Verseny, ami együttműködésre tanít – Magyar robotika diákcsapat a világ élmezőnyében

A Blokkolók nevű, 13-14 éves fiatalokból álló robotika csapat kvalifikálta magát a marokkói FIRST LEGO League nemzetközi versenyre. A Nők Lapját is kiadó Central Médiacsoport CSR programja keretében támogatott hatfős team eljött hozzánk a szerkesztőségbe, hogy felépítsék és bemutassák a nyertes projektjüket, nekünk pedig leesett az állunk.

A szerkesztőségben összetolt asztalokon épült fel az a Lego-okosváros, amellyel a Blokkolók robotika csapat második helyet ért el a FIRST LEGO League verseny magyarországi döntőjében, és ezzel kvalifikálta magát a marokkói nemzetközi fordulóra. Izgalmas volt nézni, mennyire profin tette a dolgát a hat lelkes gimnazista – Jendrolovics Márk, Mácza Mihály, Molnár Barnabás Vilmos, Németh Lili Hanna, Péntek András és Szobrász Hanna –, egymással teljes összhangban dolgoztak. Minden csapattagnak megvan a maga feladata, ki mit épít vagy programoz, illetve ki melyik részét adja elő a prezentációnak. Ugyanis egy profi prezentációt is tartottak az érdeklődő felnőtteknek és kíváncsi kisgyerekeiknek, akik a szerkesztőség különböző pontjairól szállingóztak a Lego-darabkákkal telezsúfolt tárgyalóba.

Mi is ez a verseny?

A jövő oktatását olyan szavak határozzák meg mint a robotika, mesterséges intelligencia, programozás, és csapatmunka, ezért ezeknek a versenyek célja, hogy a gyerekek játékos módon sajátíthassanak el fontos készségeket különböző tudományos területeken, ezzel építve a „LEGOkosabb” nemzedéket. A Legót senkinek nem kell bemutatni, a FIRST pedig a világ egyik legnagyobb robotikai közössége – ők ketten hozták létre a versenysorozatot, amelyben világszerte több mint félmillió diák vesz részt.

A verseny lehetőséget biztosít a szabad kísérletezésre, amely során a gyerekek kritikus gondolkodásukat és kreatív problémamegoldásukat fejleszthetik olyan feladatokon keresztül, amelyek a jövő kompetenciáit építik.

A gyerekek három korcsoportban versenyezhetnek (4 és 16 éves kor között), és a saját koruknak megfelelő kihívásokat kell megoldaniuk. 

A Blokkolók csapat a harmadik, legidősebb korosztálynak szóló Challenge versenyen indult, ahol többek között Lego-robot építése és programozása a feladat. Idén februárban volt a verseny nemzeti döntője Szegeden, ahol három magyar csapat szerzett nemzetközi kvalifikációs helyet. Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium két csapata az Egyesült Államokban képviselhette országunkat, a barátokból szerveződő Blokkolók pedig éppen Marrákesben mutatják be tudásukat a május 18-től 21-ig tartó nemzetközi versenyen.

A LEGO okosváros, háttérben a Blokkolók csapatának kétharmadával (Fotó: Fehér Patrik)

Okosváros

A verseny tematikája minden évben más, de közös bennük, hogy a való életből vett tudományos kérdések köré szerveződnek. A korábbi években téma volt például a nanotechnológia és a klímahelyzet, idén pedig az energetika, illetve az energia okosabb felhasználása és termelése van a fókuszban.

A Blokkolók egy kis, programozható okos várost építettek fel, amelyen be tudják mutatni az okos hálózatok működését úgy, hogy az a kisebb gyerekek számára is érthető és szemléletes legyen.

Az okos hálózat feladata az, hogy csökkentse az energia előállításának, szállításának és tárolásának költségét, valamint biztonságosabbá tegye az energiaellátást. A Blokkolók szerint az okos hálózatok megértése azért fontos minél fiatalabb korban, mert a most felnövő generációnak rengeteg feladata lesz ennek megvalósításában. Egy legóvárosban mindez játékosan, de nagyon látványosan történik: az energiatermelést és felhasználást mozgó elemek és felvillanó ledek jelképezik, és az egészet mi irányíthatjuk, mi dönthetjük el, hogy honnan veszünk energiát, vagy éppen hol takarítunk meg. Egy kis Lego-bábu jelképezi az okosváros aktuális „polgármesterét”, az emberkét a megfelelő helyre állítva hozhatjuk működésbe a várost. A bemutatón részt vevő gyerekek (és felnőttek!) imádták, hogy saját karaktert készíthettek a csapat által behozott Lego-darabkákból, komoly keresgélés folyt a megfelelő hajakért, felsőtestekért és lábakért.

A LEGO okosvárosban ledek jelzik az energiaszintet (Fotó: Fehér Patrik)

Hajrá, robot!

A verseny négy részből áll, amelyből csak egy az előbb említett projekt kitalálása és megépítése. Ezen kívül van még egy robotfutam, amely során a csapatnak egy saját tervezésű robotot kell készítenie, és annak adott idő (2,5 perc) alatt kell minél több feladatot megoldania a megadott pályán. Ezt is volt lehetőségünk megnézni: a Blokkolók által tervezett robot bejárta a pályát és végrehajtotta az egyes állomásokon lévő feladatokat, például összeszedett vagy ledobott valamit, „karjai” mozgatásával. A versenynek az is része, hogy a robotot menetközben újra és újra át kell alakítani egy kicsit, hogy a következő feladatot meg tudja csinálni.

Ez konkrétan olyan, mint egy Forma-1-es kerékcsere: a gyerekek feszülten várják, hogy a robot beérjen az átalakító zónába, ahol aztán villámgyorsan leszednek-felraknak bizonyos elemeket, és már indítják is a robotot a soron következő állomáshoz.

Amikor a csapat lány tagjait, Németh Lilit és Szobrász Hannát a robot működéséről és programozásáról kérdezem, bevallom, néhol elvesztem a fonalat. Olyan fogalmakkal dobálóznak, hogy a robot Spike-kal működik (ez egy kis irányítóegység, ami információkat küld), a parancsokat pedig számítógépen írják Pythonban (ez egy programozási nyelv). „Engem régóta érdekel a robotika, a Logiscoolban évekig tanultam programozni, mielőtt csatlakoztam a Blokkolókhoz. A programozás az életben is nagyon fontos. Jó, ha az ember ért hozzá, mert a jövőben egyre inkább erről fog szólni minden” – mondja Lili. „Az is hasznos, hogy prezentációkat kell tartanunk a projektünkről. Az iskolában, és azon kívül is fontos, hogy tudjunk más emberek előtt beszélni, és el tudjuk mondani a véleményünket vagy bármi mást” – teszi hozzá Hanna.

Suhan a robot (Fotó: Fehér Patrik)

Csapatszellem és együttműködés

A felkészülésnek, és magának a versenynek is fontos eleme, hogy a gyerekek megtanuljanak csapatban játszani és összedolgozni. „A csapaton belül munkamegosztás van. Aki jobban tud programozni, az inkább azzal foglalkozik, mások az építéssel, a projekten pedig közösen ötleteltünk. A versenyeken nagyon barátságos és befogadó a légkör, tényleg arról szól, hogy jól érezzük magunkat. Persze, azért van bennünk némi szorongás, hogy minden úgy sikerüljön, ahogy elterveztük” – avat be Lili. „A versenyeken tényleg nagyon jó a hangulat. Amin én eddig részt vettem, ott mindenki boldog volt, és örült a másik sikerének. Az egyes futamok között néha sokat kell várakoznunk, olyankor játszunk és a többi csapattal ismerkedünk, beszélgetünk” – meséli Hanna.

A versenynek nagyon fontos része, hogy a csapat mennyire hozza az elvárt alapértékeket: az elfogadást, az egymásra figyelést, és a csapatmunkát.

A csapatszellem önálló kritérium, amit értékelnek a verseny során, és ugyanúgy pontozzák, mint azt, hogy mennyire ötletes a gyerekek projektje, vagy milyen jól tervezték meg a robotjukat.

Ezt már Mácza Miklóstól, a Blokkolók coach-ától tudom, aki az egyik csapattag lelkes édesapjaként, szabadidejét rááldozva vállalta el a fiatalok versenyfelkészítését. „Vannak olyan filozófiájú versenyek, amelyek inkább a robotról szólnak, mintsem a csapatról. A LEGO FIRST League versenynek viszont nemcsak az a célja, hogy a fiatalokat a mérnök-kutató pálya felé terelje, hanem is, hogy megtanítsa őket jól együtt dolgozni, tisztelni és elfogadni egymást” – mondja a villamos- és orvosbiológiai mérnök végzettségű Miklós, aki a saját nappalijában tartja a Blokkolók foglalkozásait. „A felkészülés során a tinik azért csipkelődnek egymással, de amikor ez elkezd esetleg trollkodásba hajlani, akkor már maguktól szólnak rá egymásra. Ebben az életkorban nagyon fontos, hogy együtt kelljen valamilyen feladatot megcsinálniuk és közös célért dolgozniuk. A versenyzés kapcsán nem csak a robotika és a programozás területén, hanem emberileg is nagyon sokat tanulnak, fejlődnek.”

Kiemelt kép: A Blokkolók csapata (Fotó: Fehér Patrik)