Az utóbbi napokban az egész világot lázban tartotta annak az öt embernek a sorsa, akik a Titanic roncsait akarták megtekinteni egy oda rendszeresen közlekedő, turistákat szállító tengeralattjárón. A Titan nevű jármű vasárnap délután, nem sokkal az indulását követően váratlanul eltűnt a radarokról, hivatalosan azonban csak hétfőn jelentették be az eltűnését. Mentőcsapatok több mint három napon át keresték az óceánban a tengeralattjárót, annak maradványait és a turistákat, majd végül egy csütörtöki sajtótájékoztatón jelentette be az amerikai partiőrség, hogy a Titant más roncsok között, a Titanic orrától mintegy 1600 méterre az óceán fenekén megtalálták. A tengeralattjáró a rendelkezésre álló információk szerint nem sokkal merülés után felrobbant.
A mintegy 250 ezer dolláros expedícióért felelős OceanGate nevű magáncég a The Independentnek adott nyilatkozatában megerősítette, hogy a hajó fedélzetén tartózkodó öt utas, név szerint az OceanGate Expeditions alapítója és vezérigazgatója, Stockton Rush, a brit milliárdos Hamish Harding, a neves francia búvár, Paul-Henri Nargeolet, a pakisztáni milliárdos Shahzada Dawood és 19 éves fia, Suleman minden bizonnyal életét vesztette az út során. Az amerikai parti őrség azt is közölte, hogy
a maradványokat valószínűleg soha nem fogják már kiemelni az Atlanti-óceánból.
Az OceanGate csütörtök este hivatalos közleményben gyászolta a Titan fedélzetén tartózkodó öt utast, és köszönetet mondott a nemzetközi hatóságoknak az erőfeszítéseikért. „Ezek az emberek igazi felfedezők voltak, akikben közös volt a kalandvágy, valamint a világ óceánjainak felfedezése és védelme iránti mély szenvedély – írták. – Szívünk e tragikus időszakban együttérez ezzel az öt lélekkel és családjaik minden tagjával.”
A 19 éves Suleman félt a merüléstől
A katasztrófa óta folyamatosan jelennek meg újabb és újabb szívszorító részletek a tragédiával és az elhunyt utasok életével kapcsolatban. Ilyen például az is, hogy a tengeralattjárón utazó pakisztáni üzletember tinédzser fia, Suleman Dawood állítólag rettegett a merüléstől, és
nem is volt kedve részt venni az expedíción – csupán azért kísérte el Titanic-rajongó édesapját az útra, mert a merülés éppen apák napjára esett,
és a kedvében akart járni – árulta el a fiú nagynénje, Azmeh Dawood az NBC Newsnak.
„Úgy érzem magam, mintha egy nagyon rossz filmbe csöppentem volna, amiben valamiféle visszaszámlálás zajlik, de azt nem tudni, hogy pontosan mire is számolnak vissza” – nyilatkozta a gyászoló nagynéni, hozzátéve, hogy
ő „egymillió dollárért sem” szállt volna be a Titanba,
valamint azt is megjegyezte, hogy teljesen összetört, amikor az amerikai partiőrség bejelentette, hogy az ROV-k (távirányítású járművek) a Titanhoz kapcsolódó törmelékre bukkantak.
Megelőzhető lett volna a tengeralattjáró-katasztrófa?
Sokan már a tengeralattjáró eltűnése óta azt találgatják, hogy vajon megelőzhető lett-e volna a katasztrófa. Az eszmefuttatások során gyakran merül fel David Lochridge neve, aki az OceanGate egyik vezetője volt, és már öt évvel ezelőtt biztonsági aggályokat fogalmazott meg a Titannal kapcsolatban. A férfit 2018-ban rúgták ki a cégtől, arra való hivatkozással, hogy megszegte a szerződését, és bizalmas információkat szivárogtatott ki a hatóságoknak.
Lochridge a The New Republic által megszerzett bírósági anyagok szerint a felmondási per során azt állította, hogy azért rúgták ki, mert biztonsági kérdéseket illetően megkongatta a vészharangokat. A kereset szerint Lochridge a hajó minőségellenőrzésével kapcsolatban rendkívül kritikusan nyilatkozott a felsővezetésnek és az OceanGate vezérigazgatójának, a most elhunyt Stockton Rushnak, rámutatva olyan állítólagos, nagyon konkrét problémákra, mint például
- a hajótest „látható hibái”
- egy „méretarányos modell hibái”
- „gyúlékony anyagok a fedélzeten”
- nem megfelelő ablakok
- valamint hogy bizonyos kulcsfontosságú biztonsági információkat nem osztottak meg vele.
Kiemelt kép: Az OceanGate-hez tartozó egyik, turistákat szállító tengeralattjáró merülés közben – Fotó: Ocean Gate / Handout/Anadolu Agency via Getty Images