egy férfi mobiltelefonál egy tömött vagonban

Így reagáljunk, ha valaki helyet akar velünk cserélni az IC-n vagy a repülőn

Kellemetlen lehet, ha a megvásárolt helyedről valaki fel akar állítani – a szakértő elárulja, hogyan oldjuk meg a helyzetet.

Nincs is jobb (na jó, akad) annál, mint amikor egy hosszú útra készülve elfoglaljuk az előre kiválasztott és kifizetett ülésünket, majd kényelembe helyezkedve elkezdünk olvasni, zenét hallgatni, vagy éppen a tájban gyönyörködve majszolni a bekészített szalámis-tv paprikás szendvicsünket… egészen addig, amíg valaki meg nem pöcögteti a vállunkat arra kérve, hogy cseréljünk már vele helyet, mert együtt akar ülni a volt általános iskolai osztálytársával, akivel 23 év után összefutottak, a családjával/haverjaival, vagy csak éppen nem szeret a menetiránnyal háttal/szemben ülni. Ennek cifrább változata, amikor már eleve valaki a mi helyünkön csücsül.

Vérmérséklettől függően erre többféleképpen reagálhatunk, de

a szakértő szerint van egy bevált, diplomatikus módja annak, hogy leszereljük az ilyen nem kívánt kéréseket, amennyiben azok nem találtak minden Teréz anyai hangulatban, és nem akarunk máshová ülni.

Nemrég az egész internetet bejárta annak a férfinak a videója, aki konfliktusba keveredett egy vonaton utazó utastársával, aki a @mr_boris_becker nevű TikTokker előre megvásárolt helyén ült. Korábban pedig egy másik videó azt mutatta be, hogy Audrey Peters influencer egy repülőn utasította vissza azt a kérést, hogy máshova üljön, hogy egy család tagjai együtt lehessenek, mivel nem szeretett volna a középső ülésen utazni. „Nem, nem cserélek középső ülésre, foglaljátok le a járatotokat korábban, babák” – írta a videóhoz.

@audreypeters No I’m not switching for a middle seat book your flights earlier babes #travel #traveltiktok #planetiktok #planes #parisfashionweek #paris #europe #plane ♬ original sound - Sunshynelove21

A páros nincs egyedül a tapasztalataival, hiszen a közösségi médiát az utóbbi időben elárasztották olyan utazók történetei, akiket arra kértek, hogy cseréljenek helyet olyan utastársakkal, hogy egy barátjukkal vagy családtagjukkal szeretnének együtt ülni, vagy egyszerűen csak azért, mert jobb helyet szeretnének. A vírusvideókra érkezett válaszok azt mutatják, hogy a legtöbb utas nem nyitott az üléscsere-ajánlatokra – az utazási etikett szerint pedig nem is kellene.

Cserélni vagy nem cserélni – mit mond az illem?

Az Independent megkereste Diane Gottsmant, a texasi The Protocol School of Texas alapítóját és etikett szakértőjét, hogy tegyen igazságot: bunkók vagyunk, ha nem akarunk cserélni? És hogyan lehet ilyenkor megfelelően reagálni? Gottsman szerint nem bennünk van a hiba: a szakértő elmondta, hogy csak

egyetlen elfogadható forgatókönyv van, amikor egy utas megkérheti egy utastársát, hogy cseréljen helyet, és ez is csak akkor indokolt, ha az utas előbb más módon próbálta orvosolni a helyzetet.

Ez pedig nem más, mint amikor egy szülő vagy gondviselő az előzetes tervezés során nem tudta sehogy sem megoldani, hogy a kisgyerek mellett foglaljon helyet – ilyenkor természetesen érthető, ha megkéri egy utastársát a helycserére. Gottsman azonban megjegyezte, hogy még ebben az esetben is az a lehető legjobb, ha a repülőre vagy vonatra való felszállás előtt megkérdezzük a jegyértékesítőt vagy az utazási társaság munkatársát, hogy van-e lehetőség utolsó pillanatban a helyváltoztatásra vagy az ülőhelycserére, mivel „a másik utastárs megkérdezése kellemetlen helyzetbe hozza azt, akit megkérdezünk”, és csak az ő jóindulatára támaszkodhatunk.

Ha bármilyen más okból szeretnénk helyet cserélni, az nem elegendő indok, még akkor sem, ha ilyen esetről is egyre több videó kerül ki a közösségi oldalakra. „Az, hogy egy barátunk mellett szeretnénk ülni, vagy hogy a folyosó helyett az ablakos ülést részesítjük előnyben, nem elég jó ok arra, hogy megkérjük a másikat – mondta Gottsman, hozzátéve: – Ha Ön és a házastársa külön ülnek, az egyszerűen azt jelenti, hogy későn foglaltak helyjegyet, vagy nem tervezték előre, hogy együtt foglaljanak ülést.” Az etikett szakértő szerint

főleg abban az esetben tiszteletlenség megkérni a másikat, hogy cseréljen velünk, ha egy olyan helyről kellene felállnia, amelyik előnyösebb a felajánlottnál.

A The Points Guy utazási blog egyetért ezzel, és megjegyzi, hogy „általánosságban elmondható, hogy az ülőhelycserével kapcsolatban a ki nem mondott szabály az, hogy csak jobb vagy egyenértékű cserét szabad felajánlani; például elveszítjük a folyosói helyet, de nyerünk egy kis lábteret, vagy elcseréljük a WC melletti ablakos ülőhelyet egy középső ülésre a kabin elején.” Az utazási szakértők szerint ilyen esetben érdemes rákérdezni, de még az indulás előtt, nem amikor már mindenki elhelyezkedett. Abban a szakértők egyetértenek, hogy a legnagyobb hiba, amit egy utas elkövethet, ha kérés nélkül foglalja el egy utastársa helyét. „A helycsere egyik főszabálya, hogy soha ne foglaljuk el más helyét, mielőtt az illető felszállna” – áll a blogban.

És hogy mit tegyünk, ha valaki cserére kér bennünket? A legfontosabb, hogy tudjuk: nem kötelező senkivel sem cserélnünk (hacsak a légiutas-kísérő nem szólít fel erre). „Teljesen rendben van, ha elutasítjuk a kérést, nincs szükség kifogásokra – mondta Gottsman. – Mondjuk ezt egyszerűen: »Sajnálom, én itt maradok ezen a helyen«.”

Kiemelt kép: Getty Images