hanem inkább a fiókokban, szekrényekben vagy bőröndökben tárolni, hogy a takarító személyzetnek könnyebb legyen kitakarítani a szobát anélkül, hogy el kellene mozdítania a tárgyaimat. Ez valóban segíti őket a könnyebb munkavégzésben, és annak az esélyét is csökkenti, hogy véletlenül megrongálják vagy eltüntessék a tárgyaimat” – hangsúlyozta.

5. Ne felejtsünk el borravalót adni!

Cameron Thomas, a Sheraton Philadelphia Downtown munkatársa a borravaló fontosságára hívta fel a figyelmet. „Mikor takarítóként dolgoztam, megtanultam, hogyan kell jól borravalót adni, de korábban én sem tudtam, hogy mindez mekkora jelentőséggel bír a takarítók számára. (Szerintem) szép szabály lenne, ha a tartózkodás minden egyes napján 5 vagy 10 dollárt (1500-3000 forintot) a szobánkban hagynánk, meglehet ugyanis, hogy minden nap más és más takarító takarítja a szobánkat. Ezért nem jó ötlet megvárni a borravalóval a kicsekkolást. (…) Mindent egybevetve, a vendéglátásban való munka megtanított arra, hogy soha ne hagyjak kevesebb mint 10 dollár borravalót, a saját a borravalómat ugyanis vagy a vésztartalék-alapomba teszem, vagy a lányomat viszem el belőle egy különleges programra, más munkatársaim pedig, tudom, hogy ezt a pénzt közlekedésre, vagy egy hosszú munkanap végén egy gyors étkezésre fordítják” – világított rá.

6. Ha jó értékelést hagyunk, említsük meg benne a takarítót is!

Nagyon sokat segíthet a személyzetnek, ha a távozáskor hagyott értékelésünkben megemlítjük, milyen elégedettek voltunk a takarítással. „Néhány szálloda figyeli a saját Tripadvisor- vagy Expedia-oldalát, így, ha a vendégek például tudják a takarítójuk nevét, mindig jó, ha őt személyesen is megemlítik a visszajelzésben” – magyarázta Cinthia Camilo Vargas.

Kiemelt kép: Kenishirotie/Getty Images